Gå til innhold

Ny bil - vond rygg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kjøpt meg ny bil, forøvrig samme bil som jeg har hatt tidligere, men nyere modell og tydeligvis andre seter. Har helt utrolig vondt i ryggen etter å ha kjørt bilen et par timer. Er det flere som har opplevd det samme? Har det isåfall gått seg til?

Anonym poster: ab07cb525aea2cf79f5003cf7778bfee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har vi forskjellige rygger. Få justert/tilpasset setet du har slik at det passer ryggen din. Hent inn eksperthjelp om nødvendig.

Skrevet

Alle har vi forskjellige rygger. Få justert/tilpasset setet du har slik at det passer ryggen din. Hent inn eksperthjelp om nødvendig.

Har aldri hatt dette problemet i bil før, uavhengig av modell eller om det er gamle eller nye seter, eller om jeg sitter litt feil for den saks skyld. Blir bare bekymret når jeg får så store smerter etter et par timers kjøretur i en ny bil.

Skrevet

Noen som har hatt samme problemet? Jeg er virkelig helt slått ut i kroppen etter å ha kjørt nybilen :(

Har som sagt aldri hatt dette problemet når jeg har kjørt biler før.

Skrevet

Har kjøpt meg ny bil, forøvrig samme bil som jeg har hatt tidligere, men nyere modell og tydeligvis andre seter. Har helt utrolig vondt i ryggen etter å ha kjørt bilen et par timer. Er det flere som har opplevd det samme? Har det isåfall gått seg til?

Opel eller ?

Skrevet

Opel eller ?

Nei.

Det er så ille nå at jeg blir liggende resten av dagen hvis jeg kjører bilen. Så må rett og slett bytte den hos forhandleren jeg kjøpte den av, eller selge/kjøpe nytt annet sted.

Skrevet

Har prøvd å kjøre bilen igjen, det blir bare verre og verre. Den vonde ryggen jeg snakker om, er ikke av typen stiv, støl og øm etter å ha sittet feil. Det er en gjennomtrengende smerte gjennom hele ryggen som varer i dagesvis, og jeg får skytende smerter ut i sideregionen. Jeg får i tillegg nedsatt allmenntilstand. Kjører jeg bilen blir jeg kort sagt liggende i 1-2 dager etterpå, og det går jo ikke.

Jeg har ME og hører at noen blir dårlige av å kjøre visse biler pga elektronikk og overfølsomhet. Det jeg dog ikke forstår, er hva jeg kan reagere på, for det er ikke akkurat en bil som er smekkfull av elektronikk. Den har dog ESP og ryggesensor, og triptronic automatgear. Kan jeg reagere på noe av dette?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det enkleste først;

Har du fått setet korrekt innstitl i forhold til din kropp?

- innhent gjerne eksperthjelp hos forhandler (ref. Guybrush ovenfor)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Det enkleste først;

Har du fått setet korrekt innstitl i forhold til din kropp?

- innhent gjerne eksperthjelp hos forhandler (ref. Guybrush ovenfor)

Man blir ikke syk og sengeliggende med sånne smerter av å sitte litt feil i en bil i 15 minutter?

Skrevet (endret)

Jeg har samme problem når jeg kjører BMW1. Jeg går ned for telling, får samme typer smerter i hele overkroppen og føler meg syk. Har prøvd både med sportsseter og med vanlige seter (og jeg satt helt perfekt), men likevel samme problem. Kan sitte i ørten andre biltyper med vonde seter og forkjær sittestilling, men blir aldri dårlig av det, bare litt øm. Aner ikke hva det er for noe som gjør det sånn, men skjønner det er ME-relatert.

Hørte om ei som sa at det meste av volvo (nyere utgaver) var helt håpløst fordi det var så mye elektronikk som slo henne ut.

Endret av 2shy
Skrevet

Snakket med fysioterapeuten, han sa det var svært tvilsomt at det skulle være noe galt med sete/sittestilling for å bli så dårlig så lenge etter en kort biltur, særlig med tanke på at ryggen min er langt sterkere nå enn den var for 1 år siden.

Det virker som det er problemer med klimaanlegget i bilen, ventilene blåser ikke ut jevn strøm med luft, og det lukter rart innimellom. Så trolig er det mye sopp og bakterier inni der, og jeg er mildt sagt hyperallergisk mot sopp, selv de minste sporer. Så forhåpentligvis er det dette som skaper problemene, slik at det blir bra når problemet blir fikset. Hvis ikke, er det bare å finne seg ny bil.

Skrevet

Har testet ut i dag og kjørt med klimaanlegget avslått, og vinduene åpne. Stor forskjell, jeg føler meg ikke syk slik jeg har gjort tidligere. Så åpenbart at noe er galt med klimaanlegget, sikkert filter som er fullt av sopp/bakterier.

Men, 2 minutter og ryggen begynte å verke, terskelen er lavere nå fordi den er vond fra sist tur, blir bare mer og mer vondt. Stoppet bilen, slappet av, og kjente ordentlig etter. Det er noe på midten av setet (passasjersetet også) som gir et trykk på ryggen min. Jeg har veldig svai rygg, og dette gjør at hele ryggen min blir i ubalanse uansett hvordan setet er innstillt.

Det jeg tenkte å gjøre som en start, er å finne meg et støttesete som gir korsryggen min ekstra støtte for å sjekke om dette løser problemet. Er det noen som har noen anbefalninger å komme med her (bortsett fra å google)?

Skrevet

Såkalt overfølsomhet for elektronikk er kvakksalveri. Selv personer som mener de er plaget klarer ikke å komme seg gjennom blindtester og har ikke utslag på fysisk smerte. Så det kan du slå fra deg med det samme.

Om dret skulle være noe sært ville jeg heller sett på muligheten for at du reagerer på enkelte typer kjemikalier benyttet i interiøret. Alt er jo stort sett lagd av kunstige stoffer idag og nye biler kan ha svært stram lukt fra disse.

Ellers er det også mer sannsynlig at det er relatert til ryggproblem du ikke vet om som blir trigget av akkurat disse stolene. Har du prøvd å bare være passasjer noen dager? Sitte i baksetet i en time og se om du får samme reaksjon? Bruk eliminasjonsmetoden.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Såkalt overfølsomhet for elektronikk er kvakksalveri. Selv personer som mener de er plaget klarer ikke å komme seg gjennom blindtester og har ikke utslag på fysisk smerte. Så det kan du slå fra deg med det samme.

Om dret skulle være noe sært ville jeg heller sett på muligheten for at du reagerer på enkelte typer kjemikalier benyttet i interiøret. Alt er jo stort sett lagd av kunstige stoffer idag og nye biler kan ha svært stram lukt fra disse.

Ellers er det også mer sannsynlig at det er relatert til ryggproblem du ikke vet om som blir trigget av akkurat disse stolene. Har du prøvd å bare være passasjer noen dager? Sitte i baksetet i en time og se om du får samme reaksjon? Bruk eliminasjonsmetoden.

Nei. Jeg var ikke sensitiv for elektronikk inntil jeg fikk ME. Det er ingen som har fortalt meg at jeg er sensitiv, dette kjenner da vitterlig kroppen selv. Jeg fant det ikke ut før jeg opplevde det. Det er faktisk et stort problem for mange med ME, at kroppen blir oversensitiv for "alt". Slutt å vær så bastant om ting du ikke vet noe om.

Klimaanlegg i bilen er jo en kjent sak at folk kan bli syke av, fordi filteret over tid fylles med sopp og bakterier. Har ingenting med elektronikken å gjøre, men med inneklimaet å gjøre.

Det står jo at passasjersetet oppleves likt.

Endret av 2shy
Skrevet

Nei. Jeg var ikke sensitiv for elektronikk inntil jeg fikk ME. Det er ingen som har fortalt meg at jeg er sensitiv, dette kjenner da vitterlig kroppen selv. Jeg fant det ikke ut før jeg opplevde det. Det er faktisk et stort problem for mange med ME, at kroppen blir oversensitiv for "alt". Slutt å vær så bastant om ting du ikke vet noe om.

Klimaanlegg i bilen er jo en kjent sak at folk kan bli syke av, fordi filteret over tid fylles med sopp og bakterier. Har ingenting med elektronikken å gjøre, men med inneklimaet å gjøre.

Det står jo at passasjersetet oppleves likt.

Jeg skjønner ikke at din uttalelse på noe som helst vis tilbakeviser min. Kom heller med solide kilder istedet for kvakksslveri er du snill. At det finnes tusenvis som mer seg syke pga stråling fra verdensrommet og går med sølvfoliehatt betyr ikke at det heller er en fysiologisk lidelse. Som kjent kan man skade seg selv kraftig ved å innbille seg både det ene og det andre.

Glad det kommer stadig flere populærvitenskapelige programmer som avkler alt dette tullet slik at folk flest også slipper å bli lurt.

Jeg har lagt merke til deg og mye av det du uten noe som helst vitenskapelig hold slenger rundt deg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at din uttalelse på noe som helst vis tilbakeviser min. Kom heller med solide kilder istedet for kvakksslveri er du snill. At det finnes tusenvis som mer seg syke pga stråling fra verdensrommet og går med sølvfoliehatt betyr ikke at det heller er en fysiologisk lidelse. Som kjent kan man skade seg selv kraftig ved å innbille seg både det ene og det andre.

Glad det kommer stadig flere populærvitenskapelige programmer som avkler alt dette tullet slik at folk flest også slipper å bli lurt.

Jeg har lagt merke til deg og mye av det du uten noe som helst vitenskapelig hold slenger rundt deg.

Kan jeg eller noen andre noe for at dette er et problem for folk med ME? Du har jo også uttalt deg om sykdommeni andre på en totalt uvitende og arrogant måte. Spesialister vet ikke hvorfor folk med ME er overfølsomme, men de avfeier ikke av den grunn at det faktisk er tilfelle.

Nå er det vel uansett avdekket at det et bilsetet og klimaanlegget som er problemet, og spørsmålet er om noe kan gjøres noe med setet, ikke hvorvidt det eksisteter noe som heter el-overfølsomhet eller ikke. Så svar heller på det fremfor å lag en diskusjon om kvakksalveri, og ta problemstillingen som blir fremlagt seriøst.

Skrevet

Har du kjøpt Toyota? Jeg får vondt i ryggen av setene i alle Toyota-modeller. Kunne tenke meg en Rav4 til å trekke campingvogna med, men på grunn av dårlig erfaring med setene tror jeg at jeg beholder den gamle amerikaneren min noen år til.

Skrevet

Har du kjøpt Toyota? Jeg får vondt i ryggen av setene i alle Toyota-modeller. Kunne tenke meg en Rav4 til å trekke campingvogna med, men på grunn av dårlig erfaring med setene tror jeg at jeg beholder den gamle amerikaneren min noen år til.

Nei det er en Peugeot 307. Hadde denne tidligere og den passet meg perfekt, så jeg kjøpte en litt nyere modell. Setet er visst annerledes i utformingen, jeg merket dessverre ikke dette under prøvekjøringen, men først etter jeg hadde kjørt noen timer. Det er ikke det at jeg får litt vondt, men hele ryggen låser seg og sender ut smerter til både nakke og sideregion.

har aldri fått vondt i rygg av toyota eller noen andre biler tidligere. Vi er forskjellige, hva som føles godt for en kan være et mareritt for en annen. Hvis ikke det finnes en enkel fiks, så blir jeg vel nødt til å kjøpe meg en ny bil? :/

Skrevet

Har snakket med forhandler, får heldigivs bytte bilen i en annen bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...