Gå til innhold

Dårlig arbeidsmiljø - sykmeldt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo!

Har vært sykmeldt over lengre tid, delvis og til tider 100%. Mistrives på arbeidsplassen med følger som depresjon osv. Hva skjer med sykepengene hvis jeg sier opp stillingen min?

Takker for gode råd!

M

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at i det du sier opp jobben din, må du melde deg hos Aetat og søke dagpenger..Og at du da mister sykepengene dine.

Da er det vel også en "straffe-karantene" på 8 uker før du får dagpenger hos Aetat når du har sagt opp jobben din selv. (er ikke 100 % sikker, men mener jeg har hørt det)

Gjest Zobel28
Skrevet

Hei,

Det stemmer det at du får 8 uker uten utbetaling fra Aetat når du selv har sagt opp jobben. Jeg synes det er litt "dumt" å si opp jobben fordi du er syk nå. Konsekvenserne av dette er jo at du får dårligere økonomi på dagpenger. (ca 62% av din lønn idag opptil max 6 ganger grunnbeløp) Jeg tror du må vurdere litt hva du har råd til å gjøre nå.

Jeg skjønner at det kan være slitsomt og gå på samvittigheten å motta sykepenger når du vet at du høyst sannsynligvis ikke kommer tilbake, men når du først sier opp jobben din si mister du retten til sykepenger. Og kanskje du kan finne plass til å motta sykepenger med god samvittighet når du faktisk er for syk til å jobbe?

Der er jo også en mulighet for å være sykemeldt og søke jobb samtidig?

Men tenk deg litt om før du sier opp jobben din.

Lykke til da.

Skrevet

Dersom du sier opp jobben din, men forblir sykemeldt etter at oppsigelsestiden er utløpt, vil du ikke miste sykepengene dine. Sykepengene blir beregnet i det du blir sykemeldt og gjelder uansett om du har jobb eller ikke.

Dersom du blir delvis eller helt friskmeldt etter å ha sluttet i jobben, vil du få karantene hos Aetat. 8 uker (og 3 dager) gjelder fra den dagen du melder deg arbeidssøkende og ikke fra den dagen du sa opp eller faktisk var ferdig med arbeidsforholdet.

Dersom du regner med å bli frisk av å bytte arbeidsplass, ville jeg ha sagt opp jobben og med en gang meldt meg arbeidssøkende hos Aetat. Du melder da fra om at du er sykemeldt. Akkurat når du kan søke om dagpenger og når karantenetiden vil gjelde vet jeg ikke. Dersom du er åpen og gir fra deg all informasjon, så vil jeg tro at Aetat vil være behjelpelige. Du er jo der for å finne deg en jobb.

Jeg har selv vært sykemeldt og fått sykepenger ved avslutningen av en jobb. Så jeg vet at man får betalt selv om man ikke har jobb, bare man hadde jobb når man ble sykemeldt. Og ja, jeg ble sykemeldt måneder før det var snakk om å slutte i jobben, gikk i behandling hele perioden og hadde ingen jobb å gå til når jeg ikke lenger var sykemeldt.

PS: det er noen som snyter systemet ved å bli sykemeldt en av de siste dagene før de slutter i jobben. Da får de fullt betalt, i stedet for dagpenger som vel er 60% av tidligere inntekt. Da kan de få godt betalt mens de søker jobber.

Skrevet

Tusen takk for gode råd!

Jeg har vært sykemeldt lenge - nesten et år nå. Et par perioder med aktiv sykemelding, noe som har ført til at jeg har jobbet nesten like mye allikevel, så en ganske lang periode med delvis sykemeldt, hvor jeg har klart å holde meg hjemme de dagene jeg skulle men jobbet som en gal når jeg først var på jobb. Dermed havnet jeg her jeg er nå - 100% sykemeldt med den svarteste samvittighet. Dette må jeg slutte med!!

I utgangspunktet har mine kolleger vært forståelsesfull overfor meg i denne situasjonen, men det har nå antagelig gått så lang tid at de har vanskelig for både å "måtte ta hensyn" og skjønne at jeg ikke kommer tilbake "i 100" snart.

Jobben er krevende, har mye ansvar - økonomisk og ellers, derfor hvis jeg setter fornuften fremst - tror jeg at både jeg og resten av firmaet hadde tjent på at jeg byttet jobb.

M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...