KaDust Skrevet 30. august 2012 #1 Skrevet 30. august 2012 Hei! Jeg skal på coloskopi neste uke, og skal fra idag av ikke spise helkornsprodukter. Det jeg da lurte på er om dette er hele korn, altså at de ikke er kvernet/malt og bakt, eller om det generelt er fullkorn? Og hva i helvete kan jeg evt spise om det gjelder fullkorn når jeg helst ikke skal ha hvetemel? :O Kjøtt og grønt er ikke svar jeg er ute etter, for jeg kan ikke spise for mye av dette heller grunnet behandling.
Gjest Katee Skrevet 30. august 2012 #2 Skrevet 30. august 2012 Helkorn er korn som ikke er malt, men de kan være klemt eller kuttet. Om det er korntyper/-produkter du er ute etter så kan du f.eks. bruke bokhvete, mais eller ris som er uten hvete/gluten. Disse kornsortene blir det laget forskjellige meltyper av som du kan bake med. Siden de er uten gluten har ikke melet like god bakeevne. Bruk gjerne FiberHusk i tillegg. Du kan også bruke hirse som du kan bruke i stedet for ris eller lage grøt av.
KaDust Skrevet 30. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2012 Nei, er ikke ute etter korntyper. Jeg kan spise alt, men greia er jo at ikke skal innta helkorn i det hele tatt pga undersøkelsen jeg skal til. Når jeg ikke er helt sikker på hva helkornprodukter går rundt er det litt vanskelig å vite hva jeg skal spise den uken før jeg skal til coloskopi. Og siden hensikten er at jeg skal få tømt tarmen så godt som, så er det jo best å ikke innta så mye hvetemel siden det gjør så hele magen stopper opp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå