Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal begynne på antidepressiva (zoloft) i morgen pga sosial angst og tung depresjon, og må innrømme at jeg gruer meg og er ganske så skeptisk. Noen som har erfaring rundt denne medisinen? I følge legen så ville jeg oppleve en del humørsvingninger og/eller tyngre og trasigere humør enn vanlig den første uka, men at etter omtrent 2 uker så skal det bli positive resultater. Er det noe mer jeg burde vite? Noe jeg burde være ekstra obs på? Takk på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les pakningsvedlegget nøye når du får eska med pillene. Kanskje vil du oppleve noen bivirkninger, kanskje ikke. Når du har brukt dem en god stund, bør du få legen til å måle med en blodprøve om du har rett dosering eller trenger å gå opp litt. Jeg er veldig fornøyd med at jeg selv startet med antidepressiva når alt annet hadde vært prøvd og ikke virket. Livet blir gjevnere med rett medisin. Håper at du får det bedre du også.

Anonym poster: 0bbd1200986490b48895165882de3468

Skrevet

Les pakningsvedlegget. Du finner det også på www.felleskatalogen.no

Anonym poster: 39c88e01657e398c458a518ad52610f0

Skrevet

Takk for svar. :) Men er det avhengighetsskapende?

Skrevet

Hei! Jeg vil fraråde deg på det sterkeste å begynne på SSRI medisin. Jeg er ingen lege, men ut fra mine personlige erfaringer med slike medisiner, mener jeg at jeg har et bedre grunnlag enn mange leger har for å uttale meg. Jeg har selv vært "avhengig" av SSRI siden 2000. Altså i snart 13 år. Jeg har utallige forsøk bak meg på å slutte, uten at det har vært mulig. Jeg har klart å trappe ned til en svært liten dose som jeg står på i dag. Denne har nok ingen særlig terapeutisk effekt, men på grunn av massive abstinenser når jeg forsøker å seponere ned til null mg, har jeg nå innsett og akseptert at jeg må da de 10 mg citalopram for resten av livet. Legene på sin side, hveder at det er fullt mulig å gå fra 10mg citalopram til null. Deter "vanlig" praksis. Altså har jeg konkldert med at det er store hull i teori og empiri når det kommer til seponering av SSRI. Jeg hadde senest en påminnelse om hvordan dette utarter seg i forrige uke, da jeg hoppet over 1 dags (!) dose fordi jeg hadde gått tom. Da skjer følgende:

Kratige elektriske støt i hjernen

Svimmelhet

Kvalme

Kaldsvetting

Irritabilitet

Synsforstyrelser

Hukommelsestap

Følelsen av å være på utsiden av meg selv

Hodepine

Ca 1 time etter at jeg har tatt medisin igjen er jeg helt fin. Som en slags narkoman.

Jeg har mang en gang undret meg over at disse pillene markedsføres som ikke avhengighetsdannende.

Så til den faktiske effekten av SSRI bruk.

Du blir flat, følelseskald,trøtt,ingensexlyst,tiltaksløs, tung i kroppen, og listen kan vel bare fortsette. Etterhvert blir man enda mer deprimert enn man i utgangspunktet var.

Vel, jeg håper du tenker deg om en ekstra gang før du stoler blindt på legenes anbefalinger. Det finnes så mange andre tilnæminger til å ta tak i psykiske problemer. Jeg har funnet min vei, etter 20 års kamp. Og den innebærer ingen lettvindte løsninger forskrevet av en uvitende lege.

xxx

Skrevet

Mange får bivirkninger når de begynner på antidepressiva, men disse går stort sett over etter de første dagene/ukene. For det store flertallet vil virkningene av medisinen uansett veie opp for ubehagelige bivirkninger. SSRI er ikke avhengighetsskapende da det ikke påvirker dette senteret i hjernen (eller noe. Har ærlig talt aldri forstått helt greia..). Noen kan imidlertid oppleve abstinenssymptomer når de trapper ned og slutter på medisinene. Selv har jeg trappet ned og slutta på to SSRI-preparater uten noe som helst problem. Som med alle andre medisiner er reaksjoner ved start, slutt og behandling svært individuelt! Lykke til!!

Skrevet

Jeg har begynt og sluttet flere ganger på et slikt preparat (med flere år i mellom hver gangs bruk) og har ikke hatt noen abstinenser med det. Når en begynner og slutter, må en øke/nedtrappe langsomt og forsiktig. Det anbefales vel ei uke på hver endret dose, men jeg brukte fjorten dager, slik at kroppen får slappet av og vennet seg til det nye igjen.

Det er jo gode og tungtveiende grunner til at legen skriver ut piller til oss og hvis en får hjelp med de store plagene, er det en liten pris å betale med noen små bivirkninger i hverdagen mens vi tar medisin og langsomt blir bedre.

Begriper heller ikke at sånne små piller kan hjelpe slik de gjør, men det gjør de og jeg er takknemlig for den mye bedre livskvaliteten som jeg har fått.

Kjenner meg ikke på noe vis "dopet", men har fått en gjevnere og roligere døgnrytme. Står opp tidlig og legger meg før tolv. Humøret mitt er bra, jeg får sovet bedre om nettene og blir mere uthvilt til en ny dag, jobb og mennesker.

Lykkepiller kalles det visst, men det er fullstendig misvisende. Det er ikke slik at man tar en pille og så flyr en høyt resten av dagen. Det er en alvorlig medisin som brukes når alt annet har vært forsøkt gang på gang og resultatet er dokumentert over tid med helsepersonell.

Ts:

Kanskje du vil dele med oss etterhvert som du har tatt medisinene dine en stund? Bra å ha et sted å lufte tankene om helsespørsmål. Lykke til. :)

Anonym poster: 0bbd1200986490b48895165882de3468

Skrevet

Kjære TS. jeg stenger tråden din i hht reglene her. Vi har ingen oversikt over kompetansenivået til de som måtte svare deg, og vi kan heller ikke følge med i tråden din 24/7. Jeg ber om at du tar spørsmålene dine med legen din.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...