Gå til innhold

Lars Vilks igjen


sebastianen

Anbefalte innlegg

http://jyllands-posten.dk/kultur/billedkunst/article4822276.ece

I en utstilling om provokasjon i kunsten blir Lars Vilks utestengt, det er helt hinsides.

Godt å se at han denne gangen fikk støtte av kolleger. De fem som er igjen burde ha dårlig smak i munnen.

Jeg håper publikum skjønner meningsløsheten ved denne utstillingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste kunstnere har alltid dyrket lengselen etter det totalitære, så at de ikke ønsker å tråkke islamismen, som er nazismen i vår tid, på tærne er forståelig.

Anonym poster: 09f1ea4aed172014712faf7c91d1db17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kunstnere har alltid dyrket lengselen etter det totalitære, så at de ikke ønsker å tråkke islamismen, som er nazismen i vår tid, på tærne er forståelig.

Anonym poster: 09f1ea4aed172014712faf7c91d1db17

Jeg er ikke enig i at kunstnere dyrker lengselen etter det totalitære.

Men med islamismetrussler er det underlig. Jeg vet ikke hva som kom først. Islamistiske trussler og kunstneres frykt eller kunstneres unnfallenhet og islamisters oportunisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://jyllands-post...icle4822276.ece

I en utstilling om provokasjon i kunsten blir Lars Vilks utestengt, det er helt hinsides.

Godt å se at han denne gangen fikk støtte av kolleger. De fem som er igjen burde ha dårlig smak i munnen.

Jeg håper publikum skjønner meningsløsheten ved denne utstillingen.

Så, det skal handle om provokasjon i kunsten. Men helst ikke for mye provokasjon? Totalt uforståelig. Særlig hvis Vilks utelukkelse fra utstillingen skyldes at han konstaterer at islam er en trusel mot et moderne samfunn fordi religionen har forestillinger og krav som ikke lar seg kombinere med det. Iallfall ikke om vi med et moderne samfunn forstår et samfunn preget av individualisme, pluralisme, humanisme og demokrati. Alle disse begrepene er en torn i øyet på en troende muslim. Dette er knapt et kontroversielt standpunkt, og muslimer verden over demonstrerer dets gyldighet hver eneste dag. Hvor ofte ser vi ikke overskriftene fra land som Egypt, Iran, Pakistan og lignende land, hvor uskyldige daglig slaktes ganske enkelt fordi de ikke er konforme til de troendes oppfatning av livet under islam.

Sam Harris utdyper det ganske bra, og jeg anbefaler boken hans "The end of Faith: Religion, terror and the future of reason."

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kunstnere har alltid dyrket lengselen etter det totalitære, så at de ikke ønsker å tråkke islamismen, som er nazismen i vår tid, på tærne er forståelig.

Anonym poster: 09f1ea4aed172014712faf7c91d1db17

Du burde ikke prate så mye piss. Særlig ettersom 2/3 av kunstnerne i denne sammenhengen trekker seg fra utstillingen i solidaritet med Vilks, og uttrykker den stikk motsatte holdningen av den du tillegger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...