Gå til innhold

Mensen på lang fjelltur

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Vi drar på tur til Rondane i morra, og da skal vi gå ca 6-8 timer hver dag. Problemet mitt er at jeg kommer til å få mensen da, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre!

Vi er jo over tregrensa, så jeg har ikke noe sted å skifte ! kan jeg bare ha i tampongen hele dagen? vi skal være der i 4 dager.

trenger svar FORT.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare be de andre snu seg bort da? Eller få en venninne eller noen du stoler på til å dekke deg til?

Skrevet

Eller bare få piller som utsetter mensen... Litt sent nå kanskje, men =P

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så lenge du ikke blør altfor mye, og det ikke blir mer enn 6-8 timer, så hadde jeg skiftet rett før jeg gikk ut og rett etter å komme inn igjen. Og vurdert menskopp eller piller som utsetter mensen til neste tur :)

Skrevet

klassetur, 100 folk ? kan ikke få alle til å snu seg midt på fjellet vett

Skrevet

Gå bak en busk eller et tre, å få en venninne til å holde vakt :)

Skrevet

Hva gjør du om du må tisse da? De finnes vel alltids en stein, en sving eller noe annet å gjemme seg bak. Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hvor dere skal, men når jeg ser på bilder fra Rondane så er ikke landskapet helt flat, med ingen elementer å verken ta en tissepause eller tampong skifte så jeg ville anta at det skulle være noe der å gjemme seg bak.

Anonym poster: 71a22a679ab0d2935aedcc787242bee6

Skrevet

Jeg ville definitivt brukt bind, langt mer hygienisk. Og tatt med våtservietter/håndsprit samt hundeposer til kaste ting i(selvsagt ikke i naturen, men til du finner søppelkasse).

Menskopp går ikke til fjells? Man må jo rengjøre den veldig godt - og det søler jo noe jævlig.

Tampong må jo inn og ut(og krever helt rene hender) - mens bind er lettere å manøvrere stående, og du trenger bare vaske hendene lett etterpå fordi du ikke har vært i kontakt med blod eller trenger å vaske grundig på forhånd.

Ta med nattbind - det holder lengre.

Anonym poster: 1013689bcf5e4ede67eaf257fcc8dc05

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Menskopp går ikke til fjells? Man må jo rengjøre den veldig godt - og det søler jo noe jævlig.

En menskopp kan sitte inne i 12 timer, og siden ts anslo turene til 6-8 timer og ikke hadde noe problem med å skifte tampong etter det, så er menskopp et minst like godt alternativ. Det du trenger er vann for å rense den, og du må vaske hendene som du må med tampong. Har du ikke varmt vann og såpe tilgjengelig, kan du til og med bare tørke av den og vente til neste mulighet. Og nei, med litt trening så søler det ikke i det hele tatt ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er forresten enig med TS, dobesøk i Rondane kan være en utfordring, for over tregrensa er det faktisk begrenset med steder å sette seg. Spesielt når man er del av en stor gruppe.

Skrevet

Ikke at det hjelper TS; men jeg kunne rett og slett ikke gjort det. Dvs jeg kunne jo tatt Primolut og utsatt den, men ellers ikke. Folk som i det hele tatt snakker om bind på 6-8 timers fotturer lever på en annen mensplanet enn meg. Og å skifte stående, tuller dere? En tampong kan jeg kanskje ha et par timer før den begynner å renne, men da haster det. Og tanken på å sitte bak en stein mens blodet fosser og fikle ut en blodig tampong, pakke den inn, grave den ned (?) eller enda verre pakke den inn og stappe i sekken? Og så sette i ny tampong, og vaske seg kun med våtservietter etterpå? Beklager, men nei. Det får ikke hjelpe at store deler av jordens befolkning må klare seg under tilsvarende forhold hver mnd. Menskopp har jeg også testet, magen sto omtrent i spenn etter 3 timer. Og koppen sitter så fast at man omtrent må oppi med hele hånda for å få den ut. Bak en stein på fjellet med skuelystne turgåere på alle kanter? Igjen, beklager., Men nei :)

Primolut er min venn.

Anonym poster: 6ac6e44e6b439964e07b23c801952eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...