Gå til innhold

Spenningshodepine tråden!

Fremhevede innlegg

Gjest TS-hodepine
Skrevet

Ble inspirert at migrene tråden, og vil gjerne ta imot tips of erfaringer fra de som sliter med spenningshodepine og evt nakkehodepine.

Fra NHI

"Spenningshodepine utgjør mer enn 75% av tilfellene av hodepine som det søkes hjelp for i allmennnpraksis. Tre av fire personer som lider av denne sykdommen, er kvinner."

Jeg er selv veldig plaget av hodepine, nesten daglig. Har prøvd fysio, kiropraktor, manuell terapaut, massasje. Trening vs å ikke trene. Tøying/strekking. Magnesium tilskudd. Har til og med blitt svimmel i perioder.

Ting som hjelper når jeg først får hodepine

Kaffe!

La de stive nakkemusklene være i fred når jeg først får hodepine. Hard trening og strekking gjør det bare verre.

Sarotex! men har mistet effekt nå..har brukt det i 3 år. Skal trappe opp i dose og fikk nå også cataflam av fastlegen.

Drikke mye vann, passe på blodsukkeret.

Unngå styrketrening og annet type trening som belaster og irriterer musklene.

Ikke sove for mye..maks 8 timer per natt. Blir bare stiv og får mer hodepine av å sove lenge.

Ting jeg vil prøve men ikke enda har testet: Akupunktur, yoga, dypvevsmassasje.

Del gjerne erfaringer og råd :) Kanskje vi kan hjelpe hverandre litt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flott tråd, takk for at du kom på å lage den :)

Jeg er enig i at kaffe hjelper. Om det er kaffen i seg selv er jeg usikker på men det å sette se ned 5 min med en kopp gjør at jeg slapper mere av enn uten den koppen. Evt å ha en kaffe samtidig som jeg jobber, ubetalelig da jeg får litt pausefølelse samtidig som jeg gjør det jeg skal.

Olje mot muskelsmerter. Jeg bruker en fra Myrra.no.

Yoga, myke opp i alle mulige muskler men ikke for hardt (kjenne på kroppen).

Smertestillende, ingen effekt men det hender jeg tar for å vite at jeg iallefall har prøvd.

Bevegelse hjelper forebyggende men når det først er blitt vondt må jeg holde hodet helt i ro.

Varmepose, hjelper så jeg får fokus bort fra verk og over på varmen, gir meg en pause på dårlige dager.

Rydde opp i gammelt psykisk skrot, bygge opp selvfølelsen. Ubetalelig men vanskelig å få til alene.

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

var til legenmr og spesialist for eg hadde hodepine dagleg...eksperten konkluderte med spenningshovudpine...

gjekk frå eit megadårleg forhold og hovudpinen forsvann så og sei på dagen!

Skrevet

For meg er det vanskelig fordi jeg er egentlig ikke stresset. Jeg trives på jobb, og er sammen med en mann jeg elsker og har det veldig bra med. Jeg tror at det handler mer om dårlige vaner for min del som jeg gjør ubevisst , for eks spenne kjeve og skuldre når jeg sover, osv. Når jeg var hos en nevrolog så kom jeg inn på kontoret og satt med på benken..så sier han "slapp av i skuldrene" og så sier han det samme på nytt og så sier "du er ikke ekspert på å slappe av nei" ..hehe. Så jeg prøver bevisst nå å slappe av spesielt i nakken, ha bedre holdning (ikke ha hodet fremover) puste meg magen osv, men det er ikke lett å endre på sånt.

En manuell terapaut sa at jeg til og med burde strekke musklene i munnen, å dra de musklene rett bak visdomstennene og strekke de i 30 sek, og at jeg måtte ha tunga ned i munnen..ikke opp mot ganen. Easier said than done.

Jeg har nylig prøvd kiropraktor som hjalp men effekten varte ikke lenge..

Skrevet

Psykomotorisk fysioterapi hjalp meg.

Anonym poster: a18bdd8fd6cede212d9482f7013ffc91

Skrevet

Det som har fungert for meg er:

- Reseptfrie tabletter som heter Koffein Sterk, men tablettene er store, tykke og udrasjerte. De kan deles men de får sånne sylskarpe kanter. Jeg synes de er vonde å svelge, pluss at jeg får massiv halsbrann av dem.

- Tigerbalsam

- "Spikerpute" en sånn shaktimatt greie, bare at det er en pute. Denne er super når eg får spenningshodepine!

Skrevet

jeg pleier å bite sammen tennene så jeg får skikkelig hodepine. men det hjelper å :

åpne munnen.

massere ansiktet.

Anonym poster: dd498e7c39946aa6b90a2db3704deb5a

Skrevet

Jeg sliter med spenningshodepine (itillegg til migrene), har enda ikke funnet noe som fungerer for meg. Jeg har det hver dag. Har migrene og spenningshodepine om hverandre, så sliter litt med å skille mellom den ene starter og den andre tar pause, men har en av delene hele tiden iallefall.

Å slappe av når det bygger seg opp som verst er det eneste som fungerer på meg. Og smertestillende selvsagt, men kan jo ikke leve på det hver dag, så det bruker jeg svært sjelden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...