Gå til innhold

Hvordan snakker de i Horten? Harry?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en del som sier "mellom" istedenfor "gjennom".

Nå føler jeg meg dum, for jeg skjønner fremdeles ikke spørsmålet. Spør anonym om jeg har snakket med mange i sfj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg dum, for jeg skjønner fremdeles ikke spørsmålet. Spør anonym om jeg har snakket med mange i sfj?

Sier du "Jeg går gjennom en dør" eller "Jeg går mellom en dør" når du snakker, tror jeg hun mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du "Jeg går gjennom en dør" eller "Jeg går mellom en dør" når du snakker, tror jeg hun mente.

Åja, hehe, her må alt inn med t-skje. Tror jeg sier begge deler, kommer ann på situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et morsomt klipp der du hører en dialekt fra Vestfold finner du her:

http://p3.no/hallop3...ory/innringere/

gå ned til "Hør “Kåres” utrolige historie her"

Der kan du høre:

køddær

fiskær

slappær av

kameratær

jobbær

tidlære

livsnytær

nektær

ellers kan du høre ting som "veiane", og "betart" (betalt med retrofleks), som er en "kvasi-tjukk-L".

Helt ærlig, så veit jeg ikke om fyren køddær eller ikke.

Selvfølgelig "køddær" han ikke - hvorfor tror du det?

Jeg snakker akkurat slik, er i slutten av tjueåra og fra søndre vestfold...

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig "køddær" han ikke - hvorfor tror du det?

Jeg snakker akkurat slik, er i slutten av tjueåra og fra søndre vestfold...

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Jeg tenkte mest på hva han faktisk sier :) Synes forøvrig det er en tøff dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte mest på hva han faktisk sier :) Synes forøvrig det er en tøff dialekt.

Hehe, det har'u rett i ;) Er her vi snakkær finast! Eller i alle fall tøffast ;)

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det har'u rett i ;) Er her vi snakkær finast! Eller i alle fall tøffast ;)

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Hvilke steder nøyaktig er det de snakker sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke steder nøyaktig er det de snakker sånn da?

Jæ snakkær sånn, å jæ kommer fra sandefjoL ;) Køddær ikke ;) Her er bilane og båtane!

Det er litt forskjell på dialektene de forskjellige stedene i Vestfold, er vel bredest i sør og indre delen av fylket. Det er selvsagt forskjell mellom hvordan de enkelte snakker også. Mange unge snakker veldig "pent", men ikke alltid. Generelt snakker man "penere" jo høyere sosial/økonomisk status man har (eller tror man har...). Slik er det vel de fleste steder... Mange unge på østlandet som svikter dialekten sin og prøver å snakke tilnærmet "oslosk" dessverre.

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unge på østlandet som svikter dialekten sin og prøver å snakke tilnærmet "oslosk" dessverre.

Anonym poster: 4797a8f49eb14095c490fc6fee1c6a51

Tønsberg? :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Hvorfor trodde du det? Horten ligger i Vestfold. Hva særmerker forresten "østfoldsk" etter din oppfatning? De jeg har noen forbindelse med og ellers snakker med mer eller mindre sporadisk, snakker standard Oslomål.

Nei nei, no offence, men da har du aldri vært i Østfoill. Der snakker man jo om bilær og båtær sø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Jeg bor der, i Sarpsborg :ler: .

Næmen, borru i Særp? Da må du jo ha overhørt folk snakkeee? ;)

Btw, du sier vel Sarps-borg? :P

Endret av Filleproletiet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næmen, borru i Særp? Da må du jo ha overhørt folk snakkeee? ;)

Btw, du sier vel Sarps-borg? :P

Selvfølgelig sier jeg Sarpsborg. Jeg er innflytter ;). (Det er litt problematisk å få tungen med seg når jeg av og til er en smule animert.) De jeg er blitt kjent med, snakker relativt "normalt". Bor du også her i byen?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Filleproletiet

Selvfølgelig sier jeg Sarpsborg. Jeg er innflytter ;). De jeg er blitt kjent med, snakker relativt "normalt". Bor du også her i byen?

Nei, men jeg har vært mye i området som barn da mine foreldre hadde masse venner der. Vi besøkte imidlertid litt mer redneck-aktige områder i indre degernes/rakkestad osv, så det er mulig mitt forhold til østfold er litt mer harry enn ditt. :) Men ja, jeg vil vel anta at folk i litt mer "dannede" kretser har lagt seg til akershusdialekt, eller til og med oslo vest-dialekt? Men om du våger deg litt innover i skauen, så vil du nok få deg en artig overraskelse. De snakker riiiimelig grovt der inne, og da mener jeg ikke vokabulæret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med bilær og båtær i Østfold (lys l, forresten. Ikke palatalisering, Filleproletiet. Det riktigste ville vært å skrive /Østforl/), så snakker man om at man i Østfold har mindre vokalreduksjon. I praksis vil det si at man har en veldig tydelig vokal i ord som andre steder uttales med en mindre tydelig vokal. Et ord som f.eks. "håret", vil jeg (med min nedre-romeriksdialekt) uttale som /hårət/. ə-lyden er en såkalt

schwa. Les om det her: http://nn.wikipedia.org/wiki/Schwa. Det er en litt utydelig vokal, som kan beskrives som en blanding av e og ø. I østfold er det derimot veldig vanlig å uttale e-en tydelig, og det kan høres litt ut som en æ, særlig hvis man skal overdrive. Mangel på vokalreduksjon sammen med lys L er veldig karakteristisk for dialekter i Østfold, også de jeg har hørt fra Sarpsborg. I tillegg kommer selvfølgelig tjukk L og kløyvd infinitiv (med unntak av Halden-området).

Her er forresten et klipp med Stian fra Paradise, som er fra Fredrikstad. Litt vanskelig å høre mangel på vokalreduksjon, men det er der, i tillegg til den fantastiske lyse l-en:

Endret av Drue
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Bodd i Sandefjord hele livet, foreldrene mine er visst nok ikke Sandefjordinger, så vi prater.. "Vanlig Oslo?"
Og er sjeldent jeg hører Sandefjordinger faktisk prate den dialekten, det er noen få, at en legger merke til det når de gjør det.

A endinger og Lagd i stedet for laget osv. er ganske typisk.

Samtidig har de ikke hørt om ordene Hvilken og Gjennom, i vestfold sier de bare "Hvem bok, hvem blyant" og "Gå i mellom den døra"



Anonymous poster hash: 21a35...891
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...