Tonus Skrevet 29. august 2012 #1 Skrevet 29. august 2012 Jeg skulle virkelig vært på en synsundersøkelse, fordi jeg merker at jeg ofte er sliten i øynene og ser bedre med andres briller. Angsten min står derimot i veien og jeg sliter skikkelig med å komme meg av gårde. Kan noen fortelle meg hva man gjør på en synsundersøkelse og ca. hvor langt tid det tar? 1
Gjest Loverdose Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Jeg sjekket synet mitt i dag hos optiker. Det er ikke farlig i det hele tatt! Vanskelig å forklare hva man gjør, men du blir stilt diverse spørsmål om der er øyesykdommer i familien din, om synet ditt har forverret seg de siste årene, om du har brukt briller/linser tidligere, om noen i familien din har dårlig syn osv. Så skal du se gjennom en slags... Maskin, gjennom noen glass, hvor du skal si hvilke bokstaver du ser (først tar man for seg enten høyre eller venstre øye, så omvendt, så begge), og da skifter optikeren glass og spør om du ser bedre med det og det glasset osv. Jeg måtte også se på noen rundinger og si om bilde 1 eller bilde 2 viste rundingen best eller om den plutselig var oval. Så en liten fargesynstest, tror jeg. Om du skal begynne med linser, må optikeren lyse på øyet ditt mens du ser rett frem for å sjekke diameteren på øyet(?) osv. Jeg er ikke flink til å forklare, men dette er iallefall det jeg gjorde i dag. Det tar ikke så lang tid, min undersøkelse tok vell.. Ett kvarter kanskje.
Slimda Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Det verste som skjer er at det lyser inn i øynene dine og du begynner å tåre opp på grunn av lyset. Utover det er det helt harmløst. Når du får briller, liv du oppleve en "oppvåkning", hvor alt plutselig er klart og tydelig igjen. Veldig spesiell følelse.
Tonus Skrevet 30. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 30. august 2012 Tusen takk for svar! Er veldig oppmuntrende å høre at det bare tar et kvarters tid i alle fall Når man sitter der med det ubehaget angst gir så vil man jo kunne komme seg vekk igjen innen rimelig tid. Har ikke planer om å bruke linser heller, så da slipper jeg kanskje å bli lyst i øynene. Får man forresten noen slags "brilleresept" så man kan se på briller senere eller et annet sted, men at man vet hva slags briller man trenger?
Gjest chariot Skrevet 30. august 2012 #5 Skrevet 30. august 2012 Tusen takk for svar! Er veldig oppmuntrende å høre at det bare tar et kvarters tid i alle fall Når man sitter der med det ubehaget angst gir så vil man jo kunne komme seg vekk igjen innen rimelig tid. Har ikke planer om å bruke linser heller, så da slipper jeg kanskje å bli lyst i øynene. Får man forresten noen slags "brilleresept" så man kan se på briller senere eller et annet sted, men at man vet hva slags briller man trenger? Ja, man får med seg "brilleresepten" Jeg har vært på synsundersøkelse to ganger og det har gått kjempebra. Optikeren er der for å hjelpe deg og alt foregår i fred og ro. Avtal tid til synstest, du kommer ikke til å angre
Myrsnipa Skrevet 30. august 2012 #6 Skrevet 30. august 2012 Jeg har ikke blitt lyst inn i øynene, men det er et lys når du ser inn i maskinen. jeg har ALDRI opplevd dette som noe som helst ubehagelig. Og jeg er pingle når det kommer til ubehag. Du sitter å ser inn i en maskin i noe som ligner kikkerthull. Så ser du på en tavle og sier hva du ser. Du blir guidet gjennom det hele. Er du usikker, så spør du bare optikeren. Hos øyelegen derimot, gjør de mere ting som drypping etc. Optiker måler bare syns styrken. Så får du vite hvilken styrke du har og så kan du shoppe etter briller. Det blir mye bedre når du ser orntlig! Lykke til
Noteknekk Skrevet 30. august 2012 #7 Skrevet 30. august 2012 Tusen takk for svar! Er veldig oppmuntrende å høre at det bare tar et kvarters tid i alle fall Når man sitter der med det ubehaget angst gir så vil man jo kunne komme seg vekk igjen innen rimelig tid. Har ikke planer om å bruke linser heller, så da slipper jeg kanskje å bli lyst i øynene. Får man forresten noen slags "brilleresept" så man kan se på briller senere eller et annet sted, men at man vet hva slags briller man trenger? Linsekontroll tar gjerne et kvarter, synsundersøkelse tar 30-40 min. Er optikeren grundig så skal du også lyses litt i øynene, dette både for å finne riktig utgangspunkt for styrkene dine, men også for å sjekke øyehelsen din. Det er dog ikke alle optikere som gjør det, så det er vanskelig å forutsi på forhånd. Er det det du har mest angst for så kan du jo si fra om dette og så lar optikeren det være. Men det er lurt å la ham/henne gjøre det, da det kan oppdages om det er noe galt.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. august 2012 #8 Skrevet 30. august 2012 Tusen takk for svar! Er veldig oppmuntrende å høre at det bare tar et kvarters tid i alle fall Når man sitter der med det ubehaget angst gir så vil man jo kunne komme seg vekk igjen innen rimelig tid. Har ikke planer om å bruke linser heller, så da slipper jeg kanskje å bli lyst i øynene. Får man forresten noen slags "brilleresept" så man kan se på briller senere eller et annet sted, men at man vet hva slags briller man trenger? Jeg har også angst og tvang meg selv til en optikertime for noen måneder siden, var LIVREDD, men det gikk helt fint. Tok ikke mere enn 20 minutter, og ingenting de gjør er fysisk vondt. Det kan være litt ubehagelig å bli lyst i øynene, men det er jo alltid ubehagelig å få lys i øynene, men ikke vondt. Så sitter du med en slags maskin foran deg hvor du skal se igjennom to åpninger, det er da hun instiller styrken på glassene dine, "ser du bedre på denne siden, ser du enda bedre med dette glasset osv" ikke vondt, ikke ubehagelig, men bittelitt ekkelt fordi noen ganger ser du utydelig og må anstrenge øynene, men det er mest slitsomt. Du får ikke automatisk med brilleseddelen, men den kan du be om å få når du drar tilbake for å hente brillene de har laget til deg 1
halo Skrevet 30. august 2012 #9 Skrevet 30. august 2012 Vanlig synsundersøkelse er jo helt greit! Det er først når øyelegen skal måle trykket det begynner å bli riktig ubehagelig.
Tonus Skrevet 30. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 30. august 2012 Jeg har også angst og tvang meg selv til en optikertime for noen måneder siden, var LIVREDD, men det gikk helt fint. Godt å høre at du som også har angst synes det gikk fint. Det er jo i grunnen ikke enkelte ting med undersøkelsen (at det skal gjøre vondt eller lignende) jeg er redd for, har bare generell angst. Men det å vite hva som venter meg og hvor langt tid jeg må være forberedt på at det tar hjelper litt på å senke angsten likevel. Har nå bestilt meg time hos optiker på Tirsdag og er veldig innstilt på å få det gjort, så får vi se hvordan det går. Håper jeg er i såppas god form at jeg klarer å se på innfatninger der og da og får bestilt meg briller, men om ikke annet får jeg vel i alle fall et svar på hvordan synet mitt er.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Godt å høre at du som også har angst synes det gikk fint. Det er jo i grunnen ikke enkelte ting med undersøkelsen (at det skal gjøre vondt eller lignende) jeg er redd for, har bare generell angst. Men det å vite hva som venter meg og hvor langt tid jeg må være forberedt på at det tar hjelper litt på å senke angsten likevel. Har nå bestilt meg time hos optiker på Tirsdag og er veldig innstilt på å få det gjort, så får vi se hvordan det går. Håper jeg er i såppas god form at jeg klarer å se på innfatninger der og da og får bestilt meg briller, men om ikke annet får jeg vel i alle fall et svar på hvordan synet mitt er. send en PM på tirsdag og fortell meg hvordan det gikk så skal jeg skryte masse masse av deg
Noteknekk Skrevet 30. august 2012 #12 Skrevet 30. august 2012 Spør du etter brilleseddel etter synsprøven så skal du de fleste steder kunne få den med deg med en gang. Trykkmåling er forresten ofte mer ekkelt hos øyelege enn hos optiker, hos øyelegen bedøves ofte øyet og en slags pinne holdes innpå øyet noen sekunder. Hos optiker er ikke dette så vanlig og da er det kun et lite luftpuff. Men trykket måles vanligvis ikke hos unge pasienter hos optiker .
Gjest badeand1 Skrevet 30. august 2012 #13 Skrevet 30. august 2012 Problemet jeg hadde med undersøkelsen var da jeg skulle prøve linsene.. Han som utførte undersøkelsen måtte sette de i for meg og det var.. ubehagelig. Veldig uvant å skulle stikke noe innpå øyet og det ble ikke bedre at det var en annen som gjorde det isteden for meg.
Tonus Skrevet 4. september 2012 Forfatter #14 Skrevet 4. september 2012 Heldigvis kom jeg meg gjennom det i dag! Nå er jeg så letta og glad! Viste seg at jeg har 0,50 på det ene øyet og 0,75 på det andre, så er med andre ord nærsynt. 3
Minya Skrevet 4. september 2012 #15 Skrevet 4. september 2012 Håper jeg er i såppas god form at jeg klarer å se på innfatninger der og da og får bestilt meg briller, men om ikke annet får jeg vel i alle fall et svar på hvordan synet mitt er. De aller fleste optikere gir deg muligheten til å velge en syv-åtte innfatninger som du kan ta med hjem og prøve i fred og ro foran speilet hjemme for å finne en innfatning du føler deg komfortabel med. Da betaler du enten et symbolsk depositum, eller så skriver de det bare opp på "journalen" din og gir deg opp til en uke på å levere tilbake og bestemme deg for hvilken innfatning du vil ha. Så tar det en liten uke før brillene er fiks ferdige med glass og gode greier.
Tonus Skrevet 4. september 2012 Forfatter #16 Skrevet 4. september 2012 De aller fleste optikere gir deg muligheten til å velge en syv-åtte innfatninger som du kan ta med hjem og prøve i fred og ro foran speilet hjemme for å finne en innfatning du føler deg komfortabel med. Da betaler du enten et symbolsk depositum, eller så skriver de det bare opp på "journalen" din og gir deg opp til en uke på å levere tilbake og bestemme deg for hvilken innfatning du vil ha. Så tar det en liten uke før brillene er fiks ferdige med glass og gode greier. Ja, har tatt med meg 3 innfatninger hjem nå og driver og prøver og funderer
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #17 Skrevet 4. september 2012 Heldigvis kom jeg meg gjennom det i dag! Nå er jeg så letta og glad! Viste seg at jeg har 0,50 på det ene øyet og 0,75 på det andre, så er med andre ord nærsynt. Du er flink! til deg, det har du ærlig fortjent. Anonym poster: e54dae7679d37f8b532ad00466c439d4
Minya Skrevet 4. september 2012 #18 Skrevet 4. september 2012 (endret) Ja, har tatt med meg 3 innfatninger hjem nå og driver og prøver og funderer Lykke til! Det er det morsomste med nye innfatninger, all prøvingen :D Edit; Du har forøvrig akkurat 1.0 mindre enn meg i korreksjon; jeg har -1,5 og -1,75. Endret 4. september 2012 av Minya
Tonus Skrevet 4. september 2012 Forfatter #19 Skrevet 4. september 2012 Du er flink! til deg, det har du ærlig fortjent. Anonym poster: e54dae7679d37f8b532ad00466c439d4 Tuuusen takk Lykke til! Det er det morsomste med nye innfatninger, all prøvingen :D Edit; Du har forøvrig akkurat 1.0 mindre enn meg i korreksjon; jeg har -1,5 og -1,75. Ikke sant Haha Er forøvrig dritsliten nå. Det skal ikke være lett å løpe rundt på kjøpesentre og greier med både angst og lavt stoffskifte nei! Men er så verdt det når jeg nå har fått svar på hvordan briller jeg trenger, og kommer garantert til å være verdt det når jeg får brillene mine med styrke og kan se klart igjen. Har nok ikke gjort det på en stund
Slimda Skrevet 4. september 2012 #20 Skrevet 4. september 2012 Heldigvis kom jeg meg gjennom det i dag! Nå er jeg så letta og glad! Viste seg at jeg har 0,50 på det ene øyet og 0,75 på det andre, så er med andre ord nærsynt. Nærsynt? Da er det -0,50 og -0,75. Om du har +0,50 og +0,75, så er du langsynt. Jeg har faktisk det samme, -0,50 og -0,75. Har hatt det i ca 10 år.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå