Gå til innhold

Noen som har hatt katt i leiligheter hvor det ikke er lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurder å KJØPE en leilighet hvor det ikke er tillat med hverken hund eller katt, selv om jeg har en katt. Katten er veldig rolig og er en gammel innekatt. Er det noen som har lignende erfaringer? Har det gått bra?

Bolig markedet i Oslo er jo helt vilt for tiden, så det er derfor jeg vurderer dette.

Anonym poster: 4b053aa3beeda044477b0e9deceb9f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt no om at det ikke kan nektes å ha husdyr? Vil tro det hvertfall gjelder i selveier =P

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Ta kontakt med megler, eller med boligbyggelaget dersom noe slikt er inne i bildet.

Jeg antar nå (merk at jeg antar) at dette forbudet er nedfelt i husordensreglene.

Spør så megler/boligbyggelag hvor et slikt forbud er hjemlet i lovverket ?

Med basis i "Emmeline-dommen" ble det satt presedens for lovforståelsen og tolkningen mht å kunne forby innekatt.

Dommen opphevet i praksis borettslag og boligsameiers anledning til å vedta forbud mot innekatt.

Mange borettslag og eldre sameier har ikke helt forstått at de må gjøre endringer i sine regler, men det må de.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville ikke gjort det. Hvis du med viten og vilje flytter inn i en leilighet hvor det er ulovlig med dyr, kan du se deg selv nødt til å enten omplassere pus eller flytte igjen hvis det oppdages. Det er ikke en trivelig hverdag å være bekymret for det hver eneste dag. Du burde heller undersøke det nærmere, lese lover og kontakte instanser som kan hjelpe deg, framfor å kun gjøre det.

Endret av ninuska_
  • Liker 2
Skrevet

Har hørt no om at det ikke kan nektes å ha husdyr? Vil tro det hvertfall gjelder i selveier =P

Ja det er en selveier også, så syntes dette er litt spesielt..

Gjest Lille-pus
Skrevet

Trenger du dokumentasjon på dette så bruker du sidene til Norsk huskattforening.

Anbefaler varmt å melde deg inn i huskattforeningen i samme slengen :)

Skrevet

Om det er lov å forby eller ikke er én ting. Hvordan naboene reagerer er en helt annen. Om naboene er vant til at det ikke er lov med husdyr, og gjerne har kjøpt der nettopp fordi der slipper de husdyr, kan du risikere dritsure naboer. Og det er jo ikke noe kjekt...

Selv om det er selveier så vil jo husdyrhold påvirke naboene om det er typisk blokk og leiligheter. Både med tanke på evt støy og allergener.

Jeg ville ikke flyttet inn i et husdyruvennlig boligkompleks om jeg hadde dyr. Både for å spare meg selv for ubehageligheter, og også for å spare naboene som kanskje har en god grunn for å søke etter husdyrfrie steder å bo.

Anonym poster: 9900c812c822093b65cbd51f82c379e8

• Liker 5
Skrevet

Jo ser den, så da er det jo allergi som kan være unntaket. Men kan folk virkelig være så allergiske at de reagerer når de ikke bor i samme leilighet?

Skrevet

Jo ser den, så da er det jo allergi som kan være unntaket. Men kan folk virkelig være så allergiske at de reagerer når de ikke bor i samme leilighet?

Dessverre, ja :(. Allergener sprer seg forferdelig - det er bl.a. derfor det er fremmet ønske om å forby peanøtter på fly. Når du åpner og lukker døren til leiligheten kan det komme allergener ut i fellesgangen. Om katten stikker av, selv om det bare er rett ut i gangen sprer det seg. Det sprer seg via ventilasjonsannelgg (luftuttrekk fra bad og kjøkken blant annet - jeg har røykelukt så det holder på bad og kjøkken takket være naboen...). Om du lufter kan det spre seg til naboen.

Anonym poster: 9900c812c822093b65cbd51f82c379e8

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du trenger fakta på bordet, - og så kan vi diskutere.

De fakta du trenger er det megler som skal skaffe til deg, og da må du sette megler igang med å skaffe denne dokumentasjonen.

Spør i samme slengen om å få vite hvorvidt det er gjort unntak fra denne regelen i sameiet tidligere, og i så tilfellet på hvilke vilkår.

Er sameiet stort ? En liten blokk, rekkehus eller terrasseblokk, - eller er det så lite som en 4-mannsbolig med kun 4 leligheter ?

Lukkede inngangspartiet med felles gang, eller åpen svalgang ?

Det betyr litt for hvordan saken eventuelt skal angripes ;)

Skrevet

Så fremt det er lagt frem i reglene at det ikke er lov med katt/hund INNE i leiligheten, kan du ikke med loven på din side gjøre dette. Dog har en annen person vunnet en slik sak før, fordi det bare var forbud mot katter/hunder generelt i borettslaget/whatever, ikke INNE i selve leiligheten. :-)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Så fremt det er lagt frem i reglene at det ikke er lov med katt/hund INNE i leiligheten, kan du ikke med loven på din side gjøre dette. Dog har en annen person vunnet en slik sak før, fordi det bare var forbud mot katter/hunder generelt i borettslaget/whatever, ikke INNE i selve leiligheten. :-)

Nja..... det du her sier er ikke nødvendigvis den hele og fulle juridiske sannhet.

Det er gjort enkelte betenkninger rundt, og forsøk på å gjøre dette 'noe' klarere for lekfolk.

Adokat Ole Chr. Høie har gjort en liten utredning rundt denne problemstillingen, og den er verd å lese.

