AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #1 Skrevet 28. august 2012 Hei. Er ny her inne, så håper ikke dere er så krasse med meg. Er en jente på 19 år som sliter med litt forskjellig. Har symptomer som f. eks.: Trøtt/sliten, smerter i ledd/muskler(?), senebetennelse i 8 år, problemer med å svelge, stiv i kroppen, hovner i ledd (kan bli blå), hyppig vannlating, høy puls, svimmel, kvalm, magesmerter, hodepine/migrene, smerter i rygg/nakke/korsrygg som stråler nedover i beina så de dovner, intense frysebyger/kokebyger, ofte høy feber uten forklaring, "knekk" i ledd, munnsår (after) ofte, tørr munn, tørre øyne, sommerfuglutslett, kortpusthet, hjertebank, smerter i brystet/kragebeina, irritasjonshoste, synsforstyrrelser, konsentrasjonsvansker, hyppige infeksjoner, dårlig immunforsvar, høyt blodtrykk, tannproblemer, mangel på jern, b12 vitamin og folinsyre, soleksem, hormonproblemer, går ikke opp i vekt, kaster ofte opp, vondt i ansiktet, atopisk eksem, knærne låser seg, tørr hud, væske i begge skuldre og knær. Var idag hos revmatolog og hun avfeide meg totalt. Først sa hun at det kunne være sånn og sånn, men til slutt sa hun at hun ikke hadde gjort noen funn som hadde med revmatisme og gjøre og sa symptomene mine ikke kunne være noe revmatisk. Hun snakket om psykosomatiske plager pga vond fortid, men har da slettes ikke hatt SÅ vond fortid heller. Jeg mener ihvertfall at det er helt usannsynlig. Jeg tenker jo også at fastlegen min må ha henvist meg dit for en grunn. Han har sagt at jeg har veldig typiske symptomer for det og etter et raskt søk på nettet må jeg jo si at det ser sånn ut. Jeg mener altså ikke alle, men hovedproblemene mine er jo å finne igjen i alt jeg finner av revmatiske sykdommer. Hun sa også at når det gjaldt hevelser eller utslett så måtte hun se det for å bedømme det, bilder var ikke nok, og fastlegen min har jo sett flere ting som dette likevel ba hun meg bare gå til han om jeg fikk noe. Hvorfor det da? Hvis han allerede har sett det og hun avfeide meg likevel? Hun sa også at noen svære klumper jeg har i muskel/senefestene (?) i armene ikke var hevelse. Legen min sier at det er store hevelser der... :s Følte det som om hun byttet personlighet midt i timen... Skjønner ingenting jeg... Har flere venner med færre symptomer og mindre fremtredende som har diverse revmatologiske diagnoser. Nå har også min mor og flere i familien det, så vet ikke om det er arvelig.. Hun sa det var ikke sannsynlig at jeg kunne jobbe 100% noen gang også f. eks. kanskje bare veldig lite i perioder, hvorfor det da om hun mener jeg er frisk??? Jeg rykket kraftig til og gispet mange av stedene hun tok meg og etterpå sa hun bare at jeg var helt fin.. Hun sa også at psykosomatiske tilfeller ikke pleide å ha effekt av smertestillende, mens jeg har utrolig god effekt av voltaren f. eks..? Noen som har innspill? Bare spør om noe er uklart eller slikt... Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg... PS: hun var opptatt av om jeg spiste nok, sov nok, var i aktivitet osv og jeg har en over gjennomsnittet aktiv livsstil, spiser mye sunn mat og sover 8 timer hver natt. Anonym poster: 8cb5bec6c4765e5d5dff57e489cda4f4
Gjest O___o Skrevet 29. august 2012 #2 Skrevet 29. august 2012 Da jeg leste listen over plagene dine tenkte jeg med en gang at dette er psykosomatisk. Psykosomatiske sykdommer oppleves som like virkelige som vanlig somatoforme sykdommer/lidelser. Sykdomsbildet du gir her er ikke uvanlig å finne hos kvinner som har vært utsatt for omsorgssvikt i barndommen, seksuelle overgrep, vold i nære relasjoner, har vært relasjonstraumatisert eller har angst/depresjon. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2012 #3 Skrevet 29. august 2012 Omsorgssvikt fører til b12 mangel? Ja, endel av tingene her stemmer på psykosomatisk, men sjansen for at det er det hele er minimal.
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #4 Skrevet 29. august 2012 Jeg synes helt klart at disse symptomene kan tyde på en revmatisk sykdom. Ville tenkt noe i retning systemiske bindevevssykdommer (f.eks. lupus) siden du har symptomer fra så mange organsystemer. Men selvsagt kan det være ledd-/muskelsmertene er én ting, mens alt det andre skyldes noe annet. Men nå vil fastlegen din få epikrise fra revmatologen, og så kan dere finne ut hva dere gjør videre. Noen av plagene dine kan du uansett få symptomatisk behandling for, f.eks. jern-/B12-/folatmangelen (men årsak må utredes!), atopisk eksem/tørr hud, tørre øyne og tørr munn. Leddplagene bør du også få symptomatisk behandling for frem til man finner en eventuell diagnose. Blodtrykket ditt bør også følges med, hvis dette har vært jevnt høyt over lang tid, ville jeg tenkt at det var fonuftig med en 24-timers blodtrykksmåling (hvis dette ikke allerede er gjort). Har du noen blodprøvesvar? Vet du om det er målt retikulocytter, trombocytter (TPK), leukocytter (LPK) og vet du hva Hb ligger på? Har det blitt tatt urinstix, er det funnet protein i urinen? Ble det målt antistoffer i blod når du var hos revmatologen? Anonym poster: 4f64bc73ed4f58be7e6964690fb34286
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #5 Skrevet 29. august 2012 Har ikke vært utsatt for noe av dette: omsorgssvikt i barndommen, seksuelle overgrep, vold i nære relasjoner, har vært relasjonstraumatisert eller har angst/depresjon.... Så det kan ihvertfall ikke være årsaken. Visste heller ikke at man kunne få vitaminmangler og slikt av sånt. Heller ikke tørre øyne og lite spytt og sånt noe?? Fastlegen min sa det minnet ekstremt om sjøgren siden jeg i tillegg er utrolig tørr nedentil. Lupus sa hun det kunne være, og det har en annen lege jeg har truffet (altså bare som venn) sagt at han tror jeg har. Han mener det kan være lupus, fibromyalgi eller sjøgren eller flere av disse og kanskje en lidelse i magen ved siden av magesår og slikt som jeg har hatt. Får B12 sprøyter, tar jerntabletter og folattabletter, men dette kommer igjen og igjen og verdiene stiger ikke noe særlig av at jeg inntar tabletter og sprøyter for det heller. Har hatt dette så lenge jeg kan huske (mer enn 10 år) Atopisk eksem har jeg også kremer og slikt for. Har fått voltaren og legen sier jeg skal ta hver dag, men det gjør jeg ikke for jeg er ikke noe fan av smertestillende. Legen der oppe på sykehuset sa også at jeg IKKE skulle det.. Har ikke tatt skikkelig blodtrykk, har bare tatt enten på legevakt eller hos lege, så er vanskelig for meg å vite om det er sånn alltid eller bare av og til. Skal si ifra. Vet ihvertfall jeg har tatt leukocytter og den var det noe galt med tidligere. Tok nye prøver igår også. Hb er det også noe galt med. Har enten veldig lite eller veldig mye protein i urinen, husker ikke hvordan det var. Men tok alt på nytt når jeg var der, så får vel svar på alt om en stund. Anonym poster: 8cb5bec6c4765e5d5dff57e489cda4f4
Gjest O___o Skrevet 29. august 2012 #6 Skrevet 29. august 2012 Jeg sa ikke at du har opplevd det - men at denne type sykdom/lidelse er ofte å finne hos kvinner med en slik bakgrunn. Hvordan psykiske vanskeligheter kan sette seg som reell sykdom i kroppen
reiseglad Skrevet 29. august 2012 #7 Skrevet 29. august 2012 Det finnes jo flere blodprøver som kan tas som kan indikere om du har reumatiske påvirkninger, som ANA og RF, samt mange andre. Disse er vel tatt?
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #8 Skrevet 29. august 2012 Har tatt så sinnsykt mange blodprøver at jeg ikke aner hva som er tatt og ikke. Men får ihvertfall snart svar på de fra revmatologen, så får jeg høre med fastlegen om å evt. få en utskrift av de jeg har tatt der før. Muligens... Men jeg har ikke opplevd noe psykisk som jeg kan se skulle gjøre meg så syk? Kan man få det uten å ha hatt psykiske problemer i det hele tatt? Mine første symptomer fikk jeg som 3 mnd gammel og har bare ballet videre på seg. Hadde kraftige leddsmerter allerede som 6-åring. Anonym poster: 8cb5bec6c4765e5d5dff57e489cda4f4
Topplue Skrevet 29. august 2012 #9 Skrevet 29. august 2012 Du nevner hormonproblemer, men du forteller ikke mer om det. Har du blitt utredet for det og får nå behandling?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2012 #10 Skrevet 3. september 2012 Beklager sent svar. Har vært så dårlig så har ikke fått gjort noe. Hormonproblemer ja. Altså, i form av at jeg i begynnelsen fikk mensen ca hver 6 mnd, så plutselig annenhver uke, så litt hipp som happ helt plutselig. Noen ganger blødde jeg ikke i det hele tatt nesten, bare når jeg tisset, og noen ganger normal. Har cyster i livmoren (ikke pcos), som kommer og går hele tiden og gjør meg 98,2% steril ifølge gynekolog. Jeg sliter med litt diverse problemer som kan stamme fra hormonene, sier legen, men hva de er vet jeg ikke. Nå har jeg gått på minipiller ganske lenge, snart 4 år, og fikk plutselig mensen igjen for noen mnd siden. To ganger på to uker. Varte først 4 dager (nesten ingen blod) også i 2 dager neste gang (enda mindre blod). Nå er det sluttet helt opp igjen... Så ikke vet jeg. Men tror ikke det er der problemene mine kommer fra da. Anonym poster: 8cb5bec6c4765e5d5dff57e489cda4f4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2012 #11 Skrevet 4. september 2012 Jeg har en venninne som har slitt i mange år. Blitt henvist til offentlig revmatolog. Kom ikke noe ut av det. Nå har hun akkurat vært hos en privat revmatolog og ble første gang tatt på alvor. Legen så på helheten. Hun fikk diagnosen fibromyalgi kjapt og skal nå utreders for Lupus i tillegg. Anonym poster: a09a6fbb54857b4ea533f2657ef13598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå