Gå til innhold

Lover og regler vedrørende hundehold


Mr.Dean

Anbefalte innlegg

Ja, jeg trenger litt hjelp, da jeg gjerne vil "sette litt lys" på reglene, og jeg ikke fant det jeg lette etter på lovdata.

Har nettopp blitt ringt av en bekjent i den lokale Dyrebeskyttelsen, og hun hadde fått oppgaven i å gi meg beskjed ang. mitt hundehold. Dette er da uten tvil en av mine naboer som har ringt, da de hadde god "oversikt" over hvordan han er når han er ute osv.

De hadde klaget på at bikkja står ute mye iløpet av dagen, og ja, dette er sant. Han står ute rett og slett pga vi har en liten leilighet, han har tykk pels, og det bare passer best for både meg og hunden, da han blir meget varm. Han trives ute, og lager ikke lyd i det hele tatt, så der er det ingenting å klage på.

Mer detaljert var det at; Han ikke har hundehus, og han ikke har konstant tilgang til vann.

Ja, dette stemmer. Han har ikke noe hundehus, da han står i en skråning, og han er inne når det regner og været er som verst. Han har ikke konstant tilgang til vann, men får heller vann nå og da, da han rett og slett bare søler ut vannet og ødelegger skåla.

Så, er det noen regler vedrørende dette? Vil bare ikke ha MT på nakken og, pga naboene er idiotiske og skal stikke nesen sin i absolutt alt. Kan bekrefte at hunden ute tvil ikke lider noe nød, og får all mosjonen han trenger og mer til, hver dag. Blir bare fryktelig frustrert, og vil egentlig ikke ha han ute mer nå som jeg vet en blir "overvåket", men det er jo det som er best for han..

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hunden ikke er ute, kommer vel samme person til å melde at hunden ikke får nok mosjon... Hvis hunden kan komme inn når den vil, ser jeg ikke behov for hundehus.

Hunden vår er også mye ute i hagen. Vi har heller ikke hundehus til hunden, han kommer på døra når han vil inn. Og vannskåla står inne. Har (merkelig nok) ikke fått klager/melding til Dyrebeskyttelsen fra naboer. Tror du har en (eller flere) naboer som har for lite å gjøre og burde skaffe seg en hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Jeg syns du skal være glad for at du har naboer som bryr seg om dyrevern. Hadde jeg observert en hund stående ute stort sett hele døgnet, uten tilgang til vann eller tak over hodet, hadde jeg nok tatt den telefonen jeg også...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har sikkert sett på Dyrepolitiet på tv, der har jeg sett hundeeiere som får beskjed om at hundene SKAL ha hundehus, uansett om hunden får komme inn når den skulle ønske.

Har ikke hørt noe om at det er påkrevd med hundehus til innehunder i Norge. Så lenge det er tilgang på skygge når det er sol og hunden får komme inn når det regner synes jeg ikke naboen har noe å klage på.

Anonym poster: 67ce38ed4abc2f7d2920ee4f05d6d196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Det er ikke det at de bryr seg så fryktelig om dyrevern, men det at de ikke har bedre å gjøre. Jeg kjenner til samtlige naboer, og alle sitter i vinduet dagen lang, rører vi oss utenfor døra her så ser man et par av dem igjennom gardinene, der de bare sitter å glor. :kjefte:

Han står med ly for vinden, har som oftest noe kjøtt å tygge på, og leker. Vann hadde han hele sommeren når det var varmt, uten at det nyttet noe særlig, da han bare river skåla over ende, og jeg ikke har mulighet til å fylle på hvert minutt.

Men nå lurte jeg mest på regler vedrørende dette, da jeg vet at det beste for hunden er å få ligge ute som han vil. Jeg fant ingen regler om at hunden SKAL ha hundehus heller.. :forvirra: Og uansett, jeg bryr meg veldig mye om mitt ansikt utad, da jeg er veldig innvolvert i DB og dyrevern, så vil ikke ha noe lugubre rykter på meg...

Hadde bikkja kunne uttrykt seg om dette, tror jeg han hadde ledd, for han er den mest bortskjemte hunden i verden, det er jeg sikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Vann hadde han hele sommeren når det var varmt, uten at det nyttet noe særlig, da han bare river skåla over ende, og jeg ikke har mulighet til å fylle på hvert minutt.''

Bruk en større og MYE tyngre skål/balje, så får han ikke velta den :) + at naboene får en ting mindre å klage for. Vil ikke tro at det er påbudt med hundehus, såfremt at det ikke er en hund som står ute i all slags vær og vind, til alle døgnets tider ( f.eks trekkhunder ).

Min erfaring er at ''inne''hunder som regel sitter oppå huset sitt, fremfor å være inni. I allefall når det er vær til å være ute. Noen hunder hater snø og regn, mens andre elsker det!

Hadde selv isolert hundehus til vinteren, kan jo bli rimelig kaldt innimellom, og den bikkja elsket å være ute, men hadde ''normal'' pels -uansett satt den mere på taket, enn den lå inni der. På sommer'n gravde den seg ''avkjølingshull'' under buskene.

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ut nå øyeblikkelig å rette på lina, så skal jeg ordne en plass å ha skål, om jeg om så må grave den ned for at den skal bli værende.

Men jeg følte på meg da damen ringte, at de mente hovedproblemet var at han var mye ute. Men hva i guds navn? Han elsker å være ute! Han kan være inne i et par timer, så begynner han å traske fra gangen og til meg for så å bare bli stående å stirre på meg, for så å gå tilbake til gangen.(Vil altså ut)..

Det burde da være min sak? Jeg kjenner da hunden min godt nok til å vite bedre enn naboene om det er bra eller ei at han er ute ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en 10 liter bøtte med en stor stein i bunnen. Denne er det temmelig vanskelig å velte. Graver du den i tilegg noe ned, burde det løse seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så skal hunden ha en eller annen form for hundehua dersom det er en hund som står ute typ døgnet og året rundt (visse jakthunden, polarhunder, trekkhunder etc), men at dette ikke er et krav for hunder som har muligheten til å komme inn i huset/leiligheten.

Husker ikke hvor dette stod da...så kan ikke vise til kilder.

Uansett, dersom mattilsynet sjekker deg opp så vil de ikke ta saken videre om hunden ser glad og fornøyd ut, frisk og ellers har det bra.

Er vel bare noen naboer som har sett litt for mye på Animal Planet :fnise:

Ang vannskål. Jeg skjønner problemet ditt.

Spilte ingen rolle hva slags vannskål jeg hadde til min ene hund...den ble veltet i løpet av 2 minutter :/

Løsningen ble å feste fast en slik metallring i treet hvor vannskåla lå oppi ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg hadde også reagert om jeg så en hund som sto mye ute uten hundehus og vann. Det er absolutt mulig at hunden din har det bra ute, men for meg er hunden et flokkdyr som trives aller best sammen med familien. Jeg hadde ikke fått meg til å ha hunden stående ute slik ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris; Det er en ærlig sak det, ikke noe galt i å ha forskjellige meninger. Men ja, han har det bra, og liker best å ligge ute selv også, hadde han hatt det miserabelt alene hadde jeg ikke hatt han ute, men når det virker som han selv foretrekker det, har jeg ingen problemer med å la han stå ute. Han får all mosjon og hodebry han trenger, så han foretrekker nok å ligge ute å slappe av, mot inne.

Ja, nei han står absolutt ikke ute hele døgnet, og er en happy little camper 24/7. Frisk som en fisk.

Jeg tror jeg går for denne bøtta med stein oppi :) Men han er så fryktelig glad i vann at han blir nok å sitte oppi den mot å drikke... Men, hvordan skal jeg skifte vannet da?

Leier bare, så har ikke noen hageslange eller noe, blir kanskje litt tungvindt? Jaja, finner nok ut uansett. Jeg skal IKKE gi de flere grunner til å klage, det er ihvertfall sikkert :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal ut nå øyeblikkelig å rette på lina, så skal jeg ordne en plass å ha skål, om jeg om så må grave den ned for at den skal bli værende.

Men jeg følte på meg da damen ringte, at de mente hovedproblemet var at han var mye ute. Men hva i guds navn? Han elsker å være ute! Han kan være inne i et par timer, så begynner han å traske fra gangen og til meg for så å bare bli stående å stirre på meg, for så å gå tilbake til gangen.(Vil altså ut)..

Det burde da være min sak? Jeg kjenner da hunden min godt nok til å vite bedre enn naboene om det er bra eller ei at han er ute ofte..

Ja, jeg skal ut nå øyeblikkelig å rette på lina, så skal jeg ordne en plass å ha skål, om jeg om så må grave den ned for at den skal bli værende.

Men jeg følte på meg da damen ringte, at de mente hovedproblemet var at han var mye ute. Men hva i guds navn? Han elsker å være ute! Han kan være inne i et par timer, så begynner han å traske fra gangen og til meg for så å bare bli stående å stirre på meg, for så å gå tilbake til gangen.(Vil altså ut)..

Det burde da være min sak? Jeg kjenner da hunden min godt nok til å vite bedre enn naboene om det er bra eller ei at han er ute ofte..

Du får be den brysomme nabokjærringa strikke votter, skjerf, lue og genser til hunden din, hvis hu mener at den fryser sånn :P Eller h*n kan spørre hunden din personlig hva den vil, noen menneskeliggjør jo disse dyra til det hinsidige, så da kan den sikkert svare for seg.

Neida, men det er alltid noen som skal legge seg oppi hva andre gjør. Og helt ærlig, hvis jeg selv ser en hund stå ute i flere timer ( spes på vinteren og hvis det regner og blåser ), så ville jeg reagert selv. Såfremt det ikke rom for å søke ly, og det er en hund av en rase som faktisk trives best ute ( tykk pels, f.eks malamute ). Har du forresten prøvd å aktivisere den mere enn du pleier til vanlig, sånn at den er sliten når den kommer inn? Å stadig ville ut kan komme av for lite stimuli og rastløshet :)

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme at jeg hadde også reagert om jeg så en hund som sto mye ute uten hundehus og vann. Det er absolutt mulig at hunden din har det bra ute, men for meg er hunden et flokkdyr som trives aller best sammen med familien. Jeg hadde ikke fått meg til å ha hunden stående ute slik ofte.

I mitt tilfelle så hadde det vært dyremishandling å tvunget min hund til å være inne.

Han storkoste seg når han lå ute, uansett om han ble nedsnødd om vinteren eller om han lå i en grop under ei busk om sommeren.

Var stadig ute og kalte ham inn, men han nektet som regel å flytte på seg.

Når je hadde ham inne så bare peste han, stresset og ville bare ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle så hadde det vært dyremishandling å tvunget min hund til å være inne.

Han storkoste seg når han lå ute, uansett om han ble nedsnødd om vinteren eller om han lå i en grop under ei busk om sommeren.

Var stadig ute og kalte ham inn, men han nektet som regel å flytte på seg.

Når je hadde ham inne så bare peste han, stresset og ville bare ut.

Ja, men dette blir så indivduelt, noen elsker å være ute, andre elsker å være inne. Tenkte på tilfeller der det er tydelig vannskjøtsel og mistrivende hund. :) Er ikke alle som ser forskjellen. Og det er lov å bry seg! Men TS plages nok av en brysom ''nabokjærring'' (som bryr seg for mye), fremfor at det faktisk er noe galt i hundeholdet.

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....så var ikke det svaret til meg en gang... wooops.... tror det er lalletid... hah *flau* herregud...

Anonym poster: efbed3f66d0e0de4047fbb29df61b376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:fnise:

Uansett, har man sitt på det tørre så spiller det liten rolle om hvem som anmelder deg. Og joda, det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite (men noen burde bli litt flinkere til å klare å se forskjell på en hund som trives ute og en som blir overlatt til seg selv ute)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du føler deg dårlig. Vår hund er også mye ute da han syns det er varmt inne. Han ligger å sover i hagen for det meste eller sitter i en stol og kikker. Han har ikke vann ute annet enn i tomme blomsterpotter, men kommer jo inn om han er tørst. Han åpner og lukker døren selv, så det er veldig greit. Syns vi han har vært ute for lenge roper vi han inn. Dette må da være helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar :)

Tidligere i dag la han seg i gangen og "gråt" for jeg har ikke hatt han noe særlig ute annet enn tur i dag. Gikk for å sette han ut, og han ble helt i 100%. :) Naboene får bare mene hva enn de måtte ønske, han har det supert.

Og om vi bruker han noe mer til ting enn det vi gjør nå kommer han til å bli helt utslitt, desverre. Og det ønsker jeg ikke :) Så han får mer enn nok stimuli og trim hver dag.(God blanding av blodspor, søk, agility, fjelltur og jogging) :) Pluss mye lek ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...