Kami88 Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Hei! Lurte på om noen her er kjent med India, og kan anbefale meg å reise dit? Har dessverre bare mulighet til reise 2-3 uker. Lurte også hvor i India det er best å besøke med tanke på reisetiden? Nord- India? Har i hvert fall lyst til å avslutte turen med strandliv på Goa!
kafia Skrevet 27. august 2012 #3 Skrevet 27. august 2012 Vurderer også å reise til India for en måned eller to for å jobbe frivillig, så er også interessert i å høre litt om landet
amalie_n Skrevet 27. august 2012 #4 Skrevet 27. august 2012 India er ubeskrivelig vakkert! Jeg forelsket meg totalt i kulturen og menneskene! Jeg var i India i to mnd som sykepleierstudent. De første fire ukene bodde vi i en liten landsby ca 6 timer fra New Dehli (mellom dehli og agra). Så vi tok en dag i Agra hvor i vi så fantastiske Taj Mahal og flere slott og nydelige bygg. Ellers var ikke Agra en by vi gjorde så mye i. Men må oppleves. Ikke langt fra der vi bodde er Vrindavan/Vrindaban - som er en de absolutt helligste byene i India, det var her Krishna ble født (visst jeg husker riktig) her var vi en dag å besøkte et enkehjem og var i flere tempel og fikk se hvordan hinduister tilba sine guder. Man møtte også flere europeere som hadde hinduismen som trosretning. En helt fantastisk by å oppleve. Jaipur er også fantastisk, her er det utrolig masse å se, f.eks amber fort, etc. Vi avsluttet også turen i Goa - som er magisk! Vi tok faktisk tog fra Dehli til goa - 36 timer, kjempefin opplevelse! Men har man to-tre uker ville jeg ikke brukt tiden på det. Goa deles jo ofte inn i nord og sør goa. I nord goa er det mest turisme og det ligner veldig på vanlige sydensteder man ellers reiser til, men her er det mange fine hotell og restauranter - og man spiser svært billig. Sør Goa er det stedet jeg ville dratt til skulle jeg dratt igjen, var bare der en kort tid - men det var vakkert. Palolem beach, agonda beach, varca etc - idyll! Så vil du ha en strand som er litt ditt eget uten å møte masse andre turister - dra til sør goa. Her er det flest backpakkere og slikt. India er utrolig! Gled deg! 2
CathFoto Skrevet 28. august 2012 #5 Skrevet 28. august 2012 Jeg elsker også India, har dessverre bare vært der en gang så langt, men jeg vil tilbake. Vi startet i Goa for å få en myk start, og dro så langt nord at vi dro forbi strendene med masse turister. Vi var jo selv turister, og det var selvfølgelig andre turister der. Men det var veldig god plass på stranden, og lite mas. "Hotellet" vi bodde på heter Yab Yum Resort og ligger på stranden, vi bodde i en liten bungalow som var helt topp,og fikk servert frokost i "Hagen"hver morgen. Etter en uke dro vi lengre syd for å oppleve en annen strand, som jeg ikke husker hva heter, men det ligger et digert skipsvrak der, der fant man ikke den samme roen og det var sinnsykt mye folk, men ok med et par dager det da hotellstandarden var høyere. Vi var et par dager i Delhi som vi ikke likte, mest fordi folk var så sure der. Men mye spennende å se på. Selvfølgelig tok vi turen til Agra for å se Taj Mahal, noe som selvfølgelig var imponerende, og kjøreturen dit var det mye å se på. Vi var nesten en uke i Varanasi, og dette er stedet jeg skal tilbake til. India på sitt mest intense, eksotiske og vakre på en gang. Varanasi ligger ved Ganges og er en av Hinduenes hellige byer. Hit kommer folk for å dø,for død/kremasjon her gjør at du slipper reinkarnasjon. Pilgrimer kommer hit for å ta hellige bad, og det foretas kremasjoner langs elven mange ganger hver dag. Varanasi har en utrolig spesiell stemning, og roturene om morningen for å se pilgrimene bade, lukten/synet av kremasjon 40 m unna en som vasker klær osv gjør det hele veldig spesielt. Det er fullt av hellige menn som spår, velsigner osv. Folk er veldig hyggelige og det er utrolig mye å se på. Da vi var der var alle gjestehusene langs elven fulle så vi endte opp på et luksushotell lengre opp i byen til 300,- pr.natt delt på to, ikke et hotell jeg i utgangspunktet ville valgt, men det var deilig å kunne trekke seg tilbake til et rent og rolig sted etter en dag med mye inntrykk/lyd/lukt. I Varanasi spiste jeg den beste vegetarpizzaen jeg har smakt på et bittelite sted anbefalt av Lonely Planet med en ku bundet fast ved siden av kjøkkenet.
kafia Skrevet 28. august 2012 #6 Skrevet 28. august 2012 India er ubeskrivelig vakkert! Jeg forelsket meg totalt i kulturen og menneskene! Jeg var i India i to mnd som sykepleierstudent. De første fire ukene bodde vi i en liten landsby ca 6 timer fra New Dehli (mellom dehli og agra). Så vi tok en dag i Agra hvor i vi så fantastiske Taj Mahal og flere slott og nydelige bygg. Ellers var ikke Agra en by vi gjorde så mye i. Men må oppleves. Ikke langt fra der vi bodde er Vrindavan/Vrindaban - som er en de absolutt helligste byene i India, det var her Krishna ble født (visst jeg husker riktig) her var vi en dag å besøkte et enkehjem og var i flere tempel og fikk se hvordan hinduister tilba sine guder. Man møtte også flere europeere som hadde hinduismen som trosretning. En helt fantastisk by å oppleve. Jaipur er også fantastisk, her er det utrolig masse å se, f.eks amber fort, etc. Vi avsluttet også turen i Goa - som er magisk! Vi tok faktisk tog fra Dehli til goa - 36 timer, kjempefin opplevelse! Men har man to-tre uker ville jeg ikke brukt tiden på det. Goa deles jo ofte inn i nord og sør goa. I nord goa er det mest turisme og det ligner veldig på vanlige sydensteder man ellers reiser til, men her er det mange fine hotell og restauranter - og man spiser svært billig. Sør Goa er det stedet jeg ville dratt til skulle jeg dratt igjen, var bare der en kort tid - men det var vakkert. Palolem beach, agonda beach, varca etc - idyll! Så vil du ha en strand som er litt ditt eget uten å møte masse andre turister - dra til sør goa. Her er det flest backpakkere og slikt. India er utrolig! Gled deg! Hørtes fantastisk ut! Reiste du med en organisasjon eller var reisen i forbindelse med utdanning?
amalie_n Skrevet 28. august 2012 #7 Skrevet 28. august 2012 Hørtes fantastisk ut! Reiste du med en organisasjon eller var reisen i forbindelse med utdanning? Jeg reiste som student:) Ser at CathFoto skriver om Varanasi, har lest mye om det - og når jeg skal tilbake til India skal jeg absolutt reise dit, hørt masse bra om det. Når det gjelder Dehli er jeg nok delvis enig med henne om det, det var en OK by, var på en del museum, gallerier, dyrehage (som ikke anbefales) og slikt - men ikke et sted jeg trenger å reise tilbake til. Folkene kunne være alt fra hyggelige til direkte vemmelige. Men er shopping en del av målet med reisen, er det et fantastisk kjøpesenter ca 30 minutter utenfor Dehli:) 1
Gjest Stego Skrevet 28. august 2012 #8 Skrevet 28. august 2012 Jeg har ikke vært i landet, men har lest litt om det siden jeg har hatt planer om å reise dit selv. Når du først reiser til India forstår jeg ikke hvorfor du vil ligge på en strand, men det er nå min mening Når jeg reiser dit har jeg lyst til å følge en rute à la denne: Delhi - Jaipur - Jaisalmer - Udaipur - Agra - Dehli
Kami88 Skrevet 28. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 28. august 2012 Tusen takk for deres tips og reisebeskrivelse! Det var ganske spennende å lese:) Varanasi har jeg i hvertfall lyst til å besøke. Får bli flere tur til India siden landet er så stoor, og d er massa å se der.
Gjest Badabing Skrevet 28. august 2012 #10 Skrevet 28. august 2012 Synes ikke det er dumt å ta f.eks Nord-India om man bare har 2-3 uker. Samtidig er det veldig forskjell på nord og sør, og jeg tror man blir mer glad i India om man ser fler sider av lander, og ikke bare nord som kan være litt stress. Jeg har vært i Delhi to ganger. Første gangen ville jeg bare rømme inn på hotellrommet, mens jeg begynte å forstå byen mer andre gang. Det er ikke dumt å kanskje bo litt utenfor sentrum i Old Delhi, for det er både dyrt, bråkete og skittent. Det forstod jeg ikke før andre gangen. Etter å ha bodd litt i utkanten (i nærheten av en park), har jeg derimot lyst til å se Delhi igjen. Ellers møtte jeg ingen sure mennesker i Delhi, alle var veldig trivelige synes jeg da og vi ble bedt på middag og overnatting hos en familie der. Goa er veldig koselig, og jeg er enig i at man bør holde seg sør i Goa. Man kan lett leie motorsykler og kjøre fra strand til strand for å se hva man liker best. Men jeg ville vel kanskje hatt tre uker om jeg ville ha med Goa. Da kunne man reist to uker rundt i nord, og så ta en uke med sol og avslapning til slutt. Bare vær klar over at det kan bli ulidelig varmt der, og at elektrisitet kan være luksus (der vi bodde lå ledningene bare gravd ned i sanden), så man kan plutselig ende opp uten air con. Vintersesongen er nok best, og ikke for sent på våren.
Gjest Badabing Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 (endret) Jeg har ikke vært i landet, men har lest litt om det siden jeg har hatt planer om å reise dit selv. Når du først reiser til India forstår jeg ikke hvorfor du vil ligge på en strand, men det er nå min mening Når jeg reiser dit har jeg lyst til å følge en rute à la denne: Delhi - Jaipur - Jaisalmer - Udaipur - Agra - Dehli Dette er den vanlige reiseruten, og den er absolutt fin for å se masse på kort tid. Men siden det er den mest reiste ruten, ville jeg også tatt med noe annet, det kan bli slitsomt å reise den største turistruta. Goa er ikke bare en strand. Det er veldig vakkert i Goa, og det er hyggelige små hus i forskjellige farger, hvitkalkede kirker etter kolonitiden og medfølgende kolonihistorie. Hovedstaden Panjim bærer preg av kolonitiden, men en del av byggene er veldig slitte dessverre. Men det er hyggelige gater i den byen også. Menneskene i Goa er roligere enn i nord, og det er mindre trafikk på veiene. Goa har nok dårlig rykte, men jeg vil påstå at det er veldig mye mer enn partystrender og dop. Man kan selvfølgelig finne det også, men det er like lett å unngå det. Det er jo et stort "fylke", og om jeg ikke husker feil er det det rikeste. Alt er så mye mindre. På stedene langs kysten er det bratte skrenter og lange strender med små steder som vanligvis består av kun én gate. Så jeg er veldig for at man bør dra til småsteder i Goa der hovedstaden bare er en brøkdel størrelse av hva Delhi, Mumbai osv er. Edit: Som du skjønner forelsket jeg meg også i Goa. Endret 28. august 2012 av Badabing
CathFoto Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Jeg er veldig enig med Badabing ang Goa, vi valgte jo å reise så langt nord at vi var forbi de verste turiststrendene, for den ene typiske turiststranden vi besøkte var ikke noe særlig. Det er masse å se på, maten er fantastisk, og man blir veldig avslappet av å være der. Vi hadde dessverre ikke så god tid som jeg hadde ønsket i India, men vi sparte mye tid ved å fly de lange strekningene, og det gjorde at vi fikk sett utrolig mye. Fly er billig i India, og vi brukte totalt 12000,- på hele turen inkl fly, hotell, mat og litt shopping.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2012 #13 Skrevet 31. august 2012 India er et veldig fint land, og jeg likte stemningen og menneskene der veldig godt! Det er utrolig mange mennesker der, i hvert fall i Nord-India der jeg var, men det er et yrende kulturliv som det er verdt å få med seg. I Nord-India vil jeg anbefale å se på Golden Temple i Amritsar(Punjab). Det er den største helligdommen for sikher i India. Utrolig vakkert og en veldig spesiell stemning pga. menneskene som ber. Jeg var der på kveldstid og da er virkelig vakkert: http://www.google.no/imgres?q=golden+temple+amritsar+at+night&num=10&um=1&hl=no&biw=1024&bih=667&tbm=isch&tbnid=_NddJljYxpU-vM:&imgrefurl=http://crawlindia.com/golden-temple-amritsar-punjab-india/&imgurl=http://crawlindia.com/wp-content/uploads/2010/04/a8e0c5760cnight.jpg.jpg&w=1280&h=960&ei=gvZAUJ3hOInl4QSu-YC4Cg&zoom=1&iact=hc&vpx=550&vpy=155&dur=5413&hovh=194&hovw=259&tx=120&ty=80&sig=102441141149882638683&sqi=2&page=1&tbnh=146&tbnw=207&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:2,s:0,i:75 Jeg så også en del på landsbyene i Punjab. Det kan også være verdt å få med seg om man først er der. Folka i landsbyene er utrolig hyggelige, og du slipper bråket og kaoset som man finner i byene. Mange driver med jordbruk der og jeg synes det var veldig interessant å få en innblikk i hvordan de lever. I Agra bør du se på Taj Mahal, som også er veldig vakkert. Jeg skal reise dit snart igjen! Merker at jeg savner kaoset og menneskene der Anonym poster: 2f8e41693eb7b86813b15e2d7d77b447
Gjest Badabing Skrevet 31. august 2012 #14 Skrevet 31. august 2012 Å besøke Amritsar var et høydepunkt i India, ja. Om du er heldig, kan en av sikhene følge deg rundt for å se hvordan matlagingen fungerer. Frivillige lager gratis mat til alle pilgrimene døgnet rundt hele året. Egen maskin for chapatti og store lagre for maten under jorden. Om man først er i Amritsar bør man også dra til grensen ved solnedgang, det er en temmelig surrealistisk opplevelse. (Tror det tok 20-30 min med taxi) Men Amritsar er jo et stykke fra Delhi, så jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det på en så kort tur. Men landsbyliv i Punjab, absolutt!
Kami88 Skrevet 2. september 2012 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2012 Igjen tusen takk for deres innspill:) Får bare enda mer lyst til å reise til India:) Noen som har reist fra New Dehli til Mumbai og til Goa- rute? Kanskje litt for langt på to-tre uker?
Gjest Badabing Skrevet 2. september 2012 #16 Skrevet 2. september 2012 (endret) Med tre uker, vil jeg si at det ikke er noe problem. Ca 10 dager i nord og 10 dager i Goa gir deg et bra inntrykk av India. Da ville jeg tatt f.eks Delhi-Agra-Jaipur, kanskje som sånn pakketur, og så ville jeg reist på egen hånd i Goa etterpå. F.eks 1 natt i Panjim, 5 dager i Palolem og 4 dager i Agonda. Og kanskje reise litt rundt på motorsykkel i tillegg. Byene rundt er ikke akkurat fantastiske, men det er noe med opplevelsen rundt det. Det gjør inntrykk. Edit: http://www.gadventures.com/trips/golden-triangledelhi-agra-jaipur/TAHGTC/2013/ Ser det er dyrt med pakketurer, ville satt det opp selv. Det er ikke vanskelig å reise rundt i India, men det er tidkrevende. Ville f.eks fulgt reiseruten i linken, men kjøpt en reisehåndbok fra Rough Guides eller Lonely Planet som tar for seg Golden Triangle/Rajastan, og brukt 10 dager i stedet for 6. Det er altfor mye å se til å rushe gjennom India, og man må ha tid til å fordøye alle inntrykkene. Åh, nå fikk jeg så lyst til å dra tilbake selv, så nå endte jeg opp med å planlegge min egen tur! Hehe Endret 2. september 2012 av Badabing
Lune Skrevet 12. september 2012 #17 Skrevet 12. september 2012 Jeg har bare bært i Nord-Goa og hadde det helt topp. Vil defintivt tilbake igjen! Vakker sted og fantastiske mennesker. Skulle jeg dratt på nytt hadde jeg dratt til Nord, Risikesh bla. jeg møtte flere som hadde vært der og sa det var nydelig. Skulle jeg dratt til Goa igjen, hadde jeg dratt til sør-Goa og Palolem feks.
Gjest Badabing Skrevet 12. september 2012 #18 Skrevet 12. september 2012 Åh, veldig enig i Risikesh! Neste tur går dit og til Leh, og eventuelt Kashmir hvis det er rolig der.
Kami88 Skrevet 21. september 2012 Forfatter #19 Skrevet 21. september 2012 Tusen takk for tips:) Godt å høre at noen av dere vil reise til India igjen selv om det er litt kaos der:) Ser ut som vi skal til New Dehli først, og reise litt rundt der så til Mumbai, og ta tog til Goa etterpå og avslutte turen der. Blir litt langt med tog, men det sies at togturen er en fin opplevelse så. Det blir spennende!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå