AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg aner rett og slett ikke hvor jeg ønsker å bo, og er på jakt etter det perfekte stedet. Kanskje noen her har tips om et sted som fyller mine krav? Jeg ønsker å bo et lite sted, altså ikke i en by eller et veldig stort tettsted. Det eneste kravet jeg har er at det er en matbutikk på stedet, eller noen minutters kjøretur unna. Det bør være rimelig avstand til et sted som har apotek, legekontor, (gjerne sykehus), og litt andre butikker enn matbutikker, men dette må ikke være en stor by, gjerne bare et tettsted. Fylker som er veldig aktuelle er Hordaland, Nordland og Sogn og Fjordane, men Møre og Romsdal, Nordland, Rogaland, Buskerud, Oppland og Hedmark kan også vurderes. Det bør være relativt rimelig å bo der, og gjerne et sted der det blir drevet en del landbruk fortsatt. At det ligger ved en fjord eller et vann er også et pluss, men ønsker ikke å bo på en øy uten fastlandsforbindelse. Er det noen som har tips til et sted? Skriv gjerne hvilken kommune det ligger i. Anonym poster: 88c2b913baa5b6760c1e965e5275790a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Eneste jeg kan komme på i farten er Mosjøen (Vefsn). Tettsted/liten by med en enorm anodefabrikk og et aluminiumsverk i midten. Høres ikke så flott ut men egentlig er det en ganske sjarmerende by - og det er veldig fint når man kommer litt utenfor sentrum og kjører nordover opp fjorden. - Eller innover opp Vefsna. Men så må man ikke være klaustrofobisk, og like å bo rett under et svært fjell. Anonym poster: c335120fc83979bfbb6c6a92652a0eff
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 http://osmarka.no/om_osmarka/ Anonym poster: a18f00f299ac09477b29c06b818cc2f1
SoftKitty Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Sikkert masse småsteder i Norge som fyller de kravene... hva med Løten? Der virker det ganske koslig, og det er ikke langt å kjøre til Hamar eller Elverum (eller Oslo forsåvidt)
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #7 Skrevet 31. august 2012 Alle steder i Vesterålen er veldig flotte. Du har jo f.eks. Stokmarknes, Sortland, Andøy, Lødingen, Øksnes. Kjempefine kommuner/steder der man kan bosette seg. Sortland er f.eks. midt i smørøyet. Og det har vel blitt til en slags plass der flere flytter fra de andre kommunene for å bosette seg. Det bor ca 10.000 innbyggere der nå, om jeg ikke tar feil. Passe stor by, med noen kjøpesenter, masse flotte naturstier og fjell, koselige mennesker og ellers alt du trenger på ett sted. Det er jo også med havet. Det er veldig vakkert Og om du syns det blir for stort, er det fortsatt mange mindre plasser, tettsteder, rett i nærheten av Sortland, Stokmarknes, osv. Anonym poster: 80e4fcba8c973176aba3fac95a5983a2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #8 Skrevet 31. august 2012 Nordfjordeid! Anonym poster: 24cf857f22f57e186f3cdb4de1ead59f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #9 Skrevet 31. august 2012 Eneste jeg kan komme på i farten er Mosjøen (Vefsn). Tettsted/liten by med en enorm anodefabrikk og et aluminiumsverk i midten. Høres ikke så flott ut men egentlig er det en ganske sjarmerende by - og det er veldig fint når man kommer litt utenfor sentrum og kjører nordover opp fjorden. - Eller innover opp Vefsna. Men så må man ikke være klaustrofobisk, og like å bo rett under et svært fjell. Anonym poster: c335120fc83979bfbb6c6a92652a0eff Jeg vokste opp i Mosjøen, ikke et sted jeg vil anbefale. Har blitt utsatt for det meste av grov vold flere ganger i hele oppveksten i denne byen, inkludert korrupsjon i politiet. Føler meg ikke trygg der for fem øre. Så planlegger du barn, ikke la dem vokse opp der. Anonym poster: 9f82a43d5b9c22cf97cd70cbaff07a9d 1
Muscae Skrevet 31. august 2012 #10 Skrevet 31. august 2012 Jølster, eller Naustdal i Sogn og Fjordane. De ligger rett utenfor Førde med alle fasiliteter du ønsker, men likevel landlig og med en del gårdsbruk. Ellers har du en del bygder utenfor Sogndal.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #11 Skrevet 31. august 2012 Jeg vokste opp i Førde(sogn og fjordane), og det er et trygt og godt miljø med mange fritidstilbud, alt fra musikkskole til friidrett og annen trening. Fjell og fjord, nydelig natur på samme sted, og jordbruk rett utenfor sentrum. Itillegg til alt du trenger i Førde. De har sykehus(sssf), butikker, kjøpesentre, barnehager, barneskoler, ungdomsskoler, vgs(både allmenn og yrkesfag). Førde har bystatus, men er enda bare en bitteliten by med 10 000 innbyggere i hele Førde kommune. Selv bodde jeg i Slåttebakkane. Stille og rolig sted, med kort vei til naturen, og med nydelig utsikt over byen. Brukte 40 min å gå til sentrum, men det gikk buss hele tiden. Ellers kan jeg anbefale Jøster eller Vassenden, det ligger ikke så langt fra Førde, kun 20 minutt med bil. Er mange fine steder rundt omkring. Anonym poster: ea79291cfff2a8c9bf1e91bbcac78d73
juliano Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Molde, Ørskog, Brattvåg, Ålesund, Volda. Alle i Møre og Romsdal. 1
Singha Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 Det er massevis av øyer og fjorder rundt Bergen som nok passer deg som hånd i hanske. Hele Hardangerfjorden er jo f.eks. fantastisk fin og det blir drevet variert jordbruk der med blant annet fruktdyrking. Massevis av mindre tettsteder og bygder og kort vei til Odda, Voss, Bergen eller Haugesund alt ettersom hvor man er og hva man skal.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 Åsa høres ut som det perfekte stedet for deg. Ligger i Buskerud. Bor du ca. i midten er det ca. femten minutter unna Hønefoss sentrum. Det går også an å kjøre 10 min. til Vik hvor de har matbutikk, apotek, Nille og kiropraktor. Legesenter har de sikkert også, men har aldri vært der. Hele Åsa ligger innerst i Steinsfjorden, og det er en del gårdsbruk der. Mest korn og sau. Noen hester og griser, veldig lite kuer. Du burde ha bil, ettersom det er ganske dårlig bussforbindelse. Veldig koselig til jul, da er det fest i barnehagen(huset lånes) med loddtrekning og julenisse. Personlig synes jeg det er litt lite, men det at det er så nærme Hønefoss gjør det veldig greit. Jeg skjønte hvor lite det egentlig var da vi fikk post på jobb, damen leste navneskiltet mitt og lurte på om jeg var samme 'det navnet' som bodde i Åsa. Anonym poster: baeaa2dc43aa6e52aa42b48e5686004f
Gjest chiki Skrevet 2. september 2012 #15 Skrevet 2. september 2012 Ulsteinvik kanskje? Hareid, Ørsta, Volda, Brattvåg/Søvika/Vatne (Haram Kommune), Fræna, Jølster
Dricka Skrevet 2. september 2012 #16 Skrevet 2. september 2012 Sikkert masse småsteder i Norge som fyller de kravene... hva med Løten? Der virker det ganske koslig, og det er ikke langt å kjøre til Hamar eller Elverum (eller Oslo forsåvidt) Skulle til å foreslå Løten jeg også..
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #17 Skrevet 2. september 2012 Tynset har sykehus og en del butikker, det er et lite sted, så om du bruker det som kjerne så er det er drøss av bittesmå steder rundt som Folldal eller Kvikne, der er det bare rundt 1000 innbyggere. Rendalen er norges lengste kommune og der bor det knapt nok noen så der kan du få det så øde du bare vil. Der er det også et lite sentrum og sykehuset er en times tid unna på tynset. Røros har også sykehus, og selv om det er en by så virker det ørlite fordi det nesten ikke bor noen i sentrum, men der er det også et drøss av småsteder rundt som har egen matbutikk. På disse øde stedene kan du helt fint få en enebolig til 4000 i mnd eller et småbruk til 10.000 i mnd. Anonym poster: 303602aab1a45ebf71d3e3b2761d8da2 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #18 Skrevet 2. september 2012 Eneste jeg kan komme på i farten er Mosjøen (Vefsn). Tettsted/liten by med en enorm anodefabrikk og et aluminiumsverk i midten. Høres ikke så flott ut men egentlig er det en ganske sjarmerende by - og det er veldig fint når man kommer litt utenfor sentrum og kjører nordover opp fjorden. - Eller innover opp Vefsna. Men så må man ikke være klaustrofobisk, og like å bo rett under et svært fjell. Anonym poster: c335120fc83979bfbb6c6a92652a0eff Mosjøen er jo en by, da? Riktignok ikke en stor en, men absolutt en by? Ellers er jeg med på anbefalningen, men det har nok litt med å gjøre at jeg ikke finnes objektiv - hjertet mitt hører til, og vil for alltid gjøre det, i Mosjøen. Sommer i Mosjøen er forresten det fineste som finnes, det er bare synd den er så kort... Og fjellet!! Åh <3 Jeg vokste opp i Mosjøen, ikke et sted jeg vil anbefale. Har blitt utsatt for det meste av grov vold flere ganger i hele oppveksten i denne byen, inkludert korrupsjon i politiet. Føler meg ikke trygg der for fem øre. Så planlegger du barn, ikke la dem vokse opp der. Anonym poster: 9f82a43d5b9c22cf97cd70cbaff07a9d Mens jeg har hatt en fantastisk oppvekst i Mosjøen og håper på å komme meg tilbake igjen og bosette meg etter endte studier Anonym poster: d5ea9ab0d59f931ec4e26189eba77954
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #19 Skrevet 2. september 2012 Jevnaker - nærmere fjorden kommer du ikke! Vi har et lite sentrum med 3 matbutikker, en bank, et apotek og et minivinmonopol, et par klesbutikker, et lite bibliotek, 2 solstudioer, en optiker, 2 skoler, sykehjem, mange frisører og flere leger. Det tar ca. 10 min med bil til Hønefoss eller Gran, hvorav pendlermulighetene inn til Oslo er superbe fra begge steder. Det bor ca 5 000 mennesker her totalt, vi har skog på alle kanter, så det er masse turmuligheter med fine løyper både for rekreasjon og trening, vi har Randsfjorden å bade/kjøre båter i (selv om det er rimelig kaldt så går det an å bade i juli) med flere strender rundt omkring, Hadeland Glassverk (som jo er Norges største turistattraksjon), to hoteller, massevis av gårder i nærområdet, både diverse småbruk og noen i større skala (utsikt til mange oppover fjorden, samt på vei inn fra Rv4 samt oppover mot Gran/Brnadbu), 2 flotte kirker, ungdomsklubb og mye mer. Husprisene er overkommerlige, du får mye hus for pengene (for tiden bygges det to nye boligfelt her, så det er muligheter både for å bo i høyden, i sentrum, i etablerte boligfelt eller utenfor "sentrum") det er folk i alle aldre, godt miljø for barn å vokse opp i, passe størrelse (et steds mellom bygd og by, typisk tettsted +) for alle ønsker, og rett og slett et trivelig sted å være. Lokalpatriotismen lenge leve! Anonym poster: edc7525e1a57d021deaf2e50d43bdaa8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2012 #20 Skrevet 2. september 2012 Mens jeg har hatt en fantastisk oppvekst i Mosjøen og håper på å komme meg tilbake igjen og bosette meg etter endte studier Anonym poster: d5ea9ab0d59f931ec4e26189eba77954 Har merket det er enorme forskjeller på om man har hatt god eller dårlig oppvekst der, det virker nesten litt tilfeldig til tider. Det jeg imidlertid ikke skjønner er at du tørr å bo i en by med i alle fall en korrupt politi. Anonym poster: 9f82a43d5b9c22cf97cd70cbaff07a9d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå