Gå til innhold

Lover og regler vedrørende hundehold


Mr.Dean

Anbefalte innlegg

Gjest Fairydust

Takker så mye for svar :)

Tidligere i dag la han seg i gangen og "gråt" for jeg har ikke hatt han noe særlig ute annet enn tur i dag. Gikk for å sette han ut, og han ble helt i 100%. :) Naboene får bare mene hva enn de måtte ønske, han har det supert.

Og om vi bruker han noe mer til ting enn det vi gjør nå kommer han til å bli helt utslitt, desverre. Og det ønsker jeg ikke :) Så han får mer enn nok stimuli og trim hver dag.(God blanding av blodspor, søk, agility, fjelltur og jogging) :) Pluss mye lek ute.

Jeg er ikke i tvil om at du tar godt vare på hunden din. Det beviser du jo i alle innleggene dine. MEN for en intetanende nabo kan det godt sees ut fra utsiden som at hunden din ikke har det så bra. Når de ser en hund stående ute i bånd så ofte, uten tilgang på vann og tak over hodet, tror jo de det verste. Og hvem kan klandre dem? Så lenge man ikke vet resten - at han får komme inn når han ønsker, og dere gir han rikelig med mosjon og kos når han er sammen med dere. Så mitt beste forslag er faktisk at du prater med naboene dine. Jeg merker jo i innleggene dine at du kanskje er litt fiendtlig innstilt til naboene dine, men jeg syns ikke dette er noe å ta på vei for. Vi er tross alt flere her som ville reagert på samme måte. Men ved å prate med naboene dine kan du fortelle de nettopp det du forteller oss her, slik at de vet at hunden din har alt den trenger. Da slipper de å bekymre seg, og du slipper å få telefoner/besøk fra Mattilsynet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det høres ut som om du har et utmerket hundehold. Vil hunden være ute, så er det jo bare en fordel at den faktisk får lov til det.

Vannproblemet kan du løse ved å kjøpe en skål med veggfeste på felleskjøpet.

Den skrus fast på veggen og må vris til "åpningsposisjon" for å kunne løftes ut av festet.

Den er helt genial til hunder som velter og ødelegger skåler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo ringe dyrebeskyttelsen og høre hvordan reglene er. Jeg aner ikke ang det med hundehus, men er ganske sikker på at hunden skal ha konstant tilgang på vann. Men nå har du jo fått mange forslag på hvordan du kan ordne det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes rett og slett ingenting om de nærmeste naboene mine. Jeg har fått inntrykket av at de ser veldig mye ned på oss pga vi er av den "yngre garde", og derfor føler at de må fortelle oss alt. Og en ting er sikkert, ingen av disse naboene skal få fortelle meg hvordan hunden min har det. Naboene som bor over oss(jeg tror ihvertfall det er de som gjør det) driver å kaster hauger med søppel der hunden vår står, og dette går meg ekstremt på nervene, da det er alt fra barberblad og ølflasker til is-bokser, altså farlige greier han kan spise og tygge på... Så jeg har et dårlig forhold til naboene som bor nærmest.

Jeg vet at de vet at hunden har det bra, for de vet at vi er mye ute sammen med han, er massemasse på fjelltur og turer generelt, og at han er sammen med oss stort sett hele tiden, uansett hvor vi skal. Dette er noe de kan se fra vinduene sine, i tillegg til at de hele tiden spør hvor vi skal osv.

Takk for tips Sommersalg! Skal prøve dette om bøtta med steinen ikke funker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo ringe dyrebeskyttelsen og høre hvordan reglene er. Jeg aner ikke ang det med hundehus, men er ganske sikker på at hunden skal ha konstant tilgang på vann. Men nå har du jo fått mange forslag på hvordan du kan ordne det:)

Ja, nei desverre så er DB her ny oppstartet, og trenger de hjelp ang. regler osv så ringer de som regel hit, så det er nok ikke vits..

Men JA, nå er det ordnet :) Og krysser fingrene for at vi ikke får flere klager!

Endret av Mr.Dean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes rett og slett ingenting om de nærmeste naboene mine. Jeg har fått inntrykket av at de ser veldig mye ned på oss pga vi er av den "yngre garde", og derfor føler at de må fortelle oss alt. Og en ting er sikkert, ingen av disse naboene skal få fortelle meg hvordan hunden min har det. Naboene som bor over oss(jeg tror ihvertfall det er de som gjør det) driver å kaster hauger med søppel der hunden vår står, og dette går meg ekstremt på nervene, da det er alt fra barberblad og ølflasker til is-bokser, altså farlige greier han kan spise og tygge på... Så jeg har et dårlig forhold til naboene som bor nærmest.

Jeg vet at de vet at hunden har det bra, for de vet at vi er mye ute sammen med han, er massemasse på fjelltur og turer generelt, og at han er sammen med oss stort sett hele tiden, uansett hvor vi skal. Dette er noe de kan se fra vinduene sine, i tillegg til at de hele tiden spør hvor vi skal osv.

Takk for tips Sommersalg! Skal prøve dette om bøtta med steinen ikke funker! :)

Hadde ett lignende problem med en nabo selv, ifht mine utekatter. Da han mente at de var for mye ute. Dette var midt på sommeren, og de hadde tilgang til både mat og vann ute. Selv hadde han innekatt som satt i kjøkkenvinduet hele dagen....

Uansett!

Drit i naboene, sålenge du ikke gjør noe galt, og bikkja har det bra, så får det bli deres problem.Hadde sikkert ikke vært bra om den var for mye inne heller serru.

Er det forresten du som eier tomta der naboene kaster søppel? Da kan du jo anmelde dem for forsøpling. Og de må da seriøst mildt sagt være skrudd feil sammen i toppetasjen. Hadde noen behandlet mitt kjæledyr på den måte, da skulle de jaggu fått passet påskrevet.

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ett lignende problem med en nabo selv, ifht mine utekatter. Da han mente at de var for mye ute. Dette var midt på sommeren, og de hadde tilgang til både mat og vann ute. Selv hadde han innekatt som satt i kjøkkenvinduet hele dagen....

Uansett!

Drit i naboene, sålenge du ikke gjør noe galt, og bikkja har det bra, så får det bli deres problem.Hadde sikkert ikke vært bra om den var for mye inne heller serru.

Er det forresten du som eier tomta der naboene kaster søppel? Da kan du jo anmelde dem for forsøpling. Og de må da seriøst mildt sagt være skrudd feil sammen i toppetasjen. Hadde noen behandlet mitt kjæledyr på den måte, da skulle de jaggu fått passet påskrevet.

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Nei, vi bare leier her desverre.. Og ja, det er utrolig irriterende! Søppel er ikke noe som har NOE å gjøre på vårt område, og ihvertfall ikke der bikkja står ute!

Hver gang jeg går å ser over området, så finner jeg noe nytt. Masse skumle greier, men det verste er jo definitivt når jeg finner barberblad, glassbrått og nylontau! Jeg er livredd for at han skal skade seg/svelge noe, men jeg kan ikke garantere hvem det er som driver å kaster søppel der heller.. Ekstremt trasig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kaste litt søppel over til naboen - og svare med at du trodde det var vanlig praksis der i gården.

Hadde jo blitt hysteri om noen hadde gjort det samme i et uteområde hvor det ferdes barn.

Vurdert å finne en annen plass å leie? Det er jo selvfølgelig urettferdig at du/dere skal være nødt til å flytte, men kanskje det er verdt det i det lange løp?

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Hundene her hjemme er også mye ute, men de kan gå ut og inn som de vil da.

Før kunne de ikke være så mye ute pga de alltid fant noen hull her og der som de gikk ut...nå har vi satt opp nytt gjerdet og har ny port, så burde være vanskelig nå...

Men står hunden i bånd eller løpestreng? Kanskje de ikke liker det synet på en måte, at han står bundet fast på en måte...ute alene? Men om du ikke har egen hage kan han ikke springe løs heller. Da hadde det vært galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For enkelhets skyld hadde jeg smelt opp et enkelt hundehus i tillegg til vannbøtte. Bikkjene våre lå gjerne på taket av hundehuset, men det hendte faktisk at de trakk inn i huset sitt. Dette var da jakthunder, som var mye ute i løpestreng, men som var inne når de ønsket det.

Anonym poster: 0bc305d2d1ad3048c8b0c08c8d1fb3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene her hjemme er også mye ute, men de kan gå ut og inn som de vil da.

Før kunne de ikke være så mye ute pga de alltid fant noen hull her og der som de gikk ut...nå har vi satt opp nytt gjerdet og har ny port, så burde være vanskelig nå...

Men står hunden i bånd eller løpestreng? Kanskje de ikke liker det synet på en måte, at han står bundet fast på en måte...ute alene? Men om du ikke har egen hage kan han ikke springe løs heller. Da hadde det vært galt.

Kunne hatt han løs for han stikker ikke av, men naboene kjører forbi her som noen idioter.. Derfor har vi innekatt. Han står ute i bånd, men vi har tjoringskrok som man setter i jorda, så en stålvaier med gummi rundt festet i den, og han løper så fritt som mulig på det området vi har her.

Grunnen til at vi ikke har kjøpt/laga hundehus er så enkelt som at jeg ikke finnes interessert i å bo her over lengre tid, dette er bare midlertidig til vi finner hus vi kan leie hvor det er lov å ha dyr.. Og det blir bare pes å lage et hundehus, for så å drasse det med seg.. Og han trenger det virkelig ikke. Han er kun ute når det er opphold, skjeldent når det regner, og er mye vind.

Men tusen takk for alle gode råd og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunder skal alltid ha vann lett tilgjengelig!

Hun sier jo at hun tar ham inn ofte og når han vil inn, og der er det jo vann tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...