Gå til innhold

Til Lasse


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Cruella

Ser i profilen din at du er idrettspedagog. Håper du kan hjelpe meg med et par spørsmål. icon_smile.gif

Jeg er ei jente på 37 år, som har født 3 barn. Jeg er ca 164 cm høy og veier ca 49-50 kilo. Jeg ser jo utfra vekten at jeg er slank, men føler meg ikke alltid slik....

Synes jeg er heldig siden kroppen min ikke er særlig endret siden før jeg fikk barn, men er allikevel aldri fornøyd. Ønsker å trene, har trent mye i mitt liv, men alltid blir det enten eller. Hardkjør i noen måneder- så rett over til ingen trening i det hele tatt. Klarer ikke regulere det, tar helt av når jeg starter trening (spinning, aerobic, step).

Er opptatt av at det skal være gøy og lystbetont, men alltid blir det blodig alvor og konkurranse for meg. Har du forslag til trening som trener hele kroppen, som er lystbetont (selvfølgelig individuelt) og som en i min situasjon kan følge opp uten å falle helt fra eller "ta helt av"?

Føler jo jeg trives bedre med meg selv når jeg er i form, Nå blir det masse stillesitting, eneste trimmen er ut på terrassen for å tenne en røyk....Sukk

Kjempeglad for svar!

Klem, Lisa-Beth

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Vanskelig spørsmål du stiller, som gjelder mange mange der ute....

Vi snakker vel her om at dersom noe skal bli varig, må det en livsstilsforandring til... Helststudio er kanskje ikke det rette for mange da, det er ingen ting som trekker, bortsett fra kun å trene... Vel, skal vi se om jeg kan foreslå noe...:

Begynn i et idrettslag/bedriftidrettslag. Trene med andre 8faste) er sosialt. Det finnes trimmgrupper og flere lagidretter å velge mellom.

Gå mer. Gå turer med venner, gå til butikken, gjør noe annet enn å sitte inne...Har du barn? Gå turer med dem, ha en i meis er go dtrening..., Lek med dem, DET er god trening!

Spør deg selv: Hvordan kan jeg bli mer aktiv...

Få gjerne inn et element av sosialiering, der det prates også, ikke bare trenes og så hjem...

Vel, det var noe, fikk du noe ut av det, eller er det bare bla bla? Stikkordet her er nok uansett en varig livsstilforandring..

Lykke til !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Tusen takk for kjempefint svar! icon_smile.gif

Sukk....det er nok en holdningsendring som må til...og det er ikke lett.

Har ihvertfall tatt meg to sykkelturer i helga, i det fine været.

Klem, Lisa-Beth

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Kjære Nelle

Jeg liker å danse, men føler meg litt stiv og klønete...

Danser mest når jeg er ute på by'n (ikke at det blir så ofte) og da går det greiere når jeg har drukket litt alkohol.

Finnes det "nybegynnerkurs" i dans for folk på 30+++da??

Gikk på swingkurs med mannen en gang, men måtte avbryte. Ble aldri enige om hvem som skulle føre...icon_smile.gif Kurset var lagt opp til at man skulle danse med de partnerne man evt. kom sammen med.

Tror dans som trening måtte vært kjempegøy. Det er ihvertfall lystbetont!

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lasse.

Du kan gi meg et råd også? Har tungt arbeide, noe som har gått utover arm. Har blitt noen kortisonsprøyter etterhvert.

Trener mye, da helst sykling. Fikk en låsning mellom skulderbladene som jeg gikk til kiropraktor. Armen ble verre og er end ikke god. Sprenger i overarmen. Hva slags trening kan du anbefale til en arm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmmm, dette kan jo skyldes flere ting. Du kan bl.a fått en nerve i klemme.... Leger, kiropraktorer og fysioterapauter har en tendens til å overse nettopp dette ser du... eller kan du ha betennelse/overbell. i muskler knyttes til skulderbladet. Dette vil føre til smerter/lammelser i armen!...

Uansett ville jeg funnet meg en god fysioterapaut til dette!

Da blir det vel litt knaing samt lette lette øvelser. er det en nerve i klemme kan det godt være at den må kuttes, en liten sak når en først finner u av det.

Mn du burde uansett gå en runde til fysioterapaueter synes jeg, finn en som har godt ry, + diver med manuell terapi; dvs knar ikke bare bruker maskiner/apparater.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg inn i tråden din jeg, Lasse...

Du kommer med så gode råd, og så vil jeg bare spe på med et stikkord til; Bevegelsesglede.

Er treningsleder i Friskis & Svettis selv, og er kjempeopptatt av gleden ved å røre på seg, gleden ved musikk, formstigning etc. Og med mosjonister i alle aldre, former og fasonger, grader av kondis etc, så ser jeg at mennesker som aldri ville satt sine ben på et helsestudio, trives hos oss.

Da blander jeg meg ut igjen, håper det ikke gjorde noe.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør ikke noe det!

Vi mennesker er skapt til å bevege oss mye: Gå rundt og skaffe mat.....Da bruker vi den største og mest utholdende motoren vår: Fettforbrenning. Da produserer vi også det gode / sunne kolesterolet samt masse kjemiske stoffer som er virker på trivsel, humør etc.

Det som har skjedd nå er at vi ikke bruker kroppen mye (...) og når vi først beveger oss, er det storst sett med hjelp av den lille motoren vår: Forbrenning av sukker/karbohydrater. Den settes i gangved høyere puls/større intensitet. Da produseres melkesyre, men ikke mange av de gode stoffene som nevnt tidl. Kroppen har også "glemt" å bruke den storemotoren, og bruker kun den lille (typen forbrenning).Den må aktiveres/brukes for at den skal slå inn først i stedet for den lille motoren...

Så langt har vi kommet...

Er det rart vi har livsstilsplager som aldri før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...