AdelineA Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hei! Jeg var på butikken i sted og kjøpte mat,bla.beef burgere fra Gilde. Når jeg kom hjem la jeg de i fryseren og tenkte ikke mer over det. Nå når jeg skulle dit å hente noe annet så jeg at datoen på burgerne jeg kjøpte i dag gikk ut i går!!! Det står siste forbruksdag 21.08 ,men hvor nøye er det? Disse burgerne inneholder jo bare kjøtt,salt og vann,ikke noe annet. Kan jeg tine dem og spise de senere eller er dette et bomkjøp? Vanligvis så driter jeg litt i sånn datomerking,men blir litt skeptisk når det er kjøttprodukt :/
Gjest EryMax Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Du kan tine dem og steke dem senere, bare husk å stek de helt igjennom 1
Gjest gjest17 Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Om du fryste dem før holdbarheten gikk ut kan det vel ikke være noe problem? 1
AdelineA Skrevet 22. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde gått tilbake med dem,men jeg handlet i nabobyen når jeg var der i dag,gidder ikke kjøre tilbake . Jeg frøys dem i dag,dagen etter siste forbruksdag. :s pleier alltid å sjekke dato,men ikke i dag gitt. :/
Gjest Oblivion Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 (endret) Om du fryste dem før holdbarheten gikk ut kan det vel ikke være noe problem? Hun kjøpte i dag, og datoen gikk ut i går. Kjøtt tåler egentlig ganske mye så lenge det får ligge i riktig tempratur og i riktig innpakning. Du kan se om det begynner å bli dårlig om det er mer veske/blod, litt slimete og gulaktig, rundt kjøttet mens det ligger i pakningen. Det lukter også ganske stramt (mer enn den vakum -og blod lukta du kjenner i det du åpner vakumpakket friskt kjøtt.) Det er tegn på at råtningsprosessen har starta. Nå når du tiner den så bør du la den tine av seg selv og ikke i mikro eller kokende vannbad. Legg den heller i en skål med varmt vann og sett nederst i kjøleskapet eller sett den kjølig et sted, bytt vann innimellom -tar tid men. Jo lengre kjøtt blir lagret, jo mørere blir det, men nå når det er fryst -det skjer også noe med kjøtt når det blir tint hurtig, det blir så seigt liksom? Holdbarhets datoen på kjøtt er en gjennomsnittelig synsing, som med det meste annet også. Om du ikke kjenner råtten lukt og ser "slim" så tror jeg du er good to go jeg. Egg kan jeg ha helt opp til en måned over holdbarhetsdatoen, melka sjekker jeg -om den ikke skiller seg og hverken lukter eller smaker vondt så blir den brukt, om ikke annet i mat. Jeg er veggis nå da (haha, hvem skulle trodd det etter dette innlegget?)og har fått en ekstra interesse for frukt og grønt fra verden over med på kjøpet. Men fant fort ut at det ikke var så lett å finne ut "holdbarhetsdatoen" på noe du aldri har sett før, vært mange overraskelser i det jeg har åpna kjøleskapdøra de siste årene. Endret 22. august 2012 av Oblivion
Brunhilde Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde gått tilbake til butikken. Det hadde jeg også - eller ihvertfall sendt en e-post og gjort oppmerksom på det! Jeg tiner aldri i varmt vann, og ihvertfall ikke i varmt vann i kjøleskapet! Det er da bortkastet bruk av energi. Bortsett fra at det er best å tine i kaldt vann, av en eller annen grunn.
Gjest Oblivion Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Det hadde jeg