Skrevet (endret)

Dette er en vanskelig problemstilling, synes jeg.. :klo:

På den ene siden er du klar over at leiligheten selges med forbehold om at det skal være dyrefritt i bygget, noe jeg kan forstå dersom det er en andelsleilighet. Når det imidlertid dreier seg om en selveierleilighet, som altså er å betrakte som privat eiendom i en annen forstand enn hva en andelsleilighet er, stiller saken seg annerledes.

Samtidig har jeg et vennepar som flyttet inn i en selveierleilighet i Oslo for et års tid siden, hvor det stod klart og tydelig i kontrakten at det ikke var lov med dyr. De har allikevel tatt med hunden sin, og fått store problemer med naboene i ettertid. Hvordan ståa er per i dag er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vet at de andre beboerne i bygget har truet med utkastelse og involvering av advokat hvis de ikke kvitter seg med hunden.

Det er jo klart at dersom man flytter inn et sted nettopp for å slippe unna dyr (noe enkelte faktisk gjør, enten det er pga allergi eller at de rett og slett ikke ønsker å bo i nærheten av dyr), og tross alt kjøper seg inn i slike leilighetskomplekser, selveier eller ei, ser det jo temmelig spesielt ut dersom det plutselig ikke skal være dyrefritt lenger. Da har jo selger/utbygger brutt sine forpliktelser ovenfor tidligere kjøpere, som tross alt har kjøpt leilighet i akkurat dette komplekset med det forbehold om at det skal være dyrefritt, og slikt blir det problemer av.

Jeg får f.eks. ikke lov til å ha dyr (SiO-bolig), men jeg vet om folk som har smuglet inn hamstere og diverse. Selv om det ikke er snakk om de helt store dyrene, er dette urettferdig mot f.eks. meg, som gjerne kunne tenkt meg å stille som krisehjem for Dyrebeskyttelsen (som student er jeg stort sett hjemme i leiligheten, så tidsmessig er det perfekt), noe som er plent umulig pga disse restriksjonene. Samtidig kan man hevde at det er mer bråk med katter (mjauing etc.), men etter mitt syn handler dyrehold om prinsipper. Det er ikke greit at noen skal kunne sno seg unna regelverk fordi de har små dyr eller lignende, mens andre forventes å opprettholde reglene. Enten må reglene gjelde alle eller ingen. Igjen får man da en ny problemstilling: skal samskipnaden (eller utleier, sameie, whatever) få en juridisk rett til å komme på uanmeldte husinspeksjoner for å sjekke at folk overholder reglementet angående dyrehold? Hvem skal i så fall stå for regningen?

Endret av Strixvaria
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Du har viktige og gode poeng her Strixvaris :Nikke:

Det er derfor jeg påpeker at dette er' juridisk snaddermat' av en annen verden.

Det er også derfor jeg så sterkt anbefaler TS å bruke megleren for alt denne er verd.

alle fakta på bordet, - før TS eventuelt legger inn et bud på denne leiligheten.

Dersom tiden er litt for kort til å få alle fakta på bordet så er det faktisk fullt mulig å legge budet med forbehold om at hennes innekatt aksepteres.

Folk bør i slike situasjoner benytte forbehold-delen av budskjemaet.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt utrolig at du overhodet vurderer dette! Å være så egoistisk og kun se på dine egne behov fremfor det som er nedskrevet i kontrakten samt de andre i borettslaget, tyder bare på at du og katten din lever i en egen liten boble.

Ja, jeg er allergisk og har bodd i en dyrefri oppgang hvor noen på død og liv smuglet med seg en katt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg snakket med kontaktpersonen i sameiet i dag, hun sa at det dessverre ikke var tillat men svarte ikke på om det tidligere var gjort unntak...

Gjest Lille-pus
Skrevet

Gav hun noen grunn til dette sameie-pålagte forbudet ?

Lille-pus er veldig nysgjerrig :sjenert:

Saken er prinsippielt svært interessant.

Skrevet

Jeg snakket med kontaktpersonen i sameiet i dag, hun sa at det dessverre ikke var tillat men svarte ikke på om det tidligere var gjort unntak...

Riktignok er det lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men vil du være så egoistisk at du trosser reglene? Dette vil virke rett inn på dine naboers livskvalitet mtp. helse (og eventuelt irritasjon).

• Liker 1
Skrevet

Gav hun noen grunn til dette sameie-pålagte forbudet ?

Lille-pus er veldig nysgjerrig :sjenert:

Saken er prinsippielt svært interessant.

Nei, det ble bare en kort SMS-samtale.. Kun forklarte mer hvorfor hun var opptatt og ikke tok telefonen enn hvorfor det ikke gikk an. Det frister å mase mer på henne.. Jeg har lyst til å slenge i bordet at dette er en selveierleilighet og det er dermed skal være særdeles gode grunner for at de kan nekte med dette. Men jeg er redd for å virke bastant og frekk.. Vil jo ikke får en dårlig start med naboene mine (eventuelle).

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det kan være lurt å borre litt videre i dette, men på en hyggelig og imøtekommende måte :)

Jeg forstod det som dette er i Oslo ?

Er sameiet tilknyttet en av de to store i Oslo-området; OBOS eller USBL ?

- eller et det det jeg vil kalle et helt privat sameie ?

Det kan bety litt dersom sameiet er tilknyttet en av de store. Dette da de som oftest har tingene på stell sentralt og ofte er mer enn villige til å guide et sameiestyre ;)

Advokat Ole Christan Høie har skrevet dette, - les det !

Endret av Lille-pus
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...