Gå til innhold

Syk av bilen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ME som gjør at jeg er overfølsom for diverse, noe som var avgjørende for at jeg valgte å kjøpe tilsvarende bil vi har hatt i familien fordi jeg vet jeg tåler den. Merket ikke noe da jeg prøvekjørte, men etter jeg har fått en hjem og kjørt over lengre strekninger, så blir jeg regelrett slått over ende. 2 timers tur i går, og jeg har ligget rett ut siden. Vondt i hele kroppen, kaldsvetting, hodepine, svimmelhet.

De eneste forskjellene på denne bilen kontra den jeg er vant med, er at den har automatgir, automatisk klima, og ryggesensor. Er det noe her jeg reagerer på?

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre, har kjøpt bilen av merkeforhandler. Kan jeg forklare situasjonen og få byttet bilen til en annen med evnt mindre elektronikk?

Fortvilet :(

Anonym poster: 112dd5ab4606a9e65a37e131ebb29ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har noen råd eller har vært borti det samme problemet selv?

Anonym poster: 112dd5ab4606a9e65a37e131ebb29ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ingenting om dette, men kanskje du kan spørre familien om å bytte med dem dersom det er samme bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ingenting om dette, men kanskje du kan spørre familien om å bytte med dem dersom det er samme bil?

Det er dessverre ikke et alternativ. Dette er en nyere og dyrere bil, og mamma er nettopp ferdig å betale ned på sin bil og ønsker ikke et nytt billån (min koster nesten det dobbelte). Og jeg er jo heller ikke veldig interessert i å betale dyrt for en bil som begynner å skrangle :)

Anonym poster: 112dd5ab4606a9e65a37e131ebb29ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører at dette er et problem for mange med ME, men vet ikke hva som spesifikt trigger reaksjoner. Jeg kan ikke kjøre BMW, men den er så stappfull av elektronikk i setet at den har jeg ikke problemer med å forstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være lukter av kjemikalier i bilen da?

Selv blir jeg svært bilsyk med kraftig hodepine (jeg setter ikke dette på linje med dine plager altså!) når det er så mye som et hint av "nybil-lukt". De fleste nye biler er helt forferdelige, men også eldre biler kan være svært plagsomme.

Anonym poster: 4e9fae04ff8fbabb202c2c68f5a8b728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer på vaskemidler som de fleste firmaer bruker under klargjøring av bruktbiler/nye biler. Kan det være årsaken? Eller klimaanlegget? Jeg kan ikke ha på klimaanlegget i bilen til gubben, blir dårlig av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renske opp i filteret?

Kan sette seg mye pollen, støv, dritt og lort der.

Anonym poster: d1db1649f6439efdf84d70e1a59f6aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renske opp i filteret?

Kan sette seg mye pollen, støv, dritt og lort der.

Jeg tenkte det samme. At på til kan det være mugg og andre basilusker og ting som vokser i klimaanlegget. Jeg ville ha begynt med å bytte filter (ikke bare vaske det) og få inn bilen hos Vianor eller noen som kan rense klimaanlegget.

Anonym poster: c90e96ec2e80861fb97221e8ea4087f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte det samme. At på til kan det være mugg og andre basilusker og ting som vokser i klimaanlegget. Jeg ville ha begynt med å bytte filter (ikke bare vaske det) og få inn bilen hos Vianor eller noen som kan rense klimaanlegget.

Anonym poster: c90e96ec2e80861fb97221e8ea4087f1

Ja, det er utrolig hvilken forskjell en skikkelig opprensking hos profesjonelle kan gjøre.

Moren min får det gjort med jevne mellomrom pga hun har allergiske plager, og hun fikk det gjort like før ei venninne av henne, som er enda mer plaget, skulle kjøre på tur.

Venninna skrøt masse av turen, hun hadde knapt opplevd en biltur med så få problemer før.

Anonym poster: d1db1649f6439efdf84d70e1a59f6aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konstantert at det er to ting som gjør meg dårlig.

1. klimaanlegget. I tillegg til at det ikke fungerer skikkelig i forhold til luft som kommer ut av ventilene, så er det nok sykt mye sopp og bakterier i filteret. Jeg er hyperallergisk mot mugg, så det forklarer saken. Har kjørt uten klima og merker forskjell. Skal sjekkes på verksted og få det fikset. Går under garanti på bilen.

2. Setet. Jeg har en veldig svai rygg, og jeg har merket at setet er formet slik at det presser på midtre del av ryggen min, og gjør at ryggen min svaier enda mer. Det spiller ingen rolle hvordan jeg stiller inn setet, jeg har bare konkludert med at ryggen min aldri vil passe til setet og omvendt. Så, hva kan jeg gjøre for å få fikset det? Jeg merket ikke dette på prøvekjøring, først etter litt lengre kjøringer jeg merket det, og det ble verre og verre for hver gang.

Mamma har helt lik bil med seter som passer meg. Er det en stor jobb å bytte seter? Da må isåfall alle setene byttes. Eller finnes det gode støtteseter jeg kan feste på førersetet? Har ikke butikker som selger det i nærheten så vidt jeg vet, er dette noe man kan få kjøpt hos bilforhandler? (merkeforhandler).

Jeg har jo lyst til å beholde bilen tross alt, men blir det for mye prakk og ekstra kostander, så føler jeg at det er lettere å bytte inn bilen.

Anonym poster: 112dd5ab4606a9e65a37e131ebb29ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ME og bor et sted hvor jeg er pent nødt til å bruke bil for å forflytte meg. På fire år har jeg ikke merket noe forskjell mellom biler, men det er jo klart at kjøring er slitsom.

På gode dager kjører jeg fra Øst til Vest i et jafs og er våken til vanlig leggetid. På dårlige dager er de ti minuttene til nærmeste togstasjon for mye, jeg sliter da med konsentrasjonen og klarer knapt å holde filen min.

Dessuten er ikke jeg like heldig som deg og har andre som betaler for meg. Jeg ble syk som student, og har ikke foreldre igjen, noe som gjør at jeg må klare meg med 560kr/dagen med AAP. Da kjører jeg biler som koster meg 8-15000kr, og selger til samme pris når noe stort går i stykker. På mine fire år med ME har jeg hatt fire biler, og ikke merket noe særlig forskjell. En Volvo solgte jeg igjen etter få uker, men bare fordi jeg fikk tilbud om det dobbelte jeg hadde betalt pluss litt til. :)

Det er dog viktig for meg å ha på viften på til en hver tid. Heller litt eksoslukt ved tunnelpassering enn ingen trekk...ved stille luft blir jeg fort matt. Kanskje det er det samme du opplever?<br /><br /> Anonym poster: 4cc9d68d831c4c18e9a81915534b3802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...