AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre med hunden min. Det er en blandingshund på 3 år, veldig snill og tillitsfull, søt på alle måter, men jeg blir gal av bjeffingen hennes. Hun knurrer og bjeffer på absolutt alt som rører seg, både inne og ute. Er hun inne kan hun begynne å bjeffe hvis hun hører ungene romstere på rommene sine, hvis noen kommer ned trappa setter hun igang og bråke mens hun løper for å se hva som foregår. Hun bjeffer og knurrer mot folk, biler dyr, alt, som hun ser gjennom vinduet. Er hun ute i hagen, selv om jeg er med, bjeffer hun også mot alt som rører seg. Det er ikke småbjeffing, men høyt og voldsomt, mens hun løpet mot "fienden". Hun vokter veldig, og jeg ser at hun er usikker og nervøs. Jeg kan ikke slippe henne ut i hagen når det er mørkt, for da blir hun enda verre. Da løper hun gneldrende og kjeftende mot mørket for å "ta det", også uten at det er noe å se der ute. Dette gjør hun selv om jeg er med henne ut. Jeg står da ikke stille ved døra, men følger henne ordentlig ut. Men jeg rekker jo sjelden å komme meg ordentlig ut før hun har bykset avgårde og allerede gir full hals, da. Hun bjeffer og knurrer og piper mot andre hunder når vi går tur med henne i bånd også, og bjeffer mot ting hun ser rører seg langt borte. Likevel virker det som hun har lyst til å hilse på andre hunder, for hun vil gjerne tvinge seg mot dem. Hvis den andres eier synes det er greit lar vi henne gå bort, og da ser hun engstelig ut, men gjør aldri noe galt. Etter å ha hilst er hun fornøyd og vil gå videre, men det samme gjentar seg hele tiden, også når vi møter igjen hunder hun har hilst på flere ganger før. Hun bir liksom aldri trygg. Vi har forsøkt det meste for å få slutt på bråket hennes, men kommer ingen vei. Vi har forsøkt å være i forkant og avlede henne, gi godbit/rose når hun har greid å holde fred, men det hjelper bare der og da. Etter å ha holdt på med denne treningen lenge er hun rett tilbake til bråkingen så fort vi ikke er der for å holde kontroll og være i forkant. Har også prøvd spruteflaske med vann, men hun skjønte fort hvor spruten kom fra, og da var vi like langt. Det virker ikke som hun lærer noen ting av det. Er hun bare en nervøs type som vi ikke kan regne med å få skikk på? I sted boffet hun til mobilen min da jeg fikk melding! Vi har en hund til, som er eldre og større, og hun er veldig underdanig i forhold til den. Den andre hunden bråker aldri til folk og lyder. Jeg ville trodd at siden hun synes å være under den andre hunden i rang, ville la være å vokte sånn, og heller ikke bråke, for "sjefshunden" skal vel ha den effekten at hun føler seg trygg og ikke har behov for å vokte og varsle hele tiden, eller tar jeg feil? Jeg er i utgangspunktet imot det men nå vurderer vi sitronhalsbånd. Hvis det ikke da bidrar til å gjøre henne enda mer usikker og forverre situasjonen. Hjelp! <br /><br /> Anonym poster: 2a36a0f664e5d398037cf7321f03d6ad <br /><br /> Anonym poster: 5123f51e6927b98525ee4f422342bdfe
Theya Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 (endret) Hvilken raser er deti den? Altså blanding av hva? Endret 26. august 2012 av Theya
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #3 Skrevet 26. august 2012 Ingen av rasene hun er blanding av (kun to!) er kjent for å være gneldrete. Dt er ike noen terrierblanding, det er miniatyr selsapsund. Begge rasene går for å være glade, oppvakte, menneskekjære og livlige. Den ene rasen aldri aggressiv, veldig hengiven mot og avhengig av sin eier (stemmer veldig, hun er i hælene mine 24/7), den andre rasen lett å trene som vakthund, men ellers også denne meneskekjær, glad og livlig. Litt mer selvstendig i forhold til den andre. Så litt forskjellige egenskaper, men ikke noe ekstreme forskjeller som burde ha noe å si.<br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
Theya Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 (endret) Det å si at en raser aldri er aggressiv er tull, aggresivitet går på individ, miljø osv. Men jeg kan ikke svare uten at du sier hvilke raser som er i henne. Eneste jeg kan si er at å sprute sitronvann på en usikker hund, vil bare gjøre henne mer usikker og kanskje til og med aggresiv. Endret 26. august 2012 av Theya 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Ja, jeg reagerte også på at det står det, for alle hunder kan da bli aggressive, uavhengig av rase. Det vile jo vært mye riktigere å skrive at den ikke er kjent for å være aggressiv. Hunden min er en sjelden blanding, derfor har jeg ikke lyst til å skrive det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du absolutt må vite eksakt hvilke raser det dreier seg om når jeg har nevnt de viktigste egenskapene, og når man dessuten vet at det alltid er individuelle forskjeller innenfor hver enkelt rase. "Åååå, er det blanding av Shih tzu og Bologese, da skjønner jeg alt du sliter med, da skal du bare gjøre som følger:....." Ingen av rasene hunden min er blandet fra er kjent for å gneldre og bråke. Den ene rasen kan altså lett læres opp til vakthund. Ellers er de begge livlige, vennlige, glade og menneskekjære, og den ene rasen blir lett veldig avhengig av sin eier. Dette er de mest fremtredene egenskapene hos begge rasene, i tillegg til at jeg sier det ikke er terrierlanding (jeg vet de kan være skarpe), men selskapshunder av miniatyrtpen, og burde være nok info, uten å måtte fortelle eksakt hvilken rase? Kan jo også nevne at det ikke er noen jaktraser i den.<br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
Dolly-Duck Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Jeg kunne kommt me noen råd, men jeg er usikker her. Og det er hunden din også. har dere miljøtrent henne skikkelig? Om jeg var deg sp ville jeg fått meg en privat time med en hundetrener, som trener positivt. De kan virkelig være til god hjelp. Itilegg så vil jeg anbefale boken "bjeffing, språket som høres" av Turi Rudgaas. Jeg har ikke boken selv, men har lest en del i en hoss en veninne, og alle jeg kjenner som har lest boken sier den er virkelig bra.
Theya Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Uten å vite hva rasen er avlet frem for, hvilke egenskaper rasen har osv er det vanskelig å hjelpe deg. Du vil hun skal slutte å bjeffe. Men hvis dette er en varsler, en med vokting i seg, en blanding som ofte har dårlige nerver, overavlet, kjente sykdommer osv, så blir det passe dumt om jeg sier "jammen det er jo bare å...". Derfor kan jeg ikke svare deg uten mer info. Kanskje noen andre kan.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 Jeg kunne kommt me noen råd, men jeg er usikker her. Og det er hunden din også. har dere miljøtrent henne skikkelig? Om jeg var deg sp ville jeg fått meg en privat time med en hundetrener, som trener positivt. De kan virkelig være til god hjelp. Itilegg så vil jeg anbefale boken "bjeffing, språket som høres" av Turi Rudgaas. Jeg har ikke boken selv, men har lest en del i en hoss en veninne, og alle jeg kjenner som har lest boken sier den er virkelig bra. Vi har hatt henne med på tur siden hun var liten, hun har måttet forholde seg til folk som kommer innom, folk og dyr vi møter osv, og hun har vokst opp på byggefelt med masse liv og røre rundt seg, så hun burde jo ha blir vant til å se alt dette hun tydeligvis er så engstelig for. Takk for boktips, den skal jeg se om jeg finner! <br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Uten å vite hva rasen er avlet frem for, hvilke egenskaper rasen har osv er det vanskelig å hjelpe deg. Du vil hun skal slutte å bjeffe. Men hvis dette er en varsler, en med vokting i seg, en blanding som ofte har dårlige nerver, overavlet, kjente sykdommer osv, så blir det passe dumt om jeg sier "jammen det er jo bare å...". Derfor kan jeg ikke svare deg uten mer info. Kanskje noen andre kan. Men jeg har jo nevnt de viktigste egenskapene i begge rasene. De er ikke avlet fram for annet enn å være selskapsdyr. Nei, de er ikke kjent for å ha dårlige nerver, men den ene rasen er lett å lære opp til å være vakthund. Dette har jeg tatt rett ut fra rasestandard for begge rasene, og du finner ikke noe mer relevant der om jeg forteller deg hvilke raser det er. Det er ikke hunder som er overavlet eller er kjent for å ha sykdommer eller adferdsproblemer av noe slag. Det er ingen liten veskehund som tror den er en lekebamse. Den er oppdratt som hund, akkurat som den andre hunden vår.<br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
Gjest Fairydust Skrevet 26. august 2012 #10 Skrevet 26. august 2012 For meg høres det ut som at hun er understimulert. Det er vanskelig for meg å nevne dette med sikkerhet selvfølgelig, man må jo faktisk observere hunden for å vite nøyaktig hva hun sliter med. Men slik som det høres ut for meg nå, er det første jeg tenker understimulering. Hvor mye mosjon, hjernetrim og sosialisering får hun?
Thalassos Skrevet 26. august 2012 #11 Skrevet 26. august 2012 Skulle til å skrive det samme som Fairydust. Uten hjernetrim blir hunder ofte helt "på styr" og bjeffer og er helt idioter å ha med å gjøre. Prøv å lære hunden triks, gjem godbiter og andre ting så den blir SLITEN! .. Og dropp spruteflaska, det er bare helt idiotisk!
AnonymBruker Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Hvorfor vil du ikke nevne rasene? Anonym poster: 0ea1cb12f49de0574a180bcceed850ef
AnonymBruker Skrevet 27. august 2012 #13 Skrevet 27. august 2012 For meg høres det ut som at hun er understimulert. Det er vanskelig for meg å nevne dette med sikkerhet selvfølgelig, man må jo faktisk observere hunden for å vite nøyaktig hva hun sliter med. Men slik som det høres ut for meg nå, er det første jeg tenker understimulering. Hvor mye mosjon, hjernetrim og sosialisering får hun? Skulle til å skrive det samme som Fairydust. Uten hjernetrim blir hunder ofte helt "på styr" og bjeffer og er helt idioter å ha med å gjøre. Prøv å lære hunden triks, gjem godbiter og andre ting så den blir SLITEN! .. Og dropp spruteflaska, det er bare helt idiotisk! Hun får daglige gåturer til hun blir fysisk sliten og tunga henger ut. Hun leker med ungene og den andre hunden, vi har stor eiendom som hun kan løpe og leke fritt på, vi har både kjøpte og hjemmelagede hjernetrim-leker som brukes mye. Det kan hende det ikke er nok for henne. Kanskje vi har tatt for mye utgangspunkt i den andre hunden og dens behov for trim og aktivitet og bare gått ut i fra at det er normalen. Men den andre hunden er nok en veldig rolig og bedagelig type, og da kan det jo hende at dette nivået ikke er nok for henne. Kanskje vi skal begynne med agility, for eks. Eller at hun trenger flere turer. Jeg forsøker ihvertfall flere turer og mer aktivitet før jeg forsøker sitronhalsbånd. Takk for råd! Hvorfor vil du ikke nevne rasene? Anonym poster: 0ea1cb12f49de0574a180bcceed850ef Fordi den er en blanding av to sjeldne raser, og jeg gidder ikke bli gjenkjent på et forum. <br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
Portvinpiken Skrevet 28. august 2012 #14 Skrevet 28. august 2012 Men jeg har jo nevnt de viktigste egenskapene i begge rasene. De er ikke avlet fram for annet enn å være selskapsdyr. Nei, de er ikke kjent for å ha dårlige nerver, men den ene rasen er lett å lære opp til å være vakthund. Dette har jeg tatt rett ut fra rasestandard for begge rasene, og du finner ikke noe mer relevant der om jeg forteller deg hvilke raser det er. Det er ikke hunder som er overavlet eller er kjent for å ha sykdommer eller adferdsproblemer av noe slag. Det er ingen liten veskehund som tror den er en lekebamse. Den er oppdratt som hund, akkurat som den andre hunden vår.<br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f Jeg har bare lyst å nevne at alle rasene vi har i dag er avlet frem av andre raser som har vokt, jakt, gjeterinstinkter. Derfor vil det naturligvis være det i alle hunder. Også såkalte selskapshunder.
Theya Skrevet 28. august 2012 #15 Skrevet 28. august 2012 Akkurat derfor man ikke kan svare uten å vite hvilke raser det handler om. For meg høres det ut som vokting og varsling, men som sagt....
AnonymBruker Skrevet 29. august 2012 #16 Skrevet 29. august 2012 Men herregud, da, når jeg allerede har fortalt at denene rasen i blandingen ifølge rasestandard sies å lett kunne læres opp til å være vakthund, så er det jo åpenbart at det er vokteripnnsinkter i den, og da er vel spesifikk rase uinteressant for dere. Som sagt, den er en blanding av to sjeldne raser, og jeg gidder ikke bli gjenkjent på et forum. <br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f 1
ByAdina Skrevet 6. september 2012 #17 Skrevet 6. september 2012 hjelper det å lese denne da tro: http://byadinajb.blogg.no/1327190789_tips_til_hundeeiere_d.html 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #18 Skrevet 6. september 2012 hjelper det å lese denne da tro: http://byadinajb.blo...ndeeiere_d.html Tviler jeg meget sterkt på... slutt å reklamer for bloggen din du Anonym poster: b4960e24cc61cdbf0dce6f00061edd8a 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #19 Skrevet 6. september 2012 hjelper det å lese denne da tro: http://byadinajb.blogg.no/1327190789_tips_til_hundeeiere_d.html For en flott blogg du har! Joda, det hjalp litt. Det blir ikke noe av sitronhalsbånd her, ihvertfall. Av det du har skrevet ser jeg at hun helt klart har tegn på å være stresset. Her er det noen hjemme stort sett hele dagen, så hundene er aldri alene i timesvis. Jeg har begynt med lengre turer, og det har hjulpet en god del, faktisk. Jeg lurer på om grunnen til at hun er stresset kan være at hun er veldig dominert av den andre hunden (som er hennes mor)? Hun viser endel dempede signaler både overfor moren og oss...<br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
AnonymBruker Skrevet 6. september 2012 #20 Skrevet 6. september 2012 Tviler jeg meget sterkt på... slutt å reklamer for bloggen din du Anonym poster: b4960e24cc61cdbf0dce6f00061edd8a Det er da ingenting galt med å linke til en blogg hvis man mener det har relevans? Og det hadde det jo i dette tilfellet. Det synes ihvertfall jeg, og det var jeg som trengte hjelp. <br /><br /> Anonym poster: 40b8ad9387ce8b8cac62e80aa375b53f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå