Gå til innhold

Sekundær hypothyreose.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen her med sekundær hypothyreose? Det er en veldig sjelden form, og jeg har fortsatt til gode å møtt noen med samme diagnose.

Hvordan er formen deres, hvilke medikamenter blir tatt og hvordan fant dere utav det?

Jeg tar 300 mcg levaxin daglig, men føler meg ikke pigg til tider.

Jeg har vært flink hele veien, trener 3 dager i uken, jobber 100 %, men føler meg konstant sliten og med klump i magen.

Går til fastlege og tar blodprøver 1 gang i mnd. Har også tidligere gått til spesialist.

Takker for svar.

Anonym poster: 69ef3908d408814135e622338a044a29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette har jeg faktisk aldri hørt om heller. Men jeg ser det kommer som følge av svikt i hypofysen.

Jeg har pga operasjon av svulst på kjertel, og de andre jeg kjenner til har hel kjertel(altså primær).

Er det slik at forløpet og symptomene/behandling er annerledes enn for primær ?

Anonym poster: ad690366066b2e7c9ea9f6d29325fb50

Skrevet

Nei, jeg ble diagnostisert når jeg var 14 med vanlig primær. Ble da satt på 50 mcg levaxin. Dette hjalp jo nada. Gikk kun til min tidligere fastlege og fikk beskjed om å slutte å være "lat" og forstå at nå var stoffskiftet slik det skulle være. Når man er 14 så hører man på sin fastlege. 5 år gikk og jeg ble ikke bedre. Jeg gikk fulltid skole og deltid jobb, tillegg til treninger. Var jo helt utslitt! Så en høstdag før jeg fylte 19 datt jeg om på jobb, jeg ble innlagt og videresendt til en spesialist. Han var SJOKKERT over fastlegen min og at jeg hadde klart alt dette i 5 hele år. Så det var spesialisten som fant utav dette, at jeg har den sjeldne typen og jeg ble satt på 200 mcg på dagen og har siden økt. De finner ikke riktig dose til meg.

Mine symptomer før jeg gikk til legen med dette var;

Trøtt, veldig trøtt. Sov 15 timer i døgnet og vel så det.

Frost, frøs mye.

Humørsvingninger til tusen.

La på meg uten grunn,men var jo selvfølgelig grunnet at jeg i en periode kun sov og gikk på skolen de dagene jeg orket det, meget nedsatt apetitt.

Veldig tom, og ned veldig nedfor uten spesielle grunner.

"Hevelser" i ansiktet.

Hes i stemmen.

Og mistet endel hår.

Nå er det mer på at jeg mister hår, glemmer veldig mange ord, samboeren ler ofte av meg, for han må alltid tenke seg til hva jeg mener ;) Jeg sover ikke like mye, men må "planlegge" endel. Om jeg skal få tid til alt jeg vil så må jeg få inn noen timer søvn der og der. Har gode og dårlige perioder. Hukommelsen og konsentrasjonen er så som så. Var veldig skolelys før, men de siste årene på skolen var slitsomme og vanskelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...