Gå til innhold

Mac eller...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Planlegger å invistere litt (litt mye) i ny pc. Jeg drømmer jo om apple, men er mac virkelig SÅ mye bedre enn vanlig laptop? Og kan man innstalere "vanlige" program som Microsoft Office Word og Finale printmusic (2009 versonen) ?

Hva er dere mest fornøyd med?

Er det vannskelig å "gå over" fra vanlig til mac?

Takk for svar!

Anonym poster: 99623a81e5ef8d38b168919bf09bb3d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I morgen skal jeg se/ kjøpe, så det haster litt O:)

Anonym poster: 1723c0c7d973fb079288b821fe042970

Skrevet

det eneste apple er virkelig "Mye mer" enn en windows-maskin, er virkelig mye dyrere. prisen er alt for høy for å få lov til å kjøpe akkurat det merket.

• Liker 3
Gjest Høymann
Skrevet
men er mac virkelig SÅ mye bedre enn vanlig laptop?

Nei, det er overhode ikke noe bedre. Du betaller bare latterlig mye penger for designet.

Mac og PC har akkurat samme innmaten.

Du nevner at du skal bruke pcen til vanlig bruk. Da er det helt bortkasta å kjøpe en Mac etter mine øyne. Du kaster bort ca 2-3k bare på designet.

kan man innstalere "vanlige" program som Microsoft Office Word og Finale printmusic (2009 versonen)

De 2 du nevnte støttes ja, men det er langt færre små programmer som støttes.

Er det vannskelig å "gå over" fra vanlig til mac?
Om du er over middels interessert i data så er det ikke vannsklig. Blir som å gå fra XP til Vista.

Nå vet ikke jeg om du MÅ ha den for designet eller OS'et, men jeg vil bare medele at du kan ha mac OS'et på hvilken som helt pc idag.

Men det hele er opp til deg. Jeg vil ikke kjøpt en mac til ditt bruk.

• Liker 1
Skrevet

Hvilket pc-merke annbefaler dere? Hvordan er Acer? Asus?

ts

Skrevet

acer sliter mye med at de rett og slett ikke får kjølt ned maskinene. jeg har skrudd mye acer som rett og slett er ødelagt pga varme.

asus har stort sett veldig god kvalitet, samt at de lager hovedsaklig alle modulene/komponentene selv eller kjøper fra andre produsenter med konkrete bestillingsmål.

jeg kjøper nesten ufravikelig asus selv, det samme gjelder på mine stasjonære maskiner (som jeg bygger selv) - disse kjører kun asus hovedkort.

Gjest Høymann
Skrevet (endret)

De pcene jeg har hatt minst problemer med hos kunder er Asus, lenovo og HP(de dyre)

Endret av Høymann
Skrevet

HP skal man bruke litt penger på for å få gode maskiner. Lenovo er storknall, solide små beist.

Skrevet

Jeg bruke både Mac og Pc, og har brukt det lenge. Jobber med design og designere flest synes jo det er fancy med mac (fordi myten om at Adobe programmer funker best på mac som egentlig ikke stemmer lengre). Men selv om jeg synes Mac er helt ok (de har bla. veldig gode skjermer) så liker jeg pc bedre. :) Og for en som er vant til de forskjellige funksjonene man finner på en PC så kan det være irriterende å plutselig begynne å bruke Mac og oppdage at de ikke eksisterer der!

Jeg pleier å anbefale mac til dem som er langt under middels god på pc-bruk. Som f.eks min gamle lærer som b.l.a endte opp med å installere så mange toolbars at hun knapt så noen ting i nettleseren sin. I dette tilfellet er nok mac best da den er ganske enkel og brukervennlig. Tanta mi på 70 har mac.

Men er du en gjenomsnittlig god pc-bruker så spiller det egentlig ingen rolle hva du kjøper. For begge er omtrendt like gode på hver sin måte. Med unntak av at mac jo er svindyr. Og svindyr er ikke nødvendigvis det samme som kvalitet. Og går den i stykker kan du ikke regne med at det blir enkelt å få den reparert.

Jeg anbefaler Dell eller Asus. Har selv bare gode erfaringer med Dell. Acer ville jeg unngått. Har eid en Acer selv og det ser ut til at Acer alltid ender opp med å få problemer med vifta som fører til overoppheting.

Microsoft office kan du installere både på pc og mac. Men usikker på om man må kjøpe egen versjon til mac? Final Printmusic vet jeg ikke om, men det er jo bare å google. Har du forresten mange spill og programmer du tidligere har kjøpt til pc må du nesten regne med å kjøpe dem på nytt for mac... Dessuten er det en del programmer som kun lages for pc. Noe tech-nerder som meg er opptatt av. Menn tenker du å bruke maskina til alminnelig surfing, musikk, se filmer og slikt trenger du ikke bry deg så mye om det. :P

Gjest "gjest"
Skrevet

det eneste apple er virkelig "Mye mer" enn en windows-maskin, er virkelig mye dyrere. prisen er alt for høy for å få lov til å kjøpe akkurat det merket.

Enig, alt for overpriset.

Har ellers en eldgammel Acer laptop som funker fjell. Den var litt rusten ei stund da jeg spanderte øl på den en lørdagskveld, men jobber som fanden nu.

Skrevet

Takk for svar! Et spørsmål til: Jeg tar mye bilder og bruker photoshop. Hva egner seg best til det?

ts

Skrevet

Nei, Apple er ikke noe bedre enn pc på generelt grunnlag, og det sier jeg på bakgrunn av å være delvis driftsansvarlig for mange maskiner, både mac og pc. Mange mener at OSX er mer intuitivt og mye lettere å bruke, men jeg ser faktisk ikke dette hos oss i det dalige, hvis man tar to grupper personer og setter opp mot hverandre der den ene bruker pc og den andre bruker mac så sliter de med omtrent det samme i det daglige.

Når det gjelder trusler som f. eks trojanere så er mac i en bedre posisjon ennå, men vi har også hatt infeksjoner i mac maskiner hos oss, så den trenden vi har sett er at dette kan være i ferd med å snu. Husk på at flere og flere kjøper mac, da vil også trusselnivået stige. Et vanlig argument som brukes for å hevde at mac er sikrere enn pc er at ingenting blir installert på maskinen uten at man godkjenner det. Det er for så vidt sant, problemet er bare at folk godkjenner uten videre likevel, så da faller den fordelen nesten helt bort.

Programvaremessig får man idag det meste av det man trenger som privatperson også til mac, og i hvertfall Office. Usikker på det andre programmet du nevner, men sjekk først. Skal man spille bør man uansett gå for pc, for det er fortsatt mange flere tilgjengelige til for pc enn for mac.

En mac er nok heller ikke mer stabil enn en moderne Windowsmaskin, begge plattformer krasjer omtrent like sjelden.

Anonym poster: 118b301cfeb50460c4aa180efaec8d84

Skrevet

Takk for svar! Et spørsmål til: Jeg tar mye bilder og bruker photoshop. Hva egner seg best til det?

ts

Begge to. Mac var kort fortalt bedre på dette før i "gamle dager" da det ikke var vanlig å støtte så mye mediebruk på pc'er, men denne epoken er over. I dag får man både Photoshop til pc og mac, så det bunner ut i hva man liker best selv.

Dog kan det være lurt å merke seg at en del designermiljøer/bedrifter benytter seg av mac selv, så dersom man skal samarbeide tett med disse så kan det være lurt å bruke mac fordi det er enklere å samarbeide i praksis når man sitter på den samme plattformen.

Anonym poster: 118b301cfeb50460c4aa180efaec8d84

Skrevet

Det er mange som sier at mac er bedre for bildredigering, men har til gode å høre solide argumenter som taler for det. Det er ingenting i mine øyne som skulle tilsi at en mac er bedre enn en annen PC for bilderedigering, tvert i mot så er det jo flere programmer som er kompitable med windows enn mac, så er jo mac også ufattelig overpriset.

Gjest Høymann
Skrevet

http://www.euronics....mer-10.1-IPS-Mu

IIiiih! Falt litt for den, jeg... hva tror dere? Har jo lyst på en "pen" data også ;)

Det er en tablet. Den har android som os. Da funker ikke phoshop eller office

Skrevet

http://www.euronics....mer-10.1-IPS-Mu

IIiiih! Falt litt for den, jeg... hva tror dere? Har jo lyst på en "pen" data også ;)

Det der er faktisk - tro det eller ei - en pad.

Gjest student1993
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte mac for 3 mnd. siden ca. Har alltid hatt Pc, men må si jeg virkelig ville valgt mac! Riktignok lønner det seg å kjøpe med SSD harddisk, da denne er veldig rask. (koster ca 1500 ekstra), les om det på nett. Macen har en veldig god brukeropplevelse, 13¨tommeren har perfekt størrelse til å ta med seg.

Man kan bruke microsoft office på mac, men det følger også med egne skriveprogram, som fungerer til enklere oppgaver. Hva tenker du å bruke den til?

SKal du ha Pc: IKKE kjøp med Vista!! Det er utrolig treigt og håpløst. Med macen er du på nett ca. 5 sek etter du har skrudd den på, du kommer garantert til å bli fornøyd. Men såklart, hvis du setter deg godt inn i hva som er en god pc kan du sikkert få noe med bedre lagring etc. til samme pris.

Mac'er er dessuten kjent for å ha god kvalitet og vare lenge. Var ikke tilhenger av Apple før jeg fikk det selv, kunne aldri tenkt å gå tilbake til PC!

Glemte å si at batteritiden også er helt fantastisk, 10 timer! ;)

Endret av student1993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...