Gå til innhold

Hvor skal valpen være når jeg er bortreist?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Til nå har han vært i bur, og takler dette helt fint. Har et stort bur han kan snu seg og gå rundt i, og han velger ofte selv å gå å legge seg her når han er trøtt.

Jeg har hatt han i bur fordi han er bitteliten, veier bare et par kilo, og jeg er redd han skal skade seg når jeg er borte.

Har i tillegg andre dyr jeg ikke vil la han være alene med når jeg ikke er tilstede, selv om alt går fint mellom dem når vi er i samme rom.

Nå har jeg lenge tenkt på at jeg kunne jo tenke meg at han fikk rusle mer fritt når jeg ikke er hjemme, men jeg er fortsatt redd for at han vil bite på ledninger, krangle med de andre dyrene eller velte noe og få over seg.

Han er jo så liten, det er så lite som skal til før han blir skadet, og jeg orker ikke gå en hel arbeidsdag å bekymre meg for om han er like hel.

Jeg har hatt buret stående i stua, fordi at da har han hatt selskap av de andre dyrene, som ofte har ligget å sovet rett utenfor buret hans når jeg kommer hjem.

De er altså venner, men han er jo valp og litt hyperaktiv, og jeg er redd det kan bli diskusjoner når jeg ikke er hjemme.

Jeg har et par rom han kan være på, men da vil han være helt alene, og det er ikke varme på rommene, jeg er redd det blir for kaldt i vinter.

Bekymrer meg for alt fra stikkontakter (som jeg har skaffet barnesikring på), til varmeovner og gardiner og brann. Har jeg ovn festet et stykke opp på veggen, må jeg ha ledning, som han kan gnage på.

Er han i stua i buret så tenkte jeg at han har selskap selv om han ikke får kommet seg ut, er han på et rom, er han helt alene.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bur til hund er feil, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Ha han i et hundesikkert rom, og sett inn en varmeovn. Du får skinner du kan legge over ledningene, og plugger til kontaktene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender man må på jobb, SpeltLompa.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skrev bortreist så tenkte jeg at du reise bort og den var alene hjemme, ikke at det var snakk om en vanlig arbeidsdag :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hvor gammel er den?

Du kan kjøpe kompostgjerde og sette opp foran en dør inn til stua, da kommer den seg ikke inn dit, den har selskap av de andre dyrene og den får mere plass å boltre seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei,nei, han er aldri hjemme alene lenger enn max en arbeidsdag. Det er mer enn nok bare det.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonymbruker: Han er et halvt år.

Det er åpen løsning i heimen, og ingen dør inn til stua, og uansett hadde kattene lett hoppet over :)

Skal han gå løs i stua, har han fri tilgang til stor stue, kjøkken og gang + yttergang. Her er det jo mange ting han kan velte, gnage på eller fri tilgang til å erte på seg andre dyr.

For all del, jeg vil gjerne at han skal få gå løs, jeg må bare være sikker på at han ikke skader seg, eller blir for kald eller varm på et av disse rommene som er håpløse å få temperert skikkelig.

Her blir det fort 30 minus om vinteren, og jeg må være sikker på at rommene blir passe varme så han ikke blir for kald, det har en tendens til å rime på innsiden av vinduene på de to rommene jeg vurderte å ha han på. selv om dørene står oppe.

Stua er litt greiere å holde temperaturen levelig på, men så er det alle disse tingene og dyrene som kan gjøre at det ikke er så lurt likevel.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur til hund er feil, uansett hvordan du vrir og vender på det.

Ha han i et hundesikkert rom, og sett inn en varmeovn. Du får skinner du kan legge over ledningene, og plugger til kontaktene.

Hundebur er IKKE feil, det er trygt og riktig, særlig når du har både valp og andre dyr i huset. Den trenger ikke stor plass å bevege seg på og den skal jo lære seg til å være rolig når du ikke er der. Men hvor gammel er valpen? Trist om den må være alene i 8-9 timer........

