Gå til innhold

Er vi for avhengige av TV?

Anbefalte innlegg

Gjest Katarine
Skrevet

Det snakkes så mye om avhengighet av mobiltelefon og hvordan dette har utviklet seg de siste årene. At folk ikke kan gå noe sted uten mobilen og at det piper overalt. Sant nok, det er irriterende. Men i den forbindelse begynte jeg å tenke over hvilket forhold mange synes å ha til TVen.

I mange hjem står den på nærmest døgnet rundt, selv når det er folk på besøk. Ringer man til noen og spør om det passer, får man gjerne til svar at "nja, det gjør egentlig ikke det, for jeg sitter og ser på TV" eller "tja, vi kan godt snakke litt, men bare frem til kl xx, for da skal jeg se et program på TV." Dette opplevde jeg senest igår med en nærtstående person, og da var det en meget viktig grunn til at jeg ringte, og jeg trengte virkelig å prate. Jeg har dessuten en venninne som ble oppringt av kjæresten her en kveld - hun avviste ham med å si at det ikke passet å snakke med ham, for hun skulle se på Idol!

Er det jeg som er hårsår på dette, eller ER det normalt og god folkeskikk å sette TVen foran en prat i telefonen? Og er det særlig høflig å la den dure og gå mens man har folk på besøk? (Endatil å sitte og zappe mellom kanalene istedet for å prate med gjestene? )

Jeg har ikke noe imot TV altså, men dette synes jeg er temmelig uforskammet. Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Når man setter TV-programmer foran gode venner er man alt for avhengig! Jeg synes også det er frekt å ha tv-en på når man har besøk, da blir det automatisk til at alle følger med på den istedet for på samtalen. Unntaket er selvfølgelig hvis man møtes for å se et eller annet spesielt...

Gjest Moonshadow
Skrevet

Enig jeg også. Mange som lar tv styre hva de skal gjøre om dagene. Mamma kan ikke dra bort for hun skal se ting på tv til visse tider.

Det var godt når jeg bodde i Hellas, så ikke på tv på flere mnd.

Skrevet

Jeg er veldig enig med dere over, men alikevel, enkelte ganger er det noe man absolutt vil se, og som man faktisk gleder seg til. Personlig er jeg avhengi av et tv program jeg må se, men jeg ville nok ikke avlyst en hytte tur eller noe annet veldig hyggelig pga. den. På den annen side har jeg skyntet meg hjem for å rekke den, når jeg har vært hos venninner :oops: På den annen side syns jeg man kan få ha sine små avhengiheter, bare det ikke blir for mange av dem.

Skrevet

Folk burde kjøpe seg en videospiller/opptaksenhet hvis de er så avhengige.. Klart det er morro å invitere noen venninner over til tirsdags-tv, men da er det jo planlagt. Ellers synes jeg tv'n skal av. Vi var invitert til middag en lørdagskveld hos en kompis, og hos ham var sofaen direkte mot tv'n, og tv'n sto på hele tida, spøy ut musikkvideoer etc. Snakket ikke med han nesten, han bare satt og glodde.. :roll:

Gjest lekebøll
Skrevet

Jeg har ikke TV!

Da jeg hadde det derimot, var det av og til programmer jeg interesserte meg veldig for - og dersom det da bare er "kosepjatt" folk ringer om, så synes jeg det er OK å spørre om vi kan snakkes etterpå el.

Å ikke kunne snakke med en venn som trenger å prate med deg fordi du skal se på TV derimot... :o

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg er ganske avhengig av ulike tv-programmer. :oops: Men kunne aldri falle meg inn å si til en nær venninne som hadde noen problemer at jeg ikke kunne snakke med henne. Så viktig er ikke tv for meg.

Jeg har heller aldri på tv`n om noen er på besøk, det får være måte på hvor avhengig en skal bli.

Så egentlig er jeg kanskje ikke så avhengig som jeg skulle tro. :sjarmor: Har ingen problemer med å sette på videoen på innspilling om det er noe jeg virkelig vil se, for det er det.

Gjest Katarine
Skrevet

En annen litt pussig ting jeg har merket meg: Jeg bor alene og har ikke hatt TV i bruk på aldri så mange måneder. Når folk spør om jeg har TV og jeg svarer at jeg ikke bryr meg om den, kan de godt finne på å spørre hva i all verden jeg gjør når jeg er alene! :o Om det ikke er kjedelig å bo alene og ikke engang se på TV? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si til sånt...

Gjest lekebøll
Skrevet
En annen litt pussig ting jeg har merket meg: Jeg bor alene og har ikke hatt TV i bruk på aldri så mange måneder. Når folk spør om jeg har TV og jeg svarer at jeg ikke bryr meg om den' date=' kan de godt finne på å spørre hva i all verden jeg gjør når jeg er alene! :o Om det ikke er kjedelig å bo alene og ikke engang se på TV? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si til sånt...[/quote']

:ler: Samme her, det var spesielt èn gang en kollega som holdt på å dette ned av stolen han satt på, da jeg sa jeg ikke hadde TV - og han kom egentlig aldri helt over det, den dagen ... :ler:

Skrevet

Jeg ser masse TV, men jeg nekter jo ikke folk å komme på besøk fordi jeg skal se på TV!!....ikke unnlater jeg å gjøre ting heller fordi jeg må være hjemme til et TV-program....

Skrevet

Ja, jeg er helt enig. Jeg husker enda da vi nettopp var ferdig med videregående og flere av oss i venninnegjengen skulle til utlandet og ellers langt borte og vi skulle ha en avskjedmiddag på restaurant. Men den ene kunne ikke komme for Glamour gikk på TV, og da vi hintet om at hun kunne ta det opp var svaret selvsagt nei for hun hadde nettopp vært på ferie og hadde to uker Glamour-opptak å se på, så hun ville ikke henge ennå mer etter. Det sier vel litt om hvor mye hun brydde seg om oss....

De tre årene jeg studerte i England hadde jeg ikke TV og klarte meg fint uten. Jeg ser ikke så mye på TV nå, men hadde ikke ønsket å klare meg uten likevel, jeg liker å ha den muligheten. PC'en derimot tror jeg ikke jeg kunne klart meg uten. Da strømmen gikk i to timer forleden dag og jeg var alene hjemme innså jeg hvor avhengig jeg er av den, ikke kunne jeg bruke PC'en og ikke TV'en, og jeg elsker å lese, men ikke på "tvang" fordi det er eneste alternativ.

Skrevet

Jeg blir lett avhengig av "såpeserier", og har derfor kuttet helt ut å se på denslags. Har vel egentlig ingenting jeg ser på fast mere, men skrur på tirsdags-tv om jeg er hjemme. Når det er nye episoder av friends tar jeg opp om jeg ikke har muligheten til å få det med meg. Har _aldri_ på TV'en når vi har besøk med mindre de er der for å se på tv/film sammen med oss. Får helt noja av folk som har TV'en stående på når de egentlig ikke ser på noe, og som går fra den uten å skru den av når de ikke skal komme tilbake med en gang. Synes det er uhøflig om folk ikke skrur av når jeg er på besøk. Greit om man vil se nyheter, værmelding eller noe annet som tar kort tid, men å bare la den stå på som bakgrunnstøy er iriterende. Må vel passe på å møte sånne mennesker på café kanskje ;)

Skrevet
En annen litt pussig ting jeg har merket meg: Jeg bor alene og har ikke hatt TV i bruk på aldri så mange måneder. Når folk spør om jeg har TV og jeg svarer at jeg ikke bryr meg om den' date=' kan de godt finne på å spørre hva i all verden jeg gjør når jeg er alene! :o Om det ikke er kjedelig å bo alene og ikke engang se på TV? Jeg vet nesten ikke hva jeg skal si til sånt...[/quote']

:hoho: Har opplevd neste det samme!

Nå har vi riktignok TV, men jeg er ikke så veldig begeistra for å se. Jeg skal kjede meg ganske mye før jeg setter den på en kveld. SKJønner ikke helt hva jeg går glipp av dersom jeg ikke se TV. Jeg har også noen bekjente som spør hva jeg gjør siden jeg ikke ser TV.

Noen ganger får jeg lyst til å svare "Jo, du ser, jeg har faktisk et spennende liv". Men jeg er høflig, sier selvsagt ikke det. Noen sier at de bruker TV'n til å slappe av, jeg bruker PC'n og internett, er er vel i grunnen ikke det spor bedre enn de som foretrekker tv'n. :sjarmor:

Men jeg synes det er hårreisende at folk har på TV'n når noen er på besøk eller at de ikke kan snakke med folk når et program går. Hva går man glipp av, egentlig?

Skrevet

Ser i grunnen lite på tv jeg. Gidder ikke å følge med på serier for jeg får aldri med meg alle episodene. Da er liksom vitsen borte. Har vi besøk er tv'n slått av. Med mindre vi alle har lyst til å se et program da. Internet derimot er jeg ganske avhengig av - sukk! Når mannen er hjemme sitter han og ser tv hele kvelden, men det gidder ikke jeg. Ikke interesserer vi oss for samme kanaler heller så da blir det til at han ser tv, jeg er på pc'n. :-?

Skrevet

De siste 2 årene har jeg ikke sett noe særlig på TV, men Idol er hellig så om noen ringer for å spørre om de kan låne et eller annet eller om jeg kan ta en ekstravakt i helga, da kan de ringe senere. Men som Madam Felle (og mange andre) sier, så ville jeg aldri heller ha sagt at jeg ikke har tid til noen som virkelig trenger å snakke. Men det hender jo at jeg setter telefonen på lydløs om det er noe jeg virkelig vil se på.

TV er en fin måte å slappe av på og noen gang er det greit å ikke se på TV i lengre perioder. Jeg kunne ikke blitt avhengig av TV'en og det er få såper jeg gidder å følge med på. Når jeg vil se på TV er det heller aldri noe som jeg gidder å se på der.

Gjest Dr Zoidberg
Skrevet

Ærlig talt så ser jeg for lite på tv. Følger jo ikke med lengre.

Gjest Carmelita
Skrevet

Jeg kan godt se på TV en hel kveld, men følger ikke med på spesielle programmer. Da blir jeg ikke avhengig. Å prioritere TV fremfor å være sosial tror jeg aldri jeg har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...