Silfen Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Er det noen som har erfaring med dette og kan si meg om det jeg opplever kan være dette? Jeg har lest litt på nett og ser jo jeg passer inn i noe. For det første er jeg overvektig, noe som kan være bidragende. Ungene sier jeg snorker helt grusomt og måbber meg, buhu. Når jeg har vært gravid har jeg merket det mer og har av og til følt at jeg kveles i det jeg sovner og våkner opp igjen flere ganger før jeg sovner. Nå til vanlig er det slik at om jeg ligger og dupper av, så omtrent hver tiende innpust (ja, jeg telte sånn noenlunde i dag) så våkner jeg til igjen og må trekke pusten skikkelig dypt. Da jeg hadde en operasjon i april måtte jeg ligge med luft i nesekateter hele døgnet etter operasjon, fordi O2 ikke holdt seg oppe. Dessuten er jeg trøtt. Hele tiden. Jeg er trøtt når jeg våkner om morgenen, selv etter en hel natts søvn. Jeg sliter med feilstillinger i ryggen/svai rygg, så det bidrar til dårlig søvn, men jeg tror ikke det er det eneste som gjør at jeg sover dårlig. Jeg er klar for å legge meg klokken 10 igjen når jeg står opp 07.30 og er trøtt hele resten av dagen. Jeg drikker ikke kaffe og sånt, men har oppdaget redbull og kan holde det gående et par timer på dette. Har i tillegg hatt noe høyt BT, som jeg ikke har fått en årsak på. Skal til legen neste uke uansett og tenkte jeg skulle ta det opp med henne da, bare interessert i å høre andres erfaringer i mellomtiden.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Du MÅ gå ned i vekt... Anonym poster: cfcb00605999c51969e2b651d4029e86 1
Silfen Skrevet 22. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2012 Det er mye jeg må, min kjære anonyme idiot, men det var ikke spørsmålet her.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Ta kontakt med fastlegen din. Om det er søvnapne så kan det utredes på sykehuset. Anonym poster: b186640decc39da0aded1080b07e438b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Du bor i Bergen sant? De har egen søvnklinikk på Haukeland. Da kommer du inn og så får du et apprat og veiledning til hvordan du skal bruke det. Deretter drar du hjem. Når kvelden kommer fester du på deg apparatet. Det måler pust, pustestopp, puls, hvor mye du snur deg, snorking osv. Men ja, søvnapne fikser du selv ved å gå ned i vekt, så kanskje du kan melde deg inn i Grete Roede eller noe? De har også en egen overvektsklinikk på Haukeland som samarbeider med søvnklinikken så du kan jo be legen din om henvisning dit også.. Anonym poster: 4a59e2610d41777ef34e635e11ba3034 2
Silfen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. oktober 2012 Vel, da har jeg vært hos øre-nese-hals-lege og skal oversendes søvnklinikken som Ano viser til over her. Jeg er visstnok veldig trang i bakre gane, fordi jeg er blitt sydd for trangt igjen da jeg tok mandlene som liten. Dette, sammen med bløtvev, som jeg regner med har med overvekt å gjøre, er muligens årsaken. Jeg har iallfall ingen allergier, som det ble testet for. Og tok en spirometriprøve som viste lungevolum på 99 % og lungekapasitet på 95 % hva nå det vil si. 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Du har et lungevolum og -kapasitet som tilsvarer det som er forventet. Dvs. at man ikke ut fra det har noe tegn på obstruktive (astma, KOLS) eller restriktive (fibrose) lungesykdommer. Det er standardutredning ved lungeproblematikk. Ut fra det du skrev i første innlegg, høres det ut som søvnapné. Men man kan ikke være helt sikker før det har blitt observert apné-perioder og målt hvor lenge de varer. Trang åpning i svelget kan bidra, i tillegg vil det ved overvekt også bli trangere, rett og slett pga mer fettvev som kan presse på luftveiene. Nå vet jeg jo ikke hvor overvektig du er, og det skal mer enn 10 kg overvekt til for at dette sistnevnte blir et problem, for å si det sånn. Vektnedgang vil nok hjelpe, men mange er uansett avhengig av c-pap ("pustehjelpsmaskin") om natten for å bli kvitt problemet. Man kan også operere, men en del leger går bort fra dette nå fordi man får like god hjelp av c-pap (hvis man klarer å sove med den) og det er mindre risiko. Men først skal du jo utredes. Godt du har blitt videre henvist, da er du i gang Anonym poster: 37dc820f2bc8c021a4fc3c87158aae24
Silfen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #8 Skrevet 24. oktober 2012 Hva, forventet? Søren heller, legen sa det var bedre enn forventet for en på min alder, hehe. Takk for innlegg. Jeg tror jeg må belage meg på vektnedgang, gitt, å ligge med c-pap ser jeg for meg er helt forjævlig.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Det er mye jeg må, min kjære anonyme idiot, men det var ikke spørsmålet her. Er det mulig!?!? Anonym poster: 5ebb4ba6b40e51cdc40f54ba292675e3 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 Takk for innlegg. Jeg tror jeg må belage meg på vektnedgang, gitt, å ligge med c-pap ser jeg for meg er helt forjævlig. Samboer sover med en sånn maskin. Han er en person som sover veldig lett, men dette gikk rimelig greit. For meg er det himmelrike å slippe en mann som snorker så mye at jeg ikke får sove. Maskinen avgir en lav og jevn dur og det kan jeg leve med. Får du utredning på søvnklinikken på sykehuset? Uansett. Lykke til. Anonym poster: 87b080112d4ffab4fb0515d70d0e6c81
Silfen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2012 Ja, skal på Haukeland. Men må man ikke ligge på rygg om man ligger med sånt? Men når jeg tenker meg om lå Mini med c-pap da hun var baby og hun kunne ligge på siden, men det er jo knotete. Jaja, ikke sikkert jeg trenger det, bekymringer trenger ikke tas på forskudd.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 Nei du trenger ikke det. Du har bedre respirasjon uansett når du ligger på siden, enn når du ligger flatt på ryggen Anonym poster: 5ebb4ba6b40e51cdc40f54ba292675e3
Silfen Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2012 Nice to know. Ryggsoving er kjipe greier.
Silfen Skrevet 28. februar 2013 Forfatter #14 Skrevet 28. februar 2013 Er visst en stund siden jeg opprettet denne tråden. Men nå har jeg vært til sjekk og jeg har ikke søvnapné, men derimot hypopne. Heldigvis bare i mild grad. Lå på 86-94 % O2-metning og hadde 11 hypopnéer pr time. C-pap ble anbefalt, siden jeg alltid er trøtt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå