AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #1 Skrevet 31. august 2012 Jeg har akutt taleskrekk, og det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere jo lenger jeg kommer i utdanningen min. Jeg har bestemt meg for at jeg må gjøre noe med det før jeg gjør noe drastisk, som å droppe ut av studiene fordi jeg må holde et 45-minutters innlegg over jul. Er det noen som har erfaringer med TFT eller NLP mot angst? Jeg har av forskjellige grunner god innsikt i alternativmiljøet. "Problemet" mitt er at jeg er rasjonelt anlagt, så jeg sliter med at de fleste utøverne av NLP/TFT er temmelig "svevende". Grunnen til at dette likevel er behandlingmetoder jeg er nysgjerrig på, er at jeg vet at det på sett og vis er tankefeil som forårsaker angsten min, og at jeg har en oppriktig tro på at dette kan overvinnes. Jeg vet også hvor lettpåvirkelig hjernene våre er, så om jeg på sett og vis lures til å bli frisk, spiller det selvsagt ingen rolle. Hvis det er noen som har andre tips mot (tale)angst, er jeg også veldig interessert i å høre fra dere. For et par år tilbake var jeg for øvrig innom eksponeringsterapi i form av talekurs, men det var ikke vellykket for meg. Anonym poster: b9c5cda9514aa9ca12ef88c169df7fea
Dragonfly84 Skrevet 31. august 2012 #2 Skrevet 31. august 2012 Jeg har prøvd TFT. Jeg tror egentlig ikke på det, det virker jo helt på trynet, men man må heldigvis ikke tro på det for at det skal virke. Og jammen virka det! Jeg prøvde bare en time, for det er jo veldig dyrt. Tror det var 700 for en time der jeg var. Hun jeg prøvde det hos var heldigvis ikke såå svevende (jeg syns også det er problematisk, kan liksom ikke begynne å le av den som skal behandle meg). Det var virkelig en helt surrealistisk opplevelse. I begynnelsen var tanken på det jeg var redd for helt forferdelig, og etter ti minutter satt jeg og lo fordi det var så absurd at jeg hadde vært redd for det i det hele tatt. Det skal sies at tankene ikke ble snudd for alltid med bare en time, men det holdt et par måneder før det kom igjen bittelitt. Behandleren sa at hvis jeg hadde tatt litt flere timer ville jeg blitt kvitt det for alltid. Men etter den ene timen er det såpass lite plagsomt at jeg ikke gidder, fordi det ikke er noe stort problem lenger Slike ting som taleskrekk skal visst være noe av det letteste å kurere, fordi det er så konkret. Så jeg ville prøvd TFT hvis jeg var deg
Rainbow Skrevet 31. august 2012 #3 Skrevet 31. august 2012 Jeg har også prøvd det. Den tingen jeg ikke har klart å snakke om I DET HELE TATT hos psykologen min (hun har prøvd, men jeg har bare skifta samtaleemne) fikk meg til å gråte etter to min der, og etter et kvarter var det helt greit å snakke om og jeg gikk fra å tenke at dette kan jeg aldri greie å takle til "dette kommer til å gå bra". Jeg var superskeptisk før jeg kom dit, men fikk en gratistime via groupon eller noe sånt, derfor ville jeg prøve. HELT absurd. Jeg sa til og med "her sitter jeg og griner mens noen dunker meg på hånda!" Men det funka. Det brukes nå for å hjelpe folk som har PTST i krigssoner, og forhåpentligvis få det godkjent som "ekte" medisin. Mange av de som utdanner seg til behandlere har erfaring fra helsevesenet, som blant annet helsesøstre og psykologer. Det funker best på konkrete ting, og taleskrekk er jo veldig konkret. Det går mye ut på at du skal tenke i en slags spiral på hvorfor du er redd, og hvert hvorfor leder til et nytt spørsmål. Og så skal du beskrive angsten, på en måte som er vanskelig å skjønne at skal være mulig. NLP har jeg ikke prøvd. Men prøv, det verste som kan skje er at det ikke funker (og at du taper litt penger). Da har du hvertfall gjort et forsøk!
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #4 Skrevet 31. august 2012 Oj, det virker veldig spennende...kan noen anbefale en dyktig en i Oslo? Bor ikke du i Oslo Rainbow? Anonym poster: 7a07b1e80d35f31b6aed8475863c8a48
Rainbow Skrevet 31. august 2012 #5 Skrevet 31. august 2012 Jo, det gjør jeg. Send meg PM, så jeg ikke bryter regler ved å legge ut info som en slags reklame! Hun jeg brukte bor i Asker og har behandling et annet sted, men det var ikke så veldig langt å dra.
tessa3 Skrevet 1. september 2012 #6 Skrevet 1. september 2012 Kansje jeg kunne prøvd dette på datteren min? noen som har erfaringer med TFT og barn? Hun er 8 år og har selektiv mutisme.
tessa3 Skrevet 1. september 2012 #7 Skrevet 1. september 2012 Kansje jeg kunne prøvd dette på datteren min? noen som har erfaringer med TFT og barn? Hun er 8 år og har selektiv mutisme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå