Gå til innhold

Lavt matinntak og lav puls

Fremhevede innlegg

Skrevet

I takt med at jeg har mistet forholdsvis mye vekt, ved å ikke spise noe særlig (jeg er under behandling for dette,moderatorer, så vennligst ikke slett tråden bare fordi det blir nevnt spiseforstyrrelse i den?) så har pulsen min sunket fra å være drøyt seksti slag i minuttet når jeg hviler på sofaen, til å nå være i underkant av femti.

Hvorfor er det sånn, og kan det på noe vis være skadelig? Jeg er ikke i god fysisk form, så det er ikke pga. god kondisjon.

Anonym poster: 309755ee42a48c03df315d991df29708

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig. Kroppen går i et ekstremt sparemodus.

På sikt kan det ta livet av deg, på kort sikt er det "kun" ekstremt utmattende.

Skrevet

Det er vanlig. Kroppen går i et ekstremt sparemodus.

På sikt kan det ta livet av deg, på kort sikt er det "kun" ekstremt utmattende.

Jøss... Jeg er ikke undervektig, men har gått fra en BMI på 34 til 22 på ca. et halv år. Jeg spiser heller ikke ekstremt lite, ca. 500 kcal daglig.

Er det altså utelukkende et dårlig tegn at pulsen har sunket, og burde jeg gå til legen for det?

Skrevet

Jøss... Jeg er ikke undervektig, men har gått fra en BMI på 34 til 22 på ca. et halv år. Jeg spiser heller ikke ekstremt lite, ca. 500 kcal daglig.

Er det altså utelukkende et dårlig tegn at pulsen har sunket, og burde jeg gå til legen for det?

Ja. Med matinntaket du beskriver her vil du ofte "fordøye din egen muskelmasse". Med tanke på at hjertet er en muskel, så, ja. Dette kan være farlig, og det kan gå fort.

Skrevet

Vet du dette, eller synser du?

Jeg er sliten og slapp og endel svimmel, har dette en sammenheng?

Og ER det farlig, eller KAN DET I VERSTE FALL bli farlig?

Skrevet

Vet du dette, eller synser du?

Jeg er sliten og slapp og endel svimmel, har dette en sammenheng?

Og ER det farlig, eller KAN DET I VERSTE FALL bli farlig?

Jeg vet. Been there, done that. Klappet pent sammen et par ganger før jeg økte kaloriinntaket igjen.

På sikt vil det bli farlig ja. Om det er snakk om uker eller år er umulig å si.

Skrevet

Ok. Så, da burde jeg bestille legetime? Eller er det egentlig ikke noen vits i, det er kanskje ikke mye legen kan gjøre med det? Er det noe den kan gjøre for å finne ut om det er farlig eller at jeg bare naturlig har lav puls?

Skrevet

Ok. Så, da burde jeg bestille legetime? Eller er det egentlig ikke noen vits i, det er kanskje ikke mye legen kan gjøre med det? Er det noe den kan gjøre for å finne ut om det er farlig eller at jeg bare naturlig har lav puls?

De kan sjekke hvor langt det har gått ja. EKG (klistrelapper på brystkassen) er så vidt jeg husker første stopp. Gikk ikke så langt med meg pga at det snudde når jeg justerte opp hvor mye jeg fikk i meg, men det er en god del som kan gjøres.

Skrevet

500 kalorier om dagen er ikke bra. Den lave pulsen, matthet, sliten etc kommer av at du sulter deg selv. Spis mer så ordner det seg.

• Liker 1
Skrevet

500 kalorier om dagen er ikke bra. Den lave pulsen, matthet, sliten etc kommer av at du sulter deg selv. Spis mer så ordner det seg.

Jøss. Revolusjonerende opplysninger du kom med der.

Jeg VET da at det er bare å spise mer, jeg VET da at 500 kcal ikke er bra. Vet du hva en spiseforstyrrelse er?

• Liker 1
Skrevet

Jøss. Revolusjonerende opplysninger du kom med der.

Jeg VET da at det er bare å spise mer, jeg VET da at 500 kcal ikke er bra. Vet du hva en spiseforstyrrelse er?

Hvorfor spør du da?

Lav puls=for lite mat=få hjelp(som du sier du får)=spise mer=få normal puls.

Skrevet

Hvorfor spør du da?

Lav puls=for lite mat=få hjelp(som du sier du får)=spise mer=få normal puls.

Hun spør om det er normalt, og om det er farlig. Ikke hvordan det til syvende og sist fikses.

Skrevet

Du bør ta kontakt med legen, han kan gi deg bedre svar enn hva vi her på KG her. Selv blir jeg skremt av å høre at du spiser bare 500 kalorier pr. dag (jo, det er ekstremt lite). Jeg håper du får hjelp for deg slik at du kan spise mer snarest, dette er absolutt farlig over tid.

Skrevet

Hun spør om det er normalt, og om det er farlig. Ikke hvordan det til syvende og sist fikses.

Og som jeg svarte da TS spurte om hvorfor hun hadde lav puls så kommer den lave pulsen av for lite næring. Farlig? Ja for lite næring er farlig i lengden og det vet jo TS tydeligvis siden hun er spiseforstyrret.

Skrevet

Langsom puls er normalt når man har anoreksi. Hjertet må senke sitt arbeid fordi det ikke får tilstrekkelig næring. Det er ikke farlig i seg selv, men et hjerte som ikke får nok næring over tid risikerer å bli sykt. Du risikerer hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvikt og/eller hjerteinfarkt. Så det er ikke den lave pulsen i seg selv som er farlig, men det at du ikke spiser. Håper du får rask og god hjelp!

Anonym poster: b611a716b3031d50690831c4dbb0c09c

• Liker 1
Skrevet

Langsom puls er normalt når man har anoreksi. Hjertet må senke sitt arbeid fordi det ikke får tilstrekkelig næring. Det er ikke farlig i seg selv, men et hjerte som ikke får nok næring over tid risikerer å bli sykt. Du risikerer hjerterytmeforstyrrelser, hjertesvikt og/eller hjerteinfarkt. Så det er ikke den lave pulsen i seg selv som er farlig, men det at du ikke spiser. Håper du får rask og god hjelp!

Jeg har ikke anoreksi. :)

Men takk for svar. Har bestilt time hos legen nå, så gjenstår det å se om jeg tør å gå. Hun vet ikke om min problematikk, og jeg synes det er vanskelig å fortelle om siden det ikke synes på meg. Og jeg bør vel si hva som er problemet for at hun skal kunne ta de nødvendige testene? Eller kan jeg bare si at jeg er slapp og sliten og har fått lavere puls uten å fortelle om spisinga?

Skrevet

Du må selvsagt fortelle om springen, den er jo høyst sannsynlig hovedårsak til ditt problem.

Skrevet

Men takk for svar. Har bestilt time hos legen nå, så gjenstår det å se om jeg tør å gå. Hun vet ikke om min problematikk, og jeg synes det er vanskelig å fortelle om siden det ikke synes på meg. Og jeg bør vel si hva som er problemet for at hun skal kunne ta de nødvendige testene? Eller kan jeg bare si at jeg er slapp og sliten og har fått lavere puls uten å fortelle om spisinga?

Ja og nei. Det er en viss fare for at hun kaster bort resurser på å teste deg for andre ting det mest sannsynlig er, men det er forsåvidt ingenting i veien for at hun kan undersøke deg uten å vite årsak.

Men siden du har en behandler som kjenner til problematikken, kan h'n være et alternativ?

Skrevet

Ja, selvfølgelig må du fortelle om spisingen for å få hjelp. Man må alltid gi alle opplysninger som kan være relevante til legen, hvis ikke vil du ikke kunne få så god hjelp som du potensielt kan få.

At det ikke synes på deg, har ikke noe å si. Og føler du ikke at legen tar deg på alvor, går du til en annen i stedet.

Skrevet

Jeg dropper legetimen, tenker jeg. Det er masser av jenter (og gutter) som går rundt med mye mer alvorlige spiseforstyrrelser enn meg i årevis uten å falle om, så da tenker jeg at jeg klarer meg jeg og. Takk for svar alle :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...