Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei som ikke trives spesielt godt i bil. Hun er bare åtte mnd., men ser allerede tegninga.. Hun er ufatterlig utålmodig og må hele tiden ha nye ting å fikle med. Og hvis hun ikke er trøtt nok til å sovne, så er det skriking. Enda er hun så liten at jeg kan bære henne i bilstolen. Det er vi jo ferdige med innen året er omme...

Så hva kan jeg gjøre for at hun skal holde ut der bak i baksetet? Det er ikke lange turene vi kjører. Max 15-20 min i slengen, kanskje tre kvarter en gang i måneden.

Er det noen triks som jeg ikke vet om? (dvd-spiller er uaktuelt). Går det over?

(da jeg var lita kunne jeg sitte på pappas fang når vi kjørte....)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ho sitter kanskje i en bilstol som er lav?

Når gutten min var stor nok til større bakovervendt sete enn det typiske nyfødsetet så jeg jo at han klarte å se ut vinduet. (nå har vi aldri hatt problem med han i bil) men kan jo hende at jenta de vil synes det er kjekkere om ho klarer å se ut?!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ei som ikke trives spesielt godt i bil. Hun er bare åtte mnd., men ser allerede tegninga.. Hun er ufatterlig utålmodig og må hele tiden ha nye ting å fikle med. Og hvis hun ikke er trøtt nok til å sovne, så er det skriking. Enda er hun så liten at jeg kan bære henne i bilstolen. Det er vi jo ferdige med innen året er omme...

Så hva kan jeg gjøre for at hun skal holde ut der bak i baksetet? Det er ikke lange turene vi kjører. Max 15-20 min i slengen, kanskje tre kvarter en gang i måneden.

Er det noen triks som jeg ikke vet om? (dvd-spiller er uaktuelt). Går det over?

(da jeg var lita kunne jeg sitte på pappas fang når vi kjørte....)

Hvorfor er dvd spiller uaktuelt?

Skrevet

Hva med lydbøker? Niesen til samboer var ganske urolig i bil før, men så gikk moren til innkjøp av eventyr og andre lydbøker for barn, og da koste hun seg :)

Gjest pysepusen
Skrevet

Hos oss ble det mye bedre da han fikk større stol. Da kunne han se mer :) Ellers hadde han alltid en leke eller noe. Vi spiller også musikk som han liker. Skal vi på lengre bilturer (over en time) bruker vi DVD-spiller og kjører når han skal sove.

Skrevet

Litt lita enda til eventyr, men etterhvert ja:) tror også det blir kjekkere for henne når hun kan se ut av vinduet. Vurderer å snu den neste barnestolen slik at hun sitter forovervendt, men er redd lynsjemobben..

Er det ingen hemmelige supertriks der ute?

Gjest pysepusen
Skrevet

Litt lita enda til eventyr, men etterhvert ja:) tror også det blir kjekkere for henne når hun kan se ut av vinduet. Vurderer å snu den neste barnestolen slik at hun sitter forovervendt, men er redd lynsjemobben..

Hva er det hun får se om hun sitter fremovervendt kontra bakovervendt?

Hemmelig supertriks? Det går over? ;)

• Liker 3
Skrevet

Kanskje musikk i bilen? Her har vi enkel barnemusikk til stor glede for ungene.. Det hjalp godt å kle av så mye som temperaturen tillot også.

Jenta vår var også meget urolig i bilen i den alderen. Hun ble mye bedre da vi skiftet til større sete. Hvorfor i all verden vurderer du å snu henne allerede? Vær så snill..ikke gjør det! ( beklager om du ser på meg som en del av lynsjemobben nå, men jeg kjenner jeg blir lei meg av å høre slikt..)

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min ble bilsyk av å kjøre i bakovervendt bilstol. For å få slutt på gråtingen har vi derfor forovervendt bilstol nå.

Skrevet

JA, mye bedre å snu henne enn å kjøpe dvd-.spiller.. Hvorfor vil du ikke ha det?

Skjønner jo ut fra innlegget ditt at du ikke er særlig oppegående og bryr deg lite om bilsikring. "når jeg var lita satt jeg på pappas fang"...

Skrevet

Du er redd lynsjemobben, men helsa og kanskje livet til barnet ditt er du ikke redd for å risikere?

Jeg tar heller litt sutring og skriking en stund enn et trafikkskadet barn.

Min eldste hadde perioder der han var hysterisk når vi kjørte bil, spesielt om han satt alene i baksetet. Det løste vi ved at en av oss satt bak hos han, eller vi flyttet han til framsetet når vi kjørte alene med han, og da gikk det langt bedre.

Nå er han 3 1/2, sitter fortsatt bakovervendt og vil gjøre det en god stund til. Han klager aldri og han er en som vet å si fra når han ikke er enig(men så vet han heller ikke om noe annet enn å sitte bakovervendt).

Skrevet

Ja...nå kommer vi. Fy fy tanke :opplyser:

Jeg håper og tror at du er mer fornuftig enn det og prøver i det lengste andre ting først.

Skrevet

Spegel så hon kan se sig själv? Annars brukade vi härma alla de olika ljuden som kom från den lilla krabaten, tillslut sjöng vi allihopa :)

Skrevet

VI hade en tjej med mycket stark ovilja att åka bil. Hon åkte inte bil alls före 6 månaders ålder (vi hade inte behovet varken med henne eller storebror).

När lillasyster åkte bil skrek hon. Högt. Tårarna rann längs kinderna och hon grät och skrek, i bästa fall somnade hon men missade vi en sömnperiod var det olidligt. Vaknade hon började hon nästan genast skrika.

En gång hyrde vi bil och körde en tur till några vänner en bit bort, naturligtvis passade vi på att köra när det skulle vara sovperiod för barnen. Lillasyster sov i två timmar, vaknade och skrek. Vi tog en paus och körde sen sista halvtimmen med en lätt ledsen tjej.

På hemresan skrek hon länge, vi stannade och hon tystnade, vi körde igen och hon började... och så hamnade vi i köer på väg in till Stockholm. Det blev hysteriskt och jag mer eller mindre skrek till min man (enda sättet att kunna höras): Släpp av oss! Vi tar tunnelbanan hem!

Med en tårögd men nu glad Lillasyster fastspänd i trillen vinkade vi av pappa och Storebror i bilen och hade en supermysig tunnelbaneresa hem.

För oss gick det över så småningom, men även en 7 minuters bilfärd till barnehagen för att hämta storebror innebar att hon skrek nästan hela resan. Att sitta fast i vagnen var inga problem.

Det var aldrig något gulpande eller kräkande i bilen, det var bara en stor protest mot hela bilresandet tror jag. Vi valde inte att åka på bilsemester med henne förän hon var 2-3 år - det var ingen idé.

Jag satt brevid henne i baksätet. Jag sjöng barnvisor, jag klappade, jag tröstade, vi provade musik, vi hade mjuka djur, pekböcker men inget hjälpte annat än att stanna bilen.

Skrevet

Vad du kan göra?

Stå ut. Sjung, prata med henne, och försök att åka så lite bil som nödvändigt.

Skrevet

Her var det ganske ille lenge, før det plutselig ble bedre. Det ''magiske trikset'' var at hun ble høy nok til å se ut av vinduet, og det er bare nå de siste par månedene. ;) Hun er 14 måneder.

Før det måtte én av oss sitte bak med henne om vi var to, eller så var det synging som hjalp om vi kjørte alene med henne. 1000 vers av Hjulene på Bussen etterfulgt av en million vers av Se Min Kjole. :daane:

Skrevet

Vi lot henne aldri sitte alene i bilen, det vil si, en av oss satt alltid slik at hun kunne se oss. I en viss alder (fritt husket fra artikler jeg har lest) så er de redd for å være alene og forstår ikke at de ikke er alene selv om de hører stemmer.

Frøkna her er fortsatt ikke noe spesielt begeistret for bilkjøring, men det er blitt bedre nå når hun kan se en film, høre musikk og slikt.

Skrevet

Jeg vil tippe at det blir bedre med alderen. Min var også slik at hun hadde liten tålmodighet i bilen når hun ikke sov. Det var et slit å kjøre selv korte turer, bare klaging og vi måtte underholde henne hele tiden. Nå er hun 3 år, og vi kjørte til Tønsberg fra Bergen og tilbake igjen i sommer. Vi delte turene i 2, men likevel ble det en biltur på 5-6 timer hver dag. Det gikk kjempefint, omtrent ingen klaging i det hele tatt. Vi har ikke DVD-spiller i bilen, men spiller musikk/lydbok (Karius og Baktus og andre Torbjørn Egner-stykker er pop), gir henne små leker, småputl, litt mat osv.

Jeg ville ha prøvd om musikk hjelper allerede nå. Og ikke snu henne, hun er for ung til det!

Skrevet

Jenta vår mistrivdes i babysetet sitt, så vi bytta sete da hun var 7 mnd. Hun ble en helt annen jente i bilen med en gang. Hun satt bedre og va storfornøyd med å se mer. Når det gjelder å snu setet: det er ikke snakk om lynsjemobbing. Fakta er at små barn er ikke sterke nok i nakke/overkropp til å tåle kræsj/bråstopp når de sitter forovervendt, i tillegg har de større hoder i forhold til kroppen enn oss voksne så det er mye større risiko for skade. Så om barnet ikke er konstant bilsyk og kaster opp syns jeg ikke det skal vurderes engang.

Når det er sagt: vi har et kombisete, bruker det bakovervendt, men det kan snus forover også (var det som var billigst, har INGEN planer om å snu det). Så det er kanskje typen bilsete for deg.

Men hvorfor ikke vurdere dvd-spiller? Barnet sitter jo passivt allikevel, så hvorfor ikke ha noe å se på? Jenta mi har dvd-spiller i bilen, bruker den når vi skal på lengre turer og hun blir utålmodig, funker som bare det.

Ellers er jo musikk en slager da, hos oss spilles det stort sett barnesanger uensett om småen er i bilen eller ikke siden jeg glemmer at jeg er alene :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det er jo tusen ganger bedre å prøve med dvd-spiller enn å snu henne FEIL vei.

Anonym poster: 00ad866a93c2f67dfe8e6a5b0a91ef84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...