Gå til innhold

Reykjavik/Island, ønsker tips!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har bestilt flybilletter til Reykjavik, litt på impuls, med en venn. Vi reiser om elleve dager og jeg vil gjerne ha tips til hva vi bør gjøre der. Skal være borte nesten en uke, så vi tenker å dele tiden på selve Reykjavik

(kafeliv, shopping, fest og ??) og kanskje å leie bil eller bli med på en organisert tur. Geysir og blå lagune er kanske "musts"? Alle forslag mottas med takk! Vi er jenter, 30 +/- i alder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

whale watching har vi vært på, men vær forberedt på masse bølger. så om du blir løett kvalm er ikke det noe :) eller fuglsafari, også med båt. anbefaler i alle fall blå lagune, de tilbyr opphold turer på vei til flyplassen, så det kan man godt ta siste dagen, før man reiser hjem! Island er HELT fantastisk!! har vært der 1 gang. hele naturen er så spesiell! geysir tur må dere booke, best å ta en organisert busstur og få noe info underveis, greit å få med seg :)

det er mange fine kafeer og restauranter i byen. reykjavik er utrolig liten by, sentrum er kanskje like stor som i lillestrøm, hehe. så lett å få oversikt!

Skrevet

Takk for tips, båttur kan så absolutt være noe! Jeg er også fasinert av naturen og vil gjerne dra ut av byen og få sett litt av den. Virker på en måte litt villere og mer eksotisk enn her hjemme.

Skrevet

Har noen tips til spisested i Reykjavik forresten? Venninnen min fyller år mens vi er der, så tenkte feire med en god (men ikke nødvendigvis stiv/veldig dyr) middag.

Skrevet

Blå lagunen er jo veldig fint:) ellers var vi på en resturant der du kan se utover hele byen. Resturanten roterer også:) husker ikke helt pris.. :)

Skrevet

ellers var vi på en resturant der du kan se utover hele byen. Resturanten roterer også :)

Den restauranten du tenker på heter Perlan.

Geysir og Blå Lagune er et "must" + Gulfoss. Personlig ville jeg foretrukket å leie en bil. Blir sikkert billigere og dere kan reise i eget tempo. Har en del reisetips for Reykjavik på bloggen min.

Gled dere, det er et flott sted som jeg besøkt mange ganger og alltid kommer tilbake til!

Skrevet

Takk for tips, skal ta en titt på bloggen din. Leiebil er nok mest aktuelt, ja. Hvordan er veiene; må man ha 4-hjulstrekk eller holder det med vanlig liten bil (vi er jo bare to).

Skrevet

Bil er enklest om man vil være litt uavhengig. Har hørt at det er rimelig og greit å leie her: http://www.cheapjeep.is/

Dagsturer ut fra Reykjavik kan være:

Den gyldne sirkel: thingvellir, kerið, gullfoss, geysir, mm. Kost på dere turen innom geysirsenteret og lær litt om geologien og kreftene bak alt sammen. På tur tilbake til sivilisasjonen kan man kjøre gjennom Fluðir, det er ca 3 mil fra gullfoss og geysir. Der ser man mange eksempler på bruken av varmt vann. Det finnes mengder med drivhus der varmet opp av varmt kildevann. Er dere sultne når dere nærmer dere Fluðir vil jeg anbefale en pizza på "kaffi sel". Et driftig par har forandret en gammel bondegård hvor sau, hest og ku regjerte tidligere til en 18 hulls golfbane og et klubbhus med verdens beste store tykke og påleggsrike pizza. Du finner det om du svinger til høyre like før du kommer inn til Fluðir.

Vik i Myrdal. Kjent for Dyrholarey. På veien kan man se seljalandsfoss, skogarfoss, og skimte Vestmannaeyar i sør. Ganske kort ut der. Det går båt sommerstid fra den nye havna som ligget i området der et sted.

Lei hest og guide og ta en tur i landskapet. Mengder av steder som tilbyr den slags.

Hveragerdi: på andre siden av heia ut fra Reykjavik. Kjent for mye jordvarme, jordskjelv og blomster. Den islandske gartnerskolen, Reykjum, ligger her. Flere steder ser man varme kilder som putrer og freser.

Ting dere kan gjøre i Reykjavik;

Svømme; Islandske svømmebasseng er utendørs. Det koster lite å kjøpe billett. Det finnes gjerne flere varme bad i tillegg til det store bassenget.

Besøke botaniske hage, dvs grasagardurinn. Det er sikkert ikke så mye planter som er fine på denne tiden, men ufattelig godt å gå der. Masse ender. Det er en liten dyrehage med islandske dyr ved siden av.

Egentlig kommer det jo mye an på interesser. Hva synes dere er gøy?

Og spleis på dere en guidbok og begynn å lese.

Skrevet

Takk! Har bestilt Lonely Planet-bok, håper den kommer i posten i morgen. Masse fine tips her, en kombo av by-og naturopplevelser fristet oss begge. Små "byer"/tettsteder å kjøre innom, kafeer, merkelige butikker eller utsalg av lokal mat/håndtverk/kunst eller sånt er også fristende. Badetøy skal pakkes! Finnes det noe museum som dekker Islands historie, eller sagatiden?

Skrevet

Takk! Har bestilt Lonely Planet-bok, håper den kommer i posten i morgen. Masse fine tips her, en kombo av by-og naturopplevelser fristet oss begge. Små "byer"/tettsteder å kjøre innom, kafeer, merkelige butikker eller utsalg av lokal mat/håndtverk/kunst eller sånt er også fristende. Badetøy skal pakkes! Finnes det noe museum som dekker Islands historie, eller sagatiden?

Ja, det er et slikt museum i Reykjavik. Husker ikke hva det het på Islandsk, þjodsafn, antagelig.

En fin tur til er å kjøre til þjorsàdal, ta av mot Stöng (tror jeg det het) og se utgravninger av en gård fra vikingtiden. Deretter kan man spasere litt oppover, og så kommer man til den der kløften som Margitt sandemo har skrevet så mye om. Gjainn eller noe sånt, husker ikke helt.mvidunderøig vakkert sted. Masse fossefall og bekker. Når du er ferdig oppe ved Stöng kan du ta en grusvei på nedsiden av veien og se på Hjàlparfoss. Den er etter min mening en av Islands vakreste. Veldig spesiell. Litt lengre etter asfalten innover dalen ligger þjodveldisbærinn. Det er en rekonstruksjon av Stöng.

Turen inn i þjorsádal tar ca 1,5-2 timer fra Reykjavik, og så må dere beregne litt tid på å rote rundt.

Ta alltid med der vind/regnjakke. Været snur fort.

Skrevet

Skal dere bo i Reykjavik eller vil du ha tips til gjestgiverier og den slags på landet?

Skrevet

Si ifra hvordan turen ble! Vi skal dit i oktober, gleder oss veldig men vet veldig lite om Island. Vi skal bo litt utenfor Reykjavik. Kan vi vente med å bestille opplevelser osv til vi er der, i oktober? Noen som vet hvordan Island er i oktober? Prisene der nede nå? Jeep tur?

Beklager kapring av tråden. :)

Anonym poster: 0a6740ebe883bda42a8d11050ca66133

Skrevet

Si ifra hvordan turen ble! Vi skal dit i oktober, gleder oss veldig men vet veldig lite om Island. Vi skal bo litt utenfor Reykjavik. Kan vi vente med å bestille opplevelser osv til vi er der, i oktober? Noen som vet hvordan Island er i oktober? Prisene der nede nå? Jeep tur?

Beklager kapring av tråden. :)

Aner ikke lenger med priser, men man har ofte lavere priser utenfor sesong. Samtidig har innfødte en filosofi om å melke turister optimalt. Det anbefales å betale med islandske kontanter i blå lagune, om man greier å kjøpe billett som "innfødt" så er det bare en brøkdel av prisen turistene må betale.

Oktober kan være mild, varm, knallfint vær, gnistrende farger, men det kan også være kaldt, mye regn, sludd, vind og deprimerende dårlig vær. Håper dere har flaks.

Tror du kan lese om bussturer med guide her. http://www.bsi.is/

En fordel særlig om dere skal litt ut for allfarvei eller vil ha en skikkelig omvisning.

Ha det gøy!

Skrevet (endret)

Vi var i Reykjavik forrige uke i forbindelse med 20 års bryllupsdag. Vi reiste til den Blå Lagune. Anbefales! Helt fantastisk :biggrin: Vi var også på sightseeing, hvor vi besøkte Geysiren. Kjempegøyt for ungene når geysiren føk opp i været og det "regnet" varmt vann på dem. De elsket det. Vi var også og så på Gullfossen. En veldig stor foss.

Vi så mange ville kaniner når vi var ute og gikk på tur. Vi bodde på Island Natura Hotell eller noe i den duren. 10-15 min gåtur fra hotellet var det en sandstrand som vi også tok en kikk på og som barna våre tok en dukkert i.

Vi var der i 4 hele dager og opplevde mye. Veldig masse og fin natur. Mange ville små dyr. Dere kommer til å like dere :biggrin:

God tur!

Endret av Kittykat
Skrevet

Skal dere bo i Reykjavik eller vil du ha tips til gjestgiverier og den slags på landet?

Vi har bestilt tre netter i Reykjavik og ser for oss de tre siste "på veien"/litt på impuls. Så tips mottas gjerne!

Skrevet

Rafting i en elv (tror den var ved Gullfoss), er et must! Fantastisk måte å se elven og det rundt på, pluss at det er gøy. Den blå lagune, gullfoss og geysirene, som jeg ser har blitt nevnt før, må du også besøke. Vi hadde også mulighet til å ri på Shetlandsponnier/kjøre firehjulinger i den fine naturen, mens vi letet etter sånne små varme kilder. En restaurant som anbefales i Reykjavik er denne , fantastisk mat og veldig stilig innredet. Det ligger litt gjemt, siden hele restauranten ligger under bakkeplan, men burde allikevel ikke være så altfor vanskelig å finne :)

Skrevet

Rafting i en elv (tror den var ved Gullfoss), er et must! Fantastisk måte å se elven og det rundt på, pluss at det er gøy. Den blå lagune, gullfoss og geysirene, som jeg ser har blitt nevnt før, må du også besøke. Vi hadde også mulighet til å ri på Shetlandsponnier/kjøre firehjulinger i den fine naturen, mens vi letet etter sånne små varme kilder. En restaurant som anbefales i Reykjavik er denne , fantastisk mat og veldig stilig innredet. Det ligger litt gjemt, siden hele restauranten ligger under bakkeplan, men burde allikevel ikke være så altfor vanskelig å finne :)

He-he! Tipper det var Islandshest og ikke shetlandsponny.

Vet de rafter i hvità et stykke nedenfor Gullfoss. Finner sikkert en link på visiticeland eller noe sånt.

Skrevet

Vi har bestilt tre netter i Reykjavik og ser for oss de tre siste "på veien"/litt på impuls. Så tips mottas gjerne!

Tja, gjestgiveri på landet med egen hesteutleie. Hun som driver gjestgiverier er norsk. Svogeren har hestene.

http://www.sydralangholt.is/index.php?a=guesthouse

Om du vil overnatte i Vik kan dette være noe. Har riktignok ikke vært der selv. http://www.hotelpuffin.is/

Jeg anbefaler ikke Hotel Geysir basert på egne erfaringer gjentatte ganger.

Skrevet

Så fint med mye tips og erfaringer. Vi skal bo i Mosfellsbær, noen som har vært i området?

Skrevet

Så fint med mye tips og erfaringer. Vi skal bo i Mosfellsbær, noen som har vært i området?

Mosfellsbær er en forstad (soveby) til Reykjavik. Men om du vil ned i byen så tror jeg det er bra bussforbindelse i fall du ikke har bil alle dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...