Gå til innhold

Vegetarburger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen en god oppskrift på vegetarburger? Har lest litt på nettet, men mange har så rare ingredienser i, sånne ting jeg ikke vet hva er.

Og hva spiser dere til? Vanlige hamburgerbrød er jo ikke akkurat sunt (kan ikke lage selv for jeg har ikke stekeovn).

Jeg prøvde å lage av kikerter en gang, men den falt så veldig fra hverandre. Er det noe man kan bruke til å binde det bedere sammen?

:)

Anonym poster: 194f982e0e4bb43fc76f333ecf9e1d91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Raspet poteter og courgette, med egg og smakstilsetninger.

Skrevet

Hva er "rare ingredienser"?

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

-1 boks kikerter

-1 dl havregryn

-to fedd hvitløk, finhakket

-litt fersk finhakka chilli

-saften fra en halv lime

-litt krydder, f.eks paprika, spisskummen

-litt vann, så du får riktig konsistens på farsen

-bruk stavmikser og mos alle ingrediensene i en bolle. Sett i kjøleskapet i 15 min. Form til store burgere. Stek i mye olje på høy varme.

Tips: tilsett grovhakka paprika og tomat og tilsett et par spiseskjeer mais. Da har du "lunsjkaker"

Tips2: hjertesalay fungerer bra som erstatning for burgerbrød

• Liker 1
Skrevet

Hva er "rare ingredienser"?

Jeg fant feks en oppskrift som innehold TVP. Mulig jeg er helt blank når det kommer til matlaging, men jeg har virkelig ikke peiling på hva det er.

Raspet poteter og courgette, med egg og smakstilsetninger.

Enda et eksempel på noe jeg ikke vet hva er :sjenert: Uansett, jeg setter pris på svar :)

-1 boks kikerter

-1 dl havregryn

-to fedd hvitløk, finhakket

-litt fersk finhakka chilli

-saften fra en halv lime

-litt krydder, f.eks paprika, spisskummen

-litt vann, så du får riktig konsistens på farsen

-bruk stavmikser og mos alle ingrediensene i en bolle. Sett i kjøleskapet i 15 min. Form til store burgere. Stek i mye olje på høy varme.

Tips: tilsett grovhakka paprika og tomat og tilsett et par spiseskjeer mais. Da har du "lunsjkaker"

Tips2: hjertesalay fungerer bra som erstatning for burgerbrød

Takk, denne ska jeg prøve å lage. Jeg har ikke stavmikser, men om jeg moser det godt med en gaffel eller noe så går det vel greit?

Skrevet

Kikertburger er min store favoritt, men den er vanskelig å lage med store bløte erter. Go Green sine kikerter (fåes kjøpt på Meny) er små og tørre i konsistensen, og egner seg best.

Denne oppskriften er bra: http://www.nrk.no/mat/1.6811133

Jeg bruker ikke egg, men eggerstatter. Lar også røra stå i kjøleskapet en liten time før jeg steker, røra blir fastere da.

Bare å leke med oppskriften, men et minumum er hvitløk, løk og cummin. Jeg pleier å gulrot og purre også som rører inn med gaffel til slutt.

En god stavmikser eller foodprosessor er et must. Stavmikser får du til 300 kr på elkjøp (Philips, 600W). Den er knall.

Skrevet

Courgette er vel, de der grønne dingsene som ligner på agurk ... ehm ... *står helt stille*

Skrevet

Squash!

Squash vet jeg hva er :fnise:

Jeg lagde oppskriften til Kevlarsjäl idag og det ble veldig gode burgere. Jeg gleder meg til å prøve noen av de andre oppskriftene her også!

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Squash vet jeg hva er :fnise:

Jeg lagde oppskriften til Kevlarsjäl idag og det ble veldig gode burgere. Jeg gleder meg til å prøve noen av de andre oppskriftene her også!

Yaaaaay!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...