Gå til innhold

Roma, lommepenger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

som overskriften sier, noen som har vært der og kan anbefale lommepenger for 4 dager i roma?

Ikke snakk om designerbutikk shopping, men mat og drikke,,, og litt shopping:)

Anonym poster: fc455b23086919ee99949f52e44b4f83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var i Roma i fjord for en uke og brukte vel rundt 3000-4000? Men jeg shoppet en del, og spiste ute nesten hver dag. Prisene i Roma er ganske høye, nesten like høye som i Norge, så det er ikke så kjempe billig.. Så ville beregnet ca like mye som du ville brukt på en byferie i Norge, der du ville gjort tilsvarene ting som du skal i Roma(resturant besøk osv.)

Kan komme med noen flere tips :)

-Taxi er ikke så kjempe dyrt, men vært forsiktig for noen av de taxi-sjåførene kan finne på å kjøre masse omveier for å tjene mer penger. Så kan være lurt å se kartet hvor dere skal, sånn at dere merker det, vist sjåføren begynner å kjøre tull.

- Det går metroer/undergrunnsbaner overalt i Roma(ofte rett til de kjente attraksjonene), så det er ofte lettest å bruke disse. Går også mye busser, ikke like kjapt da.

- Personlig likte jeg ikke den italienske maten veldig godt(var mye fet mat), og vist du f.eks. bestilte en lasagne, fikk du bare et stykke lasagne, ikke noe tilbehør til. Hard Rock Cafe hadde derimot nydelig mat! Var en del der.

- Vær obs på tiggere/sigøynere/gateselgere, de kan ta fra deg pengboka de på null komma niks. Å vist du bruker sekk, burde du helst ha noen bak deg som følger med. Vist du bruker veske, ta stroppen over hodet, sånn at lommetyver ikke kan snappe den til seg.

- Det er ikke så veldig dyrt å komme inn på attraksjonene, men det lønner seg å være litt tidlig ute, slik at du slipper lange køer, og at området er fult av andre turister. Kom spesielt tidlig vist dere skal til St. Peterskirka, for der må du gjennom sikkerhetskontroll.

- Vist du skal til St. Peterskirka må jeg bare anbefale deg å dra opp i kuppelen på kirka. Er en helt utrolig utsikt! Vi var også heldig når vi kom dit, for da holdt Paven onsdags-messe på St. Petersplassen. Så vi fikk se paven :O ulempen var bare at da var det ekstra mye turister der.. St. Peterskirka var den desidert mest imponerende attraksjonen i Roma.

Eller vil jeg bare si at Roma er en helt fantastisk fin by, og håper du koser deg masse! Lykke til :)

Skrevet

- Personlig likte jeg ikke den italienske maten veldig godt(var mye fet mat), og vist du f.eks. bestilte en lasagne, fikk du bare et stykke lasagne, ikke noe tilbehør til. Hard Rock Cafe hadde derimot nydelig mat! Var en del der.

:hakeslepp: Da må du ha hatt uflaks!

--------

Bor du rimelig sentralt vil du mest sannsynlig ikke trenge taxi noe særlig. Sentrum er kompakt, og man kan gå til det meste, så i forhold til mange andre storbyer slipper man å bruke mye tid og penger på kollektivtransport.

Pris på mat varierer en god del. Ikke spis like ved turistattraksjoner, men gå heller noen hundre meter bort. F.eks. cafeene like utenfor Pantheon er dyre, men går man inn i en av sidegatene 20 meter unna får man bedre mat til halve prisen. Hvis dere er interessert i mat anbefaler jeg å lese seg litt opp på forhånd, og skrive ned et par steder man vil besøke (og gjerne reservere bord).

Mange av severdighetene får man sett til fots, uten å måtte betale noe for det (f.eks. Trevifontenen, Pantheon, Spansketrappen osv).

Shopping er ikke spesielt billig synes jeg, der må du beregne det samme som her hjemme.

Jeg bruker absolutt mest penger på mat og drikke. Det blir som regel frokost - kaffepause - lunsj - glass vin - middag - drink(er) i løpet av en dag - og så noen severdigheter og kikke innom noen spennende butikker underveis.

Vanskelig å anslå pris for mat og drikke, siden det varierer etter standard, antall retter osv. Men man kan fint spise en middag (en rett og litt vin) til 10-15 euro.

Skrevet

Det med mat: du får vanligvis det du bestiller og ikke noe mer. Bestiler du kjøtt får du som oftest bare et stykke kjøtt. Pasta, inkludert lasagne, og risotto og denslags er forretter som man regner med ikke trenger sideretter, mens hovedretter (kjøtt og fisk) bestilles med sideretter (salat, grønnsaker og/eller poteter). Det er ikke noe i veien for å nøye seg med en pastarett og en sidesalat hvis det er det man har lyst på, man spiser selvfølgelig hva man vil, men salater og grønnsaker er altså ikke noe man normalt får automatisk.

Skrevet

Hvor mye penger du bruker, kommer helt an på hva slags mat du spiser. Dersom du nøyer deg med pastaretter eller pizza, spiser man fint for €15 inklusive øl/billigste vin (flaske delt på 2). Lunch får man fra noen få euro dersom man fokuserer på billig mat.

Dersom man ønsker å spise "tradisjonelle" italienske mltider med antipasti, primi, secondi og dolche med tilhørende viner, må man regne med fra €40 og oppover.

Jeg antar dette er din første tur til Roma. Sentrum er kompakt, men det kan være ok men taxi for å hvile bena. Taxi er billig.

Tips til Colluseum: Kjøp billett på andre siden av gaten ved inngangen til Forum. Det er felles billetter.

Skal du i det Sixtinske kapell,MÅ du kjøpe billett på internett. Du må da bare møte opp til et fastsatt tidspunk. Uten billett møter du køen fra helvete.

Kona og jeg bruker sikkert mellom kr 2 000,- og kr 4 000,- pr. dag i Roma, men vi legger mye i mat og vin. Jeg vil anta er det går helt greit med mellom kr 500,- og kr 750,- pr dag pr. person. Og lavere også om man virkelig går inn for det.

God tur. Roma er verdens beste by! (og hun som skrev at hun ikke likte maten må ha hatt max uflaks)

.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

å herlig:) ja det er første tur, så forventningene er store nå! har bestilt 2 guida turer på nett, men hvordan var collosseum? noen som har vært der? er det dyrt å komme inn? er det de hvite drosjene man kan stole på? tusen takk for ideer og anbefalinger!

• 2 uker senere...
Skrevet

å herlig:) ja det er første tur, så forventningene er store nå! har bestilt 2 guida turer på nett, men hvordan var collosseum? noen som har vært der? er det dyrt å komme inn? er det de hvite drosjene man kan stole på? tusen takk for ideer og anbefalinger!

Collosseum er ikke spesielt dyrt. Du bør ha en guida tur der eller lese en del før du drar dit. Det er ikke så lett å forestille seg hvordan det var der ut fra slik det ser ut i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...