Gå til innhold

Voldtekt og straff

7 stemmer

1. 1. Hva bør straffen for voldtekt være?

• Ingen straff
      0
    • Samfunnsstraff
      0
    • under 2 års fengsel
      0
    • 3-5 års fengsel
      3
    • 6-10 års fengsel.
      2
    • 10-15 års fengsel
      1
    • Mer enn 15 års fengsel
      0
    • Livstid fengsel (da mener jeg for livet og ikke 21)
      1
    • Dødsstraff
      0
    • Annet
      0
  2. 2. Hva bør straffen for en falsk voldtektsanklage være?

• Ingen straff
      0
    • Samfunnsstraff
      0
    • under 2 års fengsel
      3
    • 3-5 års fengsel
      2
    • 6-10 års fengsel.
      2
    • 10-15 års fengsel
      0
    • Mer enn 15 års fengsel
      0
    • Livstid fengsel (da mener jeg for livet og ikke 21)
      0
    • Dødsstraff
      0
    • Annet
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva synes du straffen for voldtekt og falsk anklage bør være?

Anonym poster: fceec14e5c89fff23f75a57317d08835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved å lage en avstemming så gir du oss kun muligheten til å lage et sort/hvitt bilde av situasjonen.

Her er det jo et utall faktorer som kan medvirke positivt eller negativt for lengde på straffeutmålingen.

En brutal overfallsvoldtekt er mye mer ekstrem enn en typisk full på fest voldtekt der linjene ofte er mye mindre klare.

Det samme gjelder anmeldelse av falsk voldtekt, her er det jo også store variasjoner ute å går.

Skrevet (endret)

Generelt mener jeg 3-5 års fengsel for voldtekt. 6mnd-1år for falsk voldtekt anmeldelse.

Men det kommer jo helt ann på omstendighetene rundt voldtekten. Så det er umulig å gi et svar som skal gjelde alle tilfeller, uansett.. Gruppevoldekt og andre "verre" omstendigheter mener jeg skal få betydelig større straff. Det er stor forskjell på å bli voldtatt på fylla enn å f.eks bli banket opp og voldtatt av flere mennesker samt gjenstander.

Red; la på litt.

Endret av Bobler
Skrevet

Det er meningsløst å stille spm om straffelengden på voldtekt slik du gjør her.

Det finnes mange varianter av fenomenet, og den eksisterende straffeloven har en lang liste av definisjoner og spesifikasjoner.

De groveste formene for voldtekt har en strafferamme på 21 år. Da snakker vi om gruppevoldtekter, voldtekter som er gjennomført på en særlig smertefull eller krenkende måte, eller dersom voldtektsmannen har begått voldtekt før.

Voldtekter som blir gjennomført ved trusler, eller ved å benytte seg av at offeret er bevisstløst eller ute av stand til å motsette seg handlingen, har en strafferamme på 10 år. Hvis man gjør dette som følge av grov uaktsomhet, er strafferammen 5 år.

Har man misbrukt sin stilling eller et avhengighetsforhold til å skaffe seg sex, er strafferammen 6 år.

Så straffen avpasses etter grovheten i overgrepet, noe som er rett og rimelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...