AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Jeg jobber som servitør, et yrke jeg skiftet til pga et ønske om karriereendring. En liten deltidsstilling ble plutselig til jobb 7 timer hver dag, og da på "alle" døgnets tider. Det er greit når jeg har formiddag, for da begynner jeg på morgenen, får spist frokost før jobb, og er ferdig til middag. Som regel er det så travelt at det ikke blir tid til å spise noe under skiftet, men når jeg har formiddag har jeg en liten åpning så jeg får spist en banan e.l. Det er verre når jeg har ettermiddagsskift, for da kan jeg spise før jobb, være på jobb fra 4 til etter midnatt uten noe mat, og det er ikke akkurat bra for ei som er vant til å spise lite og ofte. Når jeg kommer hjem fra arbeid er jeg så sliten i kroppen (i tillegg til en konstant hodepine) og mine tidligere sunne rutiner med kosthold, trening, sosial omgang med venner og familie, har gått i vasken. Når jeg ikke er på jobb klarer jeg ikke å gjøre noe, for jeg er bare tappet for energi. Leiligheten min var definisjonen på "ren" før, nå blir husarbeid satt i siste rekke. Jeg har tenkt på å bytte jobb, men det er ikke lenge siden jeg begynte, og stoltheten min vil gjerne at jeg ikke gir opp. Men jeg har ikke lengre et liv, og kroppen min er ikke akkurat fornøyd med måten jeg lever på nå. Hvordan kan jeg endre dette, og få en bra hverdag igjen? Er bytting av jobb den eneste muligheten for meg? Kan folk faktisk leve på denne måten? Anonym poster: aa85e92c1781bc39626a7a03d8cc067c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Begynn å studere. Anonym poster: 1007b2233b098a6484a2c68d373e9dc5
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Organiser deg, bli fagforeningsaktivist på jobben og sett deg inn i arbeidsmiljøloven.
Gjest Virre Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Det er ikke noe som heter at det er så travelt at man ikke har tid tilå ta vare på deg selv:) Få struktur i hverdagen og begynn med regelmessig trening. Styrketrening og øvelser for å styrke korsryggen er lurt for en i ditt yrke. Enkle ting som å smøre en fristende matpakke dagen før er lurt En annen ting som er ekstremt viktig i en stressende jobb er å verdsette fritiden..Gjør helt andre ting som du vet du har glede av på fritiden å forsøk å overbevise deg selv om at når du har fri så har du ferie! Koble ut fra tanker om jobb og slapp av:) Du har krav på matpause uansett hvilken jobb og arbeidsforrhold du er i. Sett ned foten å si at nå trenger du faktisk 5 min til å slappe av. De fleste sjefer aksepter slikt..men følelsen av at man ikke får seg til å spørre kjenner jeg til.. Det er ikke alle som passer i alle yrker heller, ingen skam å begynne med noe nytt hvis du ikke makter det:) Ta tester på nettet om karierevalg og arbeidskartlegging på nettet for å få mer selvinsikt. Og sett deg inn i arbeidsmiljøloven som han over her har skrevet:) Lykke til med strevet!
Myosotis Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Hvor lenge har du hatt denne jobben? Tror at det å begynne i ny jobb kan være ganske slitsomt uansett hvilken stilling det er snakk om. Jeg jobbet en gang på kontor - og var dødsliten da jeg kom hjem! Det var så mye å tenke på, planlegge, konsentrere seg om. Men etterhvert ble jeg jo mer vant og følte jeg kunne ta ting litt i mitt eget tempo. Opplevde det samme da jeg jobbet på matbutikk. Der var det ingen lunsjpauser og veldig hektisk med mye løping frem og tilbake! I begynnelsen slet jeg meg helt ut, men etterhvert gikk det i grunn ganske ok. Da var jeg blitt vant til rutinene og hva som krevdes av meg. Kanskje du ikke trenger å ha så høyt tempo eller slite deg sånn ut? Hva skjer om du trapper ned noen hakk? Rett og slett tar med deg bananen og avisa og setter deg ute i 15 min?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Ts her. Tusen takk for all respons! Jeg begynte for ca 2 uker siden, og hadde da gått uten arbeid en liten stund. Folk rundt meg har sagt at det er godt forståelig at jeg er sliten, siden jeg gikk fra ingen arbeid til full stilling - og bare det å begynne i ny jobb er i mange tilfeller slitsomt. Jeg prøver så godt jeg kan å spise godt før jobb, men jeg tuller ikke når jeg sier at det er så travelt at jeg ikke får tid å spise under skiftet. Det er en fin tanke, men å gå ut i 15 min kan jeg ikke, for det er alltid gjester jeg må ta meg av. Hvis jeg hadde bedt om 5 min, eller en halvtime for den saks skyld, så hadde jeg ikke greid å slappe av. Jeg har fått høre at jeg ser veldig rolig og behersket ut på jobb, til tross for at det kan være kaos inni meg. Kanskje det blir bedre når jeg har lært meg å jobbe mer effektivt? Anonym poster: aa85e92c1781bc39626a7a03d8cc067c
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2012 #7 Skrevet 24. august 2012 Det er en fin tanke, men å gå ut i 15 min kan jeg ikke, for det er alltid gjester jeg må ta meg av. Anonym poster: aa85e92c1781bc39626a7a03d8cc067c Hvorfor i all verdens navn og rike aksepterer du slike arbeidsbetingelser? Du må stå opp for dine egne interesser, og ikke akseptere å være prisgitt arbeidskjøpers interesser. Det første du bør gjøre er å melde deg inn i en fagforening. De er veldig gode å ha i ryggen ved en eventuell arbeidskonflikt, men det forutsetter at du er medlem. Dernest bør du snarest mulig konfrontere sjefen med at du gjennom norsk lov faktisk har krav på en sammenhengende spisepause på minimum tretti minutter etter halve arbeidstiden. Det er ikke ditt problem at det er gjester i lokalet når du skal ha pause. Du skal ikke lide for at sjefen/eier/arbeidskjøper vil øke sin egen profitt ved å holde lønnskostnaden nede, og at de dermed ikke har nok folk på jobb så du kan avvikle din juridisk rettmessige spisepause på tretti sammenhengende minutter etter halve arbeidstiden.
tøydokka Skrevet 24. august 2012 #8 Skrevet 24. august 2012 jobbet selv som servitør under studietiden, og vil bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver.. Den jobben er virkelig beinhard! Kunne gå et helt skift på 8-9 timer uten å sitte ned et minutt. Tid til å spise? Glem det.. Ble å ta en munnfull med et eller annet mens jeg var innom kjøkkenet for å hente mat eller fylle opp drikke..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå