_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 #1 Skrevet 26. august 2012 Hei! Trodde jeg hadde skjønt hvordan dette her med studiepoeng funker, men etter å ha lest litt på forumet her har jeg brått blitt litt usikker. Si at jeg går et studie hvor man oppnår 60 studiepoeng (har skjønt at dette er et ganske vanlig tall), men jeg blir forhindret eller forsinket eller whatsoever fra å ta de eksamenene jeg skulle tatt. Ville jeg da ligget 60 studiepoeng bak? Eller ville det blitt mer pga eksamenene? Som sagt, trodde jeg skjønte det. Men har sittet og klødd meg litt i hodet mens jeg har lest litt på forumet her, for det er tydeligvis noe jeg ikke har skjønt enda. Pfff...
Singha Skrevet 26. august 2012 #2 Skrevet 26. august 2012 Hvordan skulle du ligge mer poeng bak enn de poengene du tar (men stryker på)? Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker her.
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. august 2012 Jeg ble usikker etter å ha lest noen av de lånekasse trådene som ligger rundt her. Jeg trodde det var sånn at man ikke kunne ligge flere poeng bak enn hva man tok. Men så leste jeg i en eller annen tråd her, og da fikk jeg inntrykket av at vedkommende hatt tatt et studie med 60 studiepoeng, men lå 75 (eller noe der omkring) poeng etter. Da begynte jeg å lure litt da, dum som jeg er :gjeiper:
Singha Skrevet 26. august 2012 #4 Skrevet 26. august 2012 Det er ikke renter på strøkne eksamener. Heldigvis.
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 26. august 2012 Tusen takk for oppklaringen, setter pris på det Og ja, heldigvis for det!
Singha Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Men det er gjerne dårlig for økonomien allikevel, ettersom man må bestå eksamenene for å få omgjort deler av studielånet til stipend
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 26. august 2012 Haha, det er sant Men da burde det jo på sett og vis funke som en ekstra motivasjonsfaktor : )
79kreps Skrevet 26. august 2012 #8 Skrevet 26. august 2012 60 studiepoeng er et vanlig skoleår, 30 per semester. Noen fag er eksamensfag, mens andre er mappefag med innleveringer og mindre prøver. Om du består i alle fagene har du bestått 60 studiepoeng på et år. Si du stryker i to 10 poengs fag på et år, da får du kun bestått 40 studiepoeng og du henger etter med 20. Disse fagene må du selvsagt ta opp igjen senere for å få graden du studerer til. Vedrørende lånekassen kan du henge etter opp til 60 studiepoeng før du mister retten til støtte fra lånekassen. Om du henger etter mer så får du ikke støtte før du har tatt opp igjen de aktuelle fagene og er innenfor grensen igjen.
Gjest O___o Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Bare vær obs på hvor mange studiepoeng og fra hvilke år du kan ligge etter med. En del profesjonsstudier i psykologi har strengere regler på dette enn andre studier.
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 26. august 2012 (endret) Har skjønt tegningen nå, men tusen takk for utfyllende svar Godt å vite at det er noen der ute som har peiling! Edit: Den var altså til 79kreps : ) Endret 26. august 2012 av _Tvillingjenta_
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2012 Bare vær obs på hvor mange studiepoeng og fra hvilke år du kan ligge etter med. En del profesjonsstudier i psykologi har strengere regler på dette enn andre studier. Oi oi oi, dette systemet med studiepoeng, studieprofesjon, lånekassen og alt det der er saker, gitt. Skal ikke være lett å henge med på alt.. Vet du om det er noe sted man kan sjekke opp dette? Det er jo egentlig ikke så relevant for meg, siden jeg ikke har noe med psykologi å gjøre. Men om det er sånne regler der, så kan det vel plutselig sukke opp andre steder også..
Gjest O___o Skrevet 26. august 2012 #12 Skrevet 26. august 2012 Siden både høgskolene jeg har gått på OG Lånekassa har klart å bruke 6-10 mnd for hver gang de har skullet regne på moroa, så har jeg lært at; 1) Aldri stryk på en eksamen (hvilket jeg aldri har gjort, men de klarte å kuke det til allikevel) 2) Send e-post til din studie/linjeansvarlig, og spør. Høgskolene har veldig ulike studieplaner og undervisningsformer. Noen steder får du ikke ta den nye eksamen - før du har tatt den forrige, noen steder kan du ta opp eksamen, men det må være gjort innen du starter på det neste studieåret. Noen utdanninger stiller særskilte krav ved eksamen til f.eks medikamentregning. Dette er en eksamen man mange steder kun kan ta to ganger i løpet av et studieår, og om man da stryker, må man vente et studieår. Hvis man da stryker for tredjegang, får man ikke fortsette på utdanningen.
_Tvillingjenta_ Skrevet 26. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2012 Takk for tipset, tror jeg skal kontakte studieveilederen min og spørre og grave litt : ) Ingen stryk på heller, ikke enda hvertfall! Nå tror jeg at jeg skal legge meg før jeg får aaaalt for mye å gruble på og bekymre meg over! :-p Men tusen takk for at du delte dette med meg, kjempe snilt av deg!
Diafragma Skrevet 26. august 2012 #14 Skrevet 26. august 2012 Det eneste som gir studiepoeng er en bestått eksamen. Noen eksamener gir 30, mens andre igjen gir 10, 12, eller 18 Feks. Undervisning gir aldri studiepoeng
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå