AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #1 Skrevet 27. august 2012 Jeg er så lei av mageproblemer, at nå slutter jeg snart å spise! Nesten hver gang jeg har spist middag, så eksploderer magen min, jeg får skikkelig vondt og det bare renner ut. Det skjer kun når jeg spiser middag, og også noen ganger dersom jeg har blitt veldig dårlig av middagen og så spist noe annet senere. Det skjer ikke når jeg spiser før middag. Det er ikke allergi, det er ikke fordi jeg spiser for mye eller for fort, og det er heller ikke logisk at det er intoleranse da jeg kan spise en ting og reagere, og neste gang jeg spiser det merker jeg ingenting. Jeg er bare så drittlei av å bli dårlig av å spise, at jeg snart slutter med det. Middag er bare negativt, fordi jeg vet at det er veldig sannsynlig at jeg ender opp med vondt i magen etterpå. Anonym poster: ba1dbccddc3fba566a65d731f7d2a343
Gjest avocadoen Skrevet 27. august 2012 #2 Skrevet 27. august 2012 Tror du skal gå en tur til legen og se hva de kan gjøre 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #3 Skrevet 27. august 2012 Har akkurat samme problem som deg. Jeg har begynt å erstatte måltider med sigaretter og smertestillende/apetitthemmere. Utrolig tragisk, men som bare folk i vår situasjon kan forstå, så er det virkelig ikke noe annet alternativ når smerten er som verst. Anonym poster: 7bde1e0951200a2060232e0c6d200514
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #4 Skrevet 27. august 2012 Har akkurat samme problem som deg. Jeg har begynt å erstatte måltider med sigaretter og smertestillende/apetitthemmere. Utrolig tragisk, men som bare folk i vår situasjon kan forstå, så er det virkelig ikke noe annet alternativ når smerten er som verst. Anonym poster: 7bde1e0951200a2060232e0c6d200514 Apetitthemmere? Anonym poster: 9f1f6e96ce242b225257e8eb87b2c173
Anehan Skrevet 27. august 2012 #5 Skrevet 27. august 2012 Hvordan vet du at det ikke er allergi? Har du prøvd noe utenfor lege/sykehus? 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #6 Skrevet 27. august 2012 Jeg vet at det ikke er allergi fordi jeg ikke har utslag på noe som helst av mat på allergiprøver. Jeg har noen kryssallergier, men tviler på at dette er snakk om det fordi det ikke er noen sammenheng mellom hva jeg spiser og om jeg får en reaksjon/hvor kraftig den er. Jeg har vurdert å gå til legen med dette, men jeg vet ikke helt hva han kan gjøre? Som sagt har jeg allerede tatt allergitester og slik jeg har forstått det kan man ikke ta matintoleransetester hos legen. TS Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0
Gjest Frk.Franzen Skrevet 27. august 2012 #7 Skrevet 27. august 2012 Jeg vet at det ikke er allergi fordi jeg ikke har utslag på noe som helst av mat på allergiprøver. Jeg har noen kryssallergier, men tviler på at dette er snakk om det fordi det ikke er noen sammenheng mellom hva jeg spiser og om jeg får en reaksjon/hvor kraftig den er. Jeg har vurdert å gå til legen med dette, men jeg vet ikke helt hva han kan gjøre? Som sagt har jeg allerede tatt allergitester og slik jeg har forstått det kan man ikke ta matintoleransetester hos legen. TS Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0 Du kan ta slike tester hos en naturterapeut. Koster rundt 2000, men garantert verdt det når du sliter sånn med maten.
Gjest Intoleranse Skrevet 27. august 2012 #8 Skrevet 27. august 2012 Jeg er så lei av mageproblemer, at nå slutter jeg snart å spise! Nesten hver gang jeg har spist middag, så eksploderer magen min, jeg får skikkelig vondt og det bare renner ut. Det skjer kun når jeg spiser middag, og også noen ganger dersom jeg har blitt veldig dårlig av middagen og så spist noe annet senere. Det skjer ikke når jeg spiser før middag. Det er ikke allergi, det er ikke fordi jeg spiser for mye eller for fort, og det er heller ikke logisk at det er intoleranse da jeg kan spise en ting og reagere, og neste gang jeg spiser det merker jeg ingenting. Jeg er bare så drittlei av å bli dårlig av å spise, at jeg snart slutter med det. Middag er bare negativt, fordi jeg vet at det er veldig sannsynlig at jeg ender opp med vondt i magen etterpå. Anonym poster: ba1dbccddc3fba566a65d731f7d2a343 Føler med deg! Jeg har hatt matintoleranse i veldig mange år. Jeg har tatt den testen en her nevner som koster flere tusen. Den ER verdt det! Jeg er blitt mye bedre etter jeg fikk vite at jeg reagerer på blant annet på egg. Som jeg spiste mye av, før. Jeg har lest meg veldig opp på dette temaet, og har funnet ut at et ensidig, enkelt kosthold uten for mye tilsetningsstoffer og krydder er bra for urolige mager. Samt å holde seg unna feks. Brød (mange reagerer på gjær uten at dette gir utslag på noen tester.) Du må forsøke deg fram. Og, for all del: ikke ha så store variasjoner i kostholdet før du vet hva som trigger magen. Forresten så MÅ du tilføre kroppen multivitaminer når "alt" renner rett gjennom. Det hender enda jeg har dager hvor jeg vil slutte å spise, men det går lengre mellom hver gang. Ikke gi deg! Ps. Kullsyre kan også gi utslag på magen. Både kullsyre og gjær er noe jeg har lest meg fram til. Disse slo ikke ut på noen tester. Legen (det offentlige) klarer ikke alltid å påvise noe så enkelt som laktoseintoleranse eller cøliaki med sine tester. De får ofte feile resultater, med det resultat at mange sliter unødvendig. En annen ting som skiller intoleranse og allergi er: Allergi = tåler ikke, og kan i verste fall dø hvis man får varen i seg. umiddelbar reaksjon. Intoleranse: Tåler litt av en ting. Reaksjonen kan komme opptil 3 døgn etter du spiste varen. Derfor er det så vanskelig å finne ut hva du reagerer på. Lykke til! Aldri gi deg. Håper dette var til litt hjelp.
Avalon Skrevet 27. august 2012 #9 Skrevet 27. august 2012 Jeg vet at det ikke er allergi fordi jeg ikke har utslag på noe som helst av mat på allergiprøver. Jeg har noen kryssallergier, men tviler på at dette er snakk om det fordi det ikke er noen sammenheng mellom hva jeg spiser og om jeg får en reaksjon/hvor kraftig den er. Jeg har vurdert å gå til legen med dette, men jeg vet ikke helt hva han kan gjøre? Som sagt har jeg allerede tatt allergitester og slik jeg har forstått det kan man ikke ta matintoleransetester hos legen. TS Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0 Legen kan henvise deg videre til sykehus slik at de kan se på og ta prøver av magesekk og tarmer. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Allergitester tatt hos legen er meningsløse for mange av oss. Jeg vet f.eks. godt at jeg er hyperallergisk mot kanin, ganske allergisk mot hund og nesten ikke noe allergisk mot katt. Likevel kommer disse tre omtrent likt ut på en allergitest som middels allergisk. Når det gjelder mat er jo intoleranser ofte vanskelige å finne ut av, og allergitester vil ikke vise noe der. Som det blir skrevet over så kan jo intoleranse være ganske diffust og først slå til ganske lenge etter at du spiste, og så kan noe annet utløse det. Kryssallergier/intoleranser er enda verre. Uansett hva du gjør, ikke slutt å spise! La heller være å spise middag en stund, lev på det som går bra. Og så kan du teste ut en og en ting til middag. Det tar laaaang tid og kan være svært frustrerende, men etterhvert finner du kanskje ut av det. Og ta for all del kontakt med legen din sånn at du blir fulgt opp underveis og ikke risikerer mangelsykdommer. Anonym poster: 6a184799d4c67aa625d77f069c2aa921
Gjest *Maja* Skrevet 27. august 2012 #11 Skrevet 27. august 2012 Irritabel tarm? Gir ikke utslag på prøver. Hva spiser? Er det kun middag det skjer?
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #12 Skrevet 27. august 2012 Du kan ta slike tester hos en naturterapeut. Koster rundt 2000, men garantert verdt det når du sliter sånn med maten. Har aldri hørt om naturterapeut, hva er det? Finnes det andre som kan ta slike tester? Hva slags test er det? Blodprøve? Jeg er egentlig litt skeptisk til tester som legen ikke kan ta, pluss at jeg selv ikke tror det er snakk om intoleranse. Intoleranse: Tåler litt av en ting. Reaksjonen kan komme opptil 3 døgn etter du spiste varen. Derfor er det så vanskelig å finne ut hva du reagerer på. Reaksjonen kommer alltid direkte etter jeg har spist middag, jeg tror ikke det er noe som "ligger og lurer" før det reagerer siden det alltid skjer rett etter måltid. Allergitester tatt hos legen er meningsløse for mange av oss. Jeg vet f.eks. godt at jeg er hyperallergisk mot kanin, ganske allergisk mot hund og nesten ikke noe allergisk mot katt. Likevel kommer disse tre omtrent likt ut på en allergitest som middels allergisk. Jeg har tatt allergitest på grunn av pollen, ikke i sammenheng med mageproblemene. Jeg vet bare at jeg ikke slo ut på noen spiselige ting der, men jeg reagerer på ting som ikke slo ut på testen (nøtter og katt). Irritabel tarm? Gir ikke utslag på prøver. Hva spiser? Er det kun middag det skjer? Ja, det skjer kun etter middag, eller dersom jeg har blitt veldig dårlig av middagen og så spiser noe senere på kvelden. Hva jeg spiser og om jeg får en reaksjon/hvor kraftig reaksjonen er ser jeg ingen tydelige sammenhenger i. TS Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0
HvittHus Skrevet 27. august 2012 #13 Skrevet 27. august 2012 (endret) Et skudd i mørket, men kan du reagere på teflon? Alternativt noe annet i grytene du ikke tåler? Endret 27. august 2012 av zellica
Gjest *Maja* Skrevet 27. august 2012 #14 Skrevet 27. august 2012 Ja, det skjer kun etter middag, eller dersom jeg har blitt veldig dårlig av middagen og så spiser noe senere på kvelden. Hva jeg spiser og om jeg får en reaksjon/hvor kraftig reaksjonen er ser jeg ingen tydelige sammenhenger i. TS Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0 Kan du skrive hva du spiser i løpet av en dag og hva middagen som oftest består av?
Gjest Frk.Franzen Skrevet 27. august 2012 #15 Skrevet 27. august 2012 Har aldri hørt om naturterapeut, hva er det? Finnes det andre som kan ta slike tester? Hva slags test er det? Blodprøve? Jeg er egentlig litt skeptisk til tester som legen ikke kan ta, pluss at jeg selv ikke tror det er snakk om intoleranse. Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0 Har akkurat hørt om det selv, så er ikke så veldig oppdatert innen emnet. Men det er i alle fall alternativ behandling. Du kan lese mer om det her. Du tar ganske enkelt bare en blodprøve som naturterapauten sender inn til England (eller noe slikt) som analyseres og poff så får du et svar på om du har en intoleranse mot noe. Den naturterapauten jeg har pratet med tester for 80 vanlige matvarer i det norske kostholdet, og hos henne koster det 2300. Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt at legene ikke tar disse testene fordi de er såpass dyre? Eller noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #16 Skrevet 27. august 2012 Et skudd i mørket, men kan du reagere på teflon? Alternativt noe annet i grytene du ikke tåler? Det visste jeg ikke at gikk an en gang :S Kan du skrive hva du spiser i løpet av en dag og hva middagen som oftest består av? Det varierer litt. Middag er stort sett pasta, ris eller pommes frites, av kjøtt spiser jeg mest kylling og kjøttdeig men også litt biffkjøtt, kalkun og pølser. Grønnsaker er mest løk, paprika, salat, mais og brokkoli. Bortsett fra middag spiser jeg knekkebrød eller halvgrove rundstykker, med ost eller smøreost. Spiser også litt bær, og snop et par dager i uka. Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0
HvittHus Skrevet 27. august 2012 #17 Skrevet 27. august 2012 Jeg ville ha laget meg middag til frokost en dag, for så deretter å observere hva som skjedde. Får du da også smerter og diarre, er det på tide med en eliminasjon av hva som kan være årsaken. Du kan også prøve å lage middagen feks i mikro eller stekeovn slik at du kan være sikker på at det ikke er en eller annen merkelig reaksjon i grytene som er årsaken til plagene. 1
Gjest *Maja* Skrevet 27. august 2012 #18 Skrevet 27. august 2012 Det visste jeg ikke at gikk an en gang :S Det varierer litt. Middag er stort sett pasta, ris eller pommes frites, av kjøtt spiser jeg mest kylling og kjøttdeig men også litt biffkjøtt, kalkun og pølser. Grønnsaker er mest løk, paprika, salat, mais og brokkoli. Bortsett fra middag spiser jeg knekkebrød eller halvgrove rundstykker, med ost eller smøreost. Spiser også litt bær, og snop et par dager i uka. Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0 Irritabel tarm reagerer ofte på potet, løk, mais og krydder (som ofte er i pølser) og grønnsaker generelt. Prøv å spise rent kjøtt fra fisk, kylling eller karbonadedeig med litt brun ris i morgen. Ingen grønnsaker, og spesielt ikke løk etc.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2012 #19 Skrevet 28. august 2012 Jeg ville ha laget meg middag til frokost en dag, for så deretter å observere hva som skjedde. Får du da også smerter og diarre, er det på tide med en eliminasjon av hva som kan være årsaken. Du kan også prøve å lage middagen feks i mikro eller stekeovn slik at du kan være sikker på at det ikke er en eller annen merkelig reaksjon i grytene som er årsaken til plagene. Jeg har fått reaksjon når jeg har spist på restaurant/kjøpt take-away, så om det er noe med gryter så er det ikke våre spesielt i så fall. Irritabel tarm reagerer ofte på potet, løk, mais og krydder (som ofte er i pølser) og grønnsaker generelt. Prøv å spise rent kjøtt fra fisk, kylling eller karbonadedeig med litt brun ris i morgen. Ingen grønnsaker, og spesielt ikke løk etc. Hva er brun ris? Selv om jeg kunne ha spist det du skriver en dag, så måtte jeg nok ha spist det flere ganger for å se om jeg reagerer. Noen ganger kan jeg lage akkurat det samme, helt likt, akkurat samme ingredienser/krydder/tilbehør - en dag jeg spiser det merker jeg ingenting, en dag får jeg litt reaksjon og en annen dag får jeg en kjempereaksjon. Det er det jeg synes er så rart, for jeg reagerer forskjellig på akkurat det samme. Anonym poster: 7c50941d771bcabbb4db474390cbcdd0
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2012 #20 Skrevet 28. august 2012 Jeg reagerer på varm mat. Ikke alltid, men slår det til, så slår det jaggu meg til og.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå