Gå til innhold

Hvordan snakker de i Horten? Harry?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er dialekten? Er Horten harry?

Anonym poster: 2d3f2770e433141fc1e6e30c1ef5d647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik: http://www.ling.hf.n...av/nos23002.wav

Om det er harry må du nesten vurdere selv :gjeiper:

Takk for svar!! :) Det er jo nesten som "Oslosk", men med enkelte modifikasjoner? Trodde de snakket litt mer som Østfoldingene. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!! :) Det er jo nesten som "Oslosk", men med enkelte modifikasjoner? Trodde de snakket litt mer som Østfoldingene. TS

Hører nå at de har tykke L'er, så litt annerledes er det, men hvert fall ikke direkte harry. :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor trodde du det? Horten ligger i Vestfold. Hva særmerker forresten "østfoldsk" etter din oppfatning? De jeg har noen forbindelse med og ellers snakker med mer eller mindre sporadisk, snakker standard Oslomål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Hører nå at de har tykke L'er, så litt annerledes er det, men hvert fall ikke direkte harry. :) TS

Hvor i Oslo bor du hvis du ikke har hørt noen bruke tykke l-er? Det er vanlig i Oslo, også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilær og båtær tutær og bråkær ! Vestfold dialekt, bred dialekt ihvertfall. Men det er små forskjell mellom horten, stokke, tønsberg, larvik osv. Er ihvertfall ikke harry etter min mening. Men må er jeg vestfolding da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilær og båtær tutær og bråkær ! Vestfold dialekt, bred dialekt ihvertfall. Men det er små forskjell mellom horten, stokke, tønsberg, larvik osv. Er ihvertfall ikke harry etter min mening. Men må er jeg vestfolding da.

Det var DETTE jeg trodde var "Østfoldsk". De snakker hvert fall sånn i Sarpsborg/Fredrikstad. Så, de snakker sånn i Horten også?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om de vet hva "pælar" er i Horten? :klo:

Anonym poster: d1a3bf5098f784a3a9ab83f90a31da29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var DETTE jeg trodde var "Østfoldsk". De snakker hvert fall sånn i Sarpsborg/Fredrikstad. Så, de snakker sånn i Horten også?

De snakker sånn i Østfold, men har langt bredere dialekt enn i Vestfold. Noen steder i Vestfold snakkes det bredere enn andre steder, og selv i samme by har folk forskjellig dialekt og tonefall. Jeg forbinder ihvertall ikke Vestfold generellt som et fylke hvor folk høres "harry" ut, ihvertfall ikke i Horten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Så merkelig at jeg aldri har hørt dette. Jeg har bodd i Sarpsborg noen år nå, er i Fredrikstad rett som det er også, men kan ikke si si jeg har har lagt merke til noe spesielt med talemåten. Kanskje den gamle garde snakker sånn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i Tønsberg og det du sier er tull. Aldri hørt noen som har sagt bilær og båtær. Vi bruker E. Tror du mener Østfold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så merkelig at jeg aldri har hørt dette. Jeg har bodd i Sarpsborg noen år nå, er i Fredrikstad rett som det er også, men kan ikke si si jeg har har lagt merke til noe spesielt med talemåten. Kanskje den gamle garde snakker sånn da?

Nja, jeg har lagt mye merke til det i både Sarpsborg og Fredrikstad. Mange som snakket veldig bredt. Hos de eldre var det mest utbredt ja, mens hos de på min alder var det kanskje en 30/70 fordeling, der minsteparten snakket bredt. Det som jeg la merke til var at foreldregenerasjonen gjerne ikke snakket bredt i det hele tatt, det var altså mest hos de eldre og de unge. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst i Tønsberg og det du sier er tull. Aldri hørt noen som har sagt bilær og båtær. Vi bruker E. Tror du mener Østfold.

Bilær og båtær er utbredt i Vestfold, særlig Sandefjord omegn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nja, jeg har lagt mye merke til det i både Sarpsborg og Fredrikstad. Mange som snakket veldig bredt. Hos de eldre var det mest utbredt ja, mens hos de på min alder var det kanskje en 30/70 fordeling, der minsteparten snakket bredt. Det som jeg la merke til var at foreldregenerasjonen gjerne ikke snakket bredt i det hele tatt, det var altså mest hos de eldre og de unge. Merkelige greier.

Da er det vel derfor jeg ikke har hørt så mye av det da, tenker jeg, ettersom jeg vel da tilhører "mellomgenerasjonen" selv :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig i at man sier bilær og båtær i Sandefjord eller ellers i Vestfold. Det er et rykte.

Snakker man bredt bruker man faktisk a. F eks "guttane".

"Guttane læbba med pæler bortover jolde"<br /><br /> Anonym poster: 243ca775d41f5579a79f33c0cdf524f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig i at man sier bilær og båtær i Sandefjord eller ellers i Vestfold. Det er et rykte.

Snakker man bredt bruker man faktisk a. F eks "guttane".

"Guttane læbba med pæler bortover jolde"<br /><br /> Anonym poster: 243ca775d41f5579a79f33c0cdf524f8

Jeg har bodd i Sandefjord i mange år og er der jevnlig. Det er så absolutt ikke et rykte. Jeg sier ikke at alle snakker sånn, men det er absolutt utbredt hos de innødte.

Guttær, gummipælær, "vi´kke", `ska´kke", `må´kke`...typisk ekte sandefjordsk måte å snakke på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Sandefjord i mange år og er der jevnlig. Det er så absolutt ikke et rykte. Jeg sier ikke at alle snakker sånn, men det er absolutt utbredt hos de innødte.

Guttær, gummipælær, "vi´kke", `ska´kke", `må´kke`...typisk ekte sandefjordsk måte å snakke på.

Jeg har bodd i Sandefjord i 30 år.. Det er virkelig ikke mange innfødte som snakker med æ. Vikke, skakke, måkke, bøkke er derimot i dagligtalen. Gummipælær er mer Larvik. <br /><br /> Anonym poster: 243ca775d41f5579a79f33c0cdf524f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Sandefjord i 30 år.. Det er virkelig ikke mange innfødte som snakker med æ. Vikke, skakke, måkke, bøkke er derimot i dagligtalen. Gummipælær er mer Larvik. <br /><br /> Anonym poster: 243ca775d41f5579a79f33c0cdf524f8

Jeg har gått grunnskolen/vgs i sfj, flesteparten snakket bredt. Samtidlige av mine venner som er 100% "fjordinger" snakker bredt, og det uavhengig hvilken del av byen de er fra. Det finnes sikkert unntak på noen ord dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...