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundebur er IKKE feil, det er trygt og riktig, særlig når du har både valp og andre dyr i huset. Den trenger ikke stor plass å bevege seg på og den skal jo lære seg til å være rolig når du ikke er der.

post-38502-0-11490000-1346182929_thumb.j

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundebur er IKKE feil, det er trygt og riktig, særlig når du har både valp og andre dyr i huset. Den trenger ikke stor plass å bevege seg på og den skal jo lære seg til å være rolig når du ikke er der. Men hvor gammel er valpen? Trist om den må være alene i 8-9 timer........

Dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig er bur feil, og selvfølgelig bør de ha god plass å bevege seg på! Du bør lese deg litt opp på hva en hund er, hvordan søvnruntiner er osv. Hunder trenger ikke å læres til å være rolige når man ikke er der - hunder ER stort sett rolige når de er alene. De hviler og sover lett (ikke dypt da de ikke sover så godt når de er alene). Hunder trenger plass til å bevege seg, stå opp, skifte soveplass, røre litt på seg, tusle litt rundt, drikke litt vann, og finne et annet sted å legge seg. Sånn er det.

Til TS så er det jo sjeldent slik at hunder skader seg når de er alene hjemme. Det har helt sikkert skjedd, men det er IKKE vanlig at de gjør det. Hvis det er umulig å sette en dør der du har åpen løsning, så har du kanskje et større rom som går ut mot stuen eller kjøkkenet? Et sted de andre er? Da kan du ta ut den døren og lage til en dør av kryssfinèr og sette inn grind eller netting i denne. På den måten er hunden på et eget rom, samtidig som den kan se ut og ha "kontakt" med de andre dyrene. Forøvrig finnes det utallige barnesikringsmekanismer til både kontakter og komfyrer etc. Ledninger kan festes oppe på veggen ved de øverste listene istedenfor langs gulvet etc.

Bur er ikke en god løsning. Hvis det brukes som seng, dvs med åpen dør kan det like gjerne stå på det rommet hunden er og døren kan fjernes helt og holdent. Selv har jeg aldri sett på store bur som noe særlig pent møbel, men hver sin smak :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portvinpiken, det hørtes ut som en smart løsning. Jeg har 1 soverom han kan være på, det varmeste av rommene, midt i huset, det fører ut i gangen. De andre dyrene er nok i stua, men det kan jo hende de vil henge litt mer i gangen om han er like ved.

Da kan han jo se ut, og slipper å føle seg innestengt, ikke blir det for kaldt, og han kan også se de andre dyra om de tusler forbi han, men de kommer seg ikke inn til han. Da kan han jo ha huset sitt, leker, tepper og litt forskjellig der inne, og slappe av der mens mor er på jobb, og ingen skader seg eller krangler. OG jeg slipper å bekymre meg!

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne, den er 1 meter høy. http://www.barnesikring.no/no/produkter/sikkerhet/trappegrinder/trappegrind-ekstra-hoy/

Vil kattene hoppe over den, tro?

Har kompostgrind i gangen, den er 70 cm, de hopper over den, men det hender det virker som om det er litt høyt?

Burde den være helt tett?

I tilfelle noen labber skal fekte mellom der?

er vel ganske begrensa hvor mye han får skada seg der uansett, han kommer jo ikke ut, og sitter vel ikke fast.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portvinpiken, det hørtes ut som en smart løsning. Jeg har 1 soverom han kan være på, det varmeste av rommene, midt i huset, det fører ut i gangen. De andre dyrene er nok i stua, men det kan jo hende de vil henge litt mer i gangen om han er like ved.

Da kan han jo se ut, og slipper å føle seg innestengt, ikke blir det for kaldt, og han kan også se de andre dyra om de tusler forbi han, men de kommer seg ikke inn til han. Da kan han jo ha huset sitt, leker, tepper og litt forskjellig der inne, og slappe av der mens mor er på jobb, og ingen skader seg eller krangler. OG jeg slipper å bekymre meg!

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

Jepp. Vi laget en sånn dør til et av rommene ut til kjøkkenet da vi fikk kattunger og skulle tilvenne de hundene. Nå har jeg en ordentlig "handyman", men det tok ikke lange tiden å lage til en sånn type dør. Det er en solid ramme rundt, og så er det netting hele veien fra topp til bunn (inne i rammen) hvis du skjønner hva jeg mener. På den måten kommer det også varme inn på rommet som du sier. En MYE bedre løsning enn bur uansett hva andre måtte mene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne, den er 1 meter høy. http://www.barnesikr...ind-ekstra-hoy/

Vil kattene hoppe over den, tro?

Har kompostgrind i gangen, den er 70 cm, de hopper over den, men det hender det virker som om det er litt høyt?

Burde den være helt tett?

I tilfelle noen labber skal fekte mellom der?

er vel ganske begrensa hvor mye han får skada seg der uansett, han kommer jo ikke ut, og sitter vel ikke fast.

Anonym poster: a1d0823c2e74a2507f983f0466e54b28

En meter er ikke høyt for våre katter ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund har det da helt fint i bur mens eieren er på jobb! Hunden jeg hadde lå til og med i buret når jeg var hjemme =P Frivillig selvfølgelig, med døra åpen... Er imot de som har hunden i bur når de er hjemme!

Hunden min trivdes i et bur som var akkurat passe til han, sånn at han kunne reise seg opp og snu seg. Andre liker å ha stor plass og trenger større bur =)

En gang hunden min ikke sto i bur klarte han å skru på ei plate på ovnen, heldigvis var den så ny at den skrudde seg av automatisk! Men når han ble eldre og slutta å tygge ihjel støvsugere, gardiner, sko osv. fikk han gå løs i hele huset =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi lærte opp bikkja til at hun ikke fikk lov til å bite på ledninger og ting før vi lot henne være alene hjemme. Vi var rett og slett sikre på at hun ikke ville gå bort til de "farlige" tingene i huset. Det er kanskje litt vanskelig nå, men det må jo gå an å kombinere dette med arbeidstider? Vi fikk også som regel en annen (oftest kjæresten til søss) til å komme innom i løpet av dagen for å sjekke at alt stod bra til (hadde litt andre arbeidstider enn oss "dødelige").

Ang hund i bur.

Buret har alltid vært "fristedet" til bikkja. Dit har hun gått, hver gang alltid, helt frivillig og lagt seg til å sove. Det er hennes plass, og bare hennes. Jeg har aldri en gang stukket hånden min inni der, eller tvingt henne dit på noen som helst slags måte (unntatt da hun var valp og jeg la henne der). Buret for henne er ikke "innesperret", det er fristed! Døren har vært både åpen og lukket. Begge deler har passet henne kjempefint. Bur ER positivt, men kan selvfølgelig bli brukt negativt - som alt annet her i verden. Jeg syns å være HELT imot bur er sneversynt, men selvfølgelig har alle forskjellige meninger. Spør du bikkja mi kommer hun til å svare at hun elsker buret sitt. Det er vel hundens oppfatning av buret som betyr mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige er det ULOVLIG å ha hunden i bur i flere timer. Forhåpentligvis kommer desse reglene hit snart. Jeg har ikke ord på hvor idiotisk det er å sette hunden i bur (med døren igjen) Det er en hund for helvete, ikke en hamster!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThaiChi

Har aldri forstått meg på folk som velger å ha dyr når de vet de kommer til å være mye borte på jobb og reise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sverige er det ULOVLIG å ha hunden i bur i flere timer. Forhåpentligvis kommer desse reglene hit snart. Jeg har ikke ord på hvor idiotisk det er å sette hunden i bur (med døren igjen) Det er en hund for helvete, ikke en hamster!

Hvor i all verden skal man gjøre av hunder som tygger på ting da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...