Gå til innhold

Kon-Tiki (SPOILER)


spørsmålstegnet

Anbefalte innlegg

Har nettopp sett filmen. Først og fremst må jeg si at filmen er svært underholdene og skuespillerprestasjonene var på topp. Samtidig må jeg nesten innrømme at jeg savnet flere scener som jeg mener kunne ha vært med. Jeg skjønner at filmen har en tidsbegrensing, men likevel var det flere hendelser som manglet. Så dokumentarfilmen igår, som ga meg enda mer forventinger enn det jeg hadde fra før. Spesielt når den har fått femmer overalt. Effekter og historie sjeneret er jo topp, men jeg vil nevne det jeg savnet.

Blant annet (Vær klar over SPOILER her nå!).

-At de to personene i båten holdt på å ikke komme tilbake ombord pga at de ikke hadde tauet bundet i flåten. Etter det så ble det påbudt med tau til båten

-når de skjekket tauene på bambusen under vann, så holdt de en person etter beinet mens kroppen var under flåten.

-papergøyen ble vel slukt av en bølge, og ble den spist av en hai?

-Da han ene datt over bord og ble reddet, kryddet det av haier rundt dem?

-skulle ønske vi så mer av "akvariumet" under låten, og ikke hatt så mye fokusen på haien som skremte han fort opp igjen.

-det skulle jo brent i båten, som ble fort slukket.

-flere ting som skulle testes undervei (fra amerikanere) +at de fanget en fisk om bord som ingen tidligere hadde sett

-en person fikk storetåe i gapet på en fisk med skarpe tenner

-skulle vært flere haier ombord på flåten

-mere kameratskap. Virka som de var ganske grinete på hverandre. Og han ene var jo hata, men de ofra livet for han da han falt overbord

-manglet en storm +at stormen som de tok med skulle vart i 5 dager og ikke en natt som filmen gir utrykk for.

-hoppet veldig langt i tid. (tok med de første dagene) men plutselig var man på siste dag etter et gigantisk hopp

-tok ikke med den første øya de kom til som de måte bare seile forbi (her var det jo en person som gikk i land med gummibåten, +at innfødte var jo ibord i kontiki.

-virker som om kronologien ikke helt stemte. Mener flere av hendelsene i filmen skjedde senere i virkeligheten.

Synes at flere av mine eksempler kunne fint fått med mer dramatikk i filmen. Synes kanskje det var til tider noe dødtid. Feks i starten av filmen, og noe underveis på flåten. Skjønner at de ikke kan ta med alt, men likevel synes jeg de vinklet det hele veldig mye til haier, og til skeptis blant besetningen.

Hva synes dere om filmen? Savnet dere noe? :)

Endret av spørsmålstegnet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Likte veldig godt filmen og visste veldig lite om hendelsesforløpet fra før. Det du skriver her høres jo interressant ut og kunne godt ha vært med. Syns filmen hadde en nokså brå slutt, plutselig gikk alt bra og så var det slutt. Ble veldig interessert i å lære mer av filmen så kommer nok til å se det som er å få tak i av dokumentarer og muligens også lese boka som Heyerdahl skrev.

Syns også det var mye fokus på gnisningene mellom de som var ombord, og jeg var også obs på før jeg såg filmen at Herman Watzinger visstnok var fremtstilt helt feil, og det var jo han som var fokuset når det var dårlig stemning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentaren ligger ute på NRK nett. Jeg likte filmen godt, og synes også regissørene har vært klare på at dette er en spillefilm, og at de har tatt seg sine friheter. Dette med Watzinger forstår jeg har fått reaksjoner, da han virker veldig annerledes i filmen, både utseendemessig og som person (Watzinger vs resten). Noen hevdet også at det skurret at en ingeniør ønsket å binde sammen flåta med vaiere, noe som ville slitt i stykker tømmeret (eller noe i den dur). Men alt i alt synes jeg den stod til alle mine forventninger, så får man heller se dokumentaren for et mer riktig bilde. Synes de har vært flinke til å få med detaljer som vises i dokumentaren, som da det klimpres til Flickan i Havanna på gitar, at de ser disse lysende blekksprutene++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig var det for meg skuffende å se en sånn opphypa film. Den mangla nerve - den klarte ikke å fange og formidle essensen av det å være på en flåte i så lang tid. Det var for mye hai - sikkert med tanke på at de frykta det kunne bli kjedelig. Ellers synes jeg det sånn effektmessig var for mye "runking" - dvs. unødvendige effekter som skal forsterke inntrykket av at det er en påkosta film. Scenen der du zoomer ned på jorda og ned på flåta var for eksempel utrolig cheesy. Nei, dette var ingen film for meg.

Edit: Ja, jeg synes faktisk filmskaperne er feige, som ikke tør å lage den "kjedeligere".

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...