Gå til innhold

Mac eller...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for svar! Et spørsmål til: Jeg tar mye bilder og bruker photoshop. Hva egner seg best til det?

ts

Anonym poster: 1723c0c7d973fb079288b821fe042970

Begge to egner seg like bra. Er det noen som hevder noe annet så vet de ikke bedre. ;)

Men viktig å sjekke om photoshopen du har er kompatibel med Mac (om du går for mac). Photoshop er jo ikke billig, og kjipt om du er nødt til å kjøpe en helt ny photoshop bare for mac.

Om du bruker maskinen mye til bilderedigering hadde jeg fokusert på å finne en med god skjerm med fin fargegjengivelse. Gjerne en som er litt stor også. Iallefall ikke mindre enn 15.6". Ellers synes jeg den Høymann linket til virket ganske grei til den prisklassen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg redigerer mye bilder via PS, kunne aldri tenkt meg å bruke en mac til det - men det er fordi jeg er vant med å bruke win. det hadde sikkert funket like bra på mac.

Gjest Stille vann
Skrevet

Jeg hadde vanlig pc før, men siden jeg ikke er noe geni på data, skjeldent kjørte antivirus osv. ble det mye kluss med maskinene. De ble trege som sirup og virus dukket opp i ny og ne.

For 2 år siden kjøpte jeg Mac og siden da har det ikke vært noe tull. Mye enklere å bruke er den også!

Kommer nok aldri til å gå tilbake til noe annet en Mac.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar! Tanten min har mac, og jeg elsker jo skjermen. Den har så fine farger og er veldig "blank". Finns det vanlige pc-er med like fin skjerm? Jeg trenger en data til å redigere bilder, skolearbeid og musikk komponering. (Finale printmusic). Som noen skrev så trenger jeg da en bra skjerm. .. noen som kan linke til flere?

http://www.euronics....G-15.6-HD-PC-er er denne bra?

Hadde vært fint hvis det var noen av pc-ene på denne netsiden som er bra, for butikken ligger nærme og jeg handler aldri på nett ;)

Ts

Skrevet

Jeg har jobbet med mac i 4 år, da jeg gikk medier og kommunikasjon. Da jeg startet og vi fikk utdelt mac var jeg en utakknemlig drittunge som "aldri skulle bruke sånn dritt", men jeg ble frelst med en gang jeg lærte meg å bruke den. Etter 3 år med den på vgs, og et år privat med en splitter ny macbook pro, kommer jeg ALDRI til å gå tilbake.

Jeg har word og andre programmer, og det er selvfølgelig ikke noe problem. Du finner så og si alt til mac.

Jeg syns ihvertfall ikke 10 000 for en så herlig maskin som mac er for mye.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar! Tanten min har mac, og jeg elsker jo skjermen. Den har så fine farger og er veldig "blank". Finns det vanlige pc-er med like fin skjerm? Jeg trenger en data til å redigere bilder, skolearbeid og musikk komponering. (Finale printmusic). Som noen skrev så trenger jeg da en bra skjerm. .. noen som kan linke til flere?

http://www.euronics....G-15.6-HD-PC-er er denne bra?

Hadde vært fint hvis det var noen av pc-ene på denne netsiden som er bra, for butikken ligger nærme og jeg handler aldri på nett ;)

Ts

Etter å ha lest dette vil jeg ihvertfall anbefale det! Så lenge du ikke fyller opp macen til randen er det ikke noe som kan sammenlignes, synes jeg. Min mac henger seg aldri opp, og jeg bruker photoshop, final cut, garage band og andre programmer daglig.

Skrevet

Har alltid har vanlig PC, men byttet til mac for 1,5 år siden. Har ikke angret!

Der PCene ble dødstrege etter 1,5 -2 år er macen fortsatt superrask. Batteritiden er kjempelang kontra alle vanlige laptoper jeg har hatt som etter 1 år egentlig har blitt stasjonære fordi batteriet er så dårlig.

En del ting er litt tungvindt på mac, men det er nok fordi jeg er vant til å gjøre det på windowsmetoden. Synes programvareoppdateringen er super på mac, og den tar automatisk backup hver dag uten at jeg trenger å tenke på noenting (tilleggsutstyr TimeCapsule).

Jeg er ræv på å oppdatere alt som er på PC, men det er så lettvindt på mac, så her blir det faktisk gjort.

Anonym poster: 8aeaff6c25591ba498f41fece5b63fbf

Gjest Høymann
Skrevet (endret)

Så fint for deg.

Det du sier her er at du ikke har peiling på hvordan du skal ta vare på en pc med windows. I det daglige jobber jeg endel med IT-ting og jeg kan bekrefta at mange tror pcen fikser seg selv etter all driten de putter inn på den.

De er mange triks man kan bruke for å forbedre pcen.

At du klager på batteriets levetid kan jeg forstå siden levetiden var elendig før li-ion batteriene kom, men nå lever laptopene mye lengere enn de gjorde før.

Windows spør deg om du vil lage backup rutiner første gangen du starter opp. Så jeg ser ikke problemet her.

Kan ikke kalle det vanskelig og oppdatere windows, som nevt ovenfor, så spør også windows om rutiner for oppdateringer du vil foretrekke under førstegangs installasjon/start.

Anonym poster: 8aeaff6c25591ba498f41fece5b63fbf

Endret av Høymann
Skrevet

Hei. Planlegger å invistere litt (litt mye) i ny pc. Jeg drømmer jo om apple, men er mac virkelig SÅ mye bedre enn vanlig laptop? Og kan man innstalere "vanlige" program som Microsoft Office Word og Finale printmusic (2009 versonen) ?

Hva er dere mest fornøyd med?

Er det vannskelig å "gå over" fra vanlig til mac?

Takk for svar!

Anonym poster: 99623a81e5ef8d38b168919bf09bb3d1

Jeg kjøpte min første Mac nå sommer (MacBookPro), ikke vanskelig overgang i det hele tatt! Litt uvant selvsagt, men nå driver jeg relativt enkel bruk,surfing, bilder, etc.

Nå føles det mye bedre enn pc'n vi hadde, bare enkle ting som at den starter (og stopper) lynkjapt er kjempedeilig.

Programmene som følger med er ganske omfattende, og du får kjøpt Office til Mac. Selv har vi bare installert OpenOffice som jo er gratis og funker helt fint.

H

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...