Gå til innhold

Hva er ditt beste naturopplevelse til beins?

Fremhevede innlegg

Skrevet

En eller annen gang så tok du vel ola-normannsekken på ryggen og lot beina gjøre jobben. Greit nok så brukte du kanskje bil, buss eller tog for å komme deg dit, men jeg lurer på hvilken tur som ga deg best inntrykk og et minne for livet.

Fortell meg gjerne litt om turen, hvis du vil anbefale den videre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har blant annet gått:

Besseggen - Tok en god del timer, ca 7 t. Har man høydeskrekk, så kan det være litt skremmende til tider, men ellers gikk det hele fint for seg. Man ser folk i alle alder, til og med hunder uten halsbånd (!!).

Prekestolen - Begynte tidlig og var nesten alene på talerstolen der :) På vei tilbake møtte vi alle som var på vei. Nesten litt slitsomt å si "hei" til alle :) Er vel ca 600 meter ned uten sikring, så man bør være forsiktig, hvertfall under sesongen.

Kjerkeberget - Startet å gå fra Styken stasjon og gikk innover i Nordmarka. Gikk på grusvei, så kjedelig nok i seg selv. Men da toppen nærmet seg (Oslo´s høyeste punkt), så var alt sammen verdt det.

Skrevet

Jeg gikk langs Hadrians Mur i England i sommer! Hvis dere liker historie, og trives i åpen landskap så er Northumberland stedet :)

Anonym poster: d952af36681a21771b2a31b140500aa1

Gjest Cosette
Skrevet

Trolltunga (Hardangervidda vest) anbefales. Cirka syv timer t/r for spreke nordmenn. Vandring over endeløs, fri vidde før man når et fantastisk utsiktspunkt over Ringedalsdammen: http://www.google.no...r:16,s:18,i:56. Fint å telte der oppe, evt. sove i DNT-hytta Reinaskorsbu.

• Liker 1
Skrevet

Cinque terre i Italia! Må oppleves

Skrevet

Tror ikke man trenger å dra så langt for å få en spesiell naturopplevelse. Selv har jeg hatt noen flotte og unike turopplevelser på Saltfjellet med vær, bær, dyr, gnitrende skiføre, måneskinn, bål, utsikt og opplevelsen av å ha brukt kroppen (svett, muskelverk, tilfreds og full av inntrykk). Det samme ville jeg nok fått uansett hvor jeg var, det jeg prøver å formidle er vel at man kan ha unike opplevelser også i nærmiljøet.

• Liker 1
Skrevet

Preikestolen var fantastisk syns jeg. Flott tur opp, om enn litt turistbefengt. Vakker utsikt på toppen og mye fint å se langs veien også.

Skrevet

Jeg har gått mye i fjell, men dette er favoritten.

På toppen ser vi langt inn i Sverige, Dovrefjell og Rondane...

Gloføken i Hedmark, i nydelige Femundsmarka.

1 357 m.o.h.

22145075.jpg

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Lille Solstråle
  • Liker 1
Skrevet

Jeg drømmer om å ta beltebil fra Johnsgård og opp.... Det er noe jeg har på min Bucketlist!

• Liker 1
Gjest Error Sapiens
Skrevet (endret)

Dovre:

Kongsvoll - Reinheim (TT hytte ved foten av snøhetta) Fint og flatt nesten hele veien. 90% Moskustreff, trivelig hytte og en gave av en snartur til toppen av snøhetta.

Tibidabo (Barcelona):

Utsikt innover innlandet av spania, fornøyelsespark, utsikt mot barca og ikke minst: havet.

Sunndal:

Innerdalstårnet (1492moh)

img_44d757892ff9f.jpg

Endret av Error Sapiens
Skrevet

Jeg har også gått Cinque terre (og kjærlighetsstien) langs vestkysten av Italia.

Må også innrømme at det ga meg et inntrykk og gå runden inne på Colusseum i Roma.

Har også vært på Kauaii (Hawaii), og gått 3 miles langs vestkysten. Heter vel Nao Pali kysten. Enormt vakkert, og der kommer man til små idylliske strender. Kan understrekes at det er farlig å bade der, pga strømmer, men og vasse beina var helt fantastisk.

Har også vært på Kjerkeberget langt inne i Nordmarka, og har til og med gått til Kikut (som er Oslos nest høyeste punkt). Men Kikut vil jeg kanskje anbefale å sykle. Mange gærne sykkelister der som sannsynligvis prøver å sette ny pers hver gang de sykler fra kikuthytta til maridalsvatne.

Anonym poster: d952af36681a21771b2a31b140500aa1

Skrevet

Synes det ofte er veldig fint i nærmiljøet jeg. Kommer fra Sunnmøre, helt ytterst i havgapet, digger å være i fjæra/langs sjøen når det stormer, blåser og havet står hvitt! Ellers er det mange små fjell hjemme, som på tross av størrelsen har flott utsikt utover Sunnmørsalpane :)

Skrevet

Jeg har gått mye i fjell, men dette er favoritten.

På toppen ser vi langt inn i Sverige, Dovrefjell og Rondane...

Gloføken i Hedmark, i nydelige Femundsmarka.

1 357 m.o.h.

22145075.jpg

Femundsmarka er vakreste sted på jord :rodmer:

• Liker 1
Gjest IngvildSF
Skrevet

Gikk opp på Galdhøpiggen i 10. klasse. Selve turen var helt fantastisk, tross mange sure og demotiverte klassekamerater, og følelsen av å stå på toppen var ubeskrivelig. Jeg så så langt, jeg var på det høyeste punktet i Norge, og været var skiftende. Tåke, sol, tåke, sol.

Skrevet (endret)

Jeg gikk Besseggen i sommer, og synes turen var en av de flotteste jeg har hatt! Vi var kjempeheldige med været også; varmt og fint, blå himmel og fantastisk utsikt! Vi tok båten fra Gjendesheim til Memurubu, og gikk tilbake over eggen. Tok ca 5 timer. Terrenget er skiftende med noen brattere partier, men dette var bare kjekt, da utsikten var nydelig :) Helt fantastisk og uforglemmelig tur!

Jeg er også Bergenser, så følgelig er noen av mine favoritturopplevelser knyttet til byfjellene i Bergen :hjertesmil: Særlig turen "over vidden" fra Ulriken til Fløyen (4-6 timer, avhengig av tempo og om man tar bane eller går opp/ned fjellene) er en flott tur :)

..og så har jeg gått på den kinesiske mur fra Simatai til Jinshanling. Det var også en fantastisk opplevelse! For det første fordi det var den kinesiske mur, som i seg selv var en stor opplevelse, og så var det den flotte naturen, den spennende historien, den helt enorme konstruksjonen og de utrolig skiftende partiene fra stor fin "motorveimur" til tynn, snirklete, kjempebratt og steinete ruin. Å forsere de brattere partiene av den originale muren, og steder hvor den var delvis ramlet sammen og nesten borte var en helt spesiell opplevelse. Og utsikten er fantastisk! :)

Endret av PanLi
Gjest tarandus
Skrevet

Ingenting er som å stå helt alene på en fjelltopp i Jotunheimen i mai, uten et menneske i nærheten, uten et skispor, uten en lyd. Bare stillhet og lyden av fjell. Det er naturopplevelse det.

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Heaphy Track, New Zealand! 78 km på 5 dager i uberørt New Zealandsk natur. Helt fantastisk!! Hadde aldri gått noe lignende tidligere bortsett fra en enkel to-dagers tur tidligere, og noen småturer på folkehøgskolen for en del år siden. Var i forkant av turen spent på hvordan det ville bli å gå alene, men det gikk kjempebra bortsett fra den andre dagen da det tordnet og lynte. Jeg er ikke spesielt glad i torden, så da hang jeg meg på en mann fra Australia.. haha! Overnattet på hytter a la turisthytter, og snakka med de andre som var på tur. Etappene gikk jeg ellers alene, omtrent alle gikk i samme retning, så en kunne lett gå en time eller to uten å se folk.

Skal nedover igjen til våren, da skal jeg prøve meg på Milford Track, det er en 4-dagers tur. Spent på hvordan det blir, er flere som går den. Skal ta med en bok å lese i på den turen da, savna det under Heaphyen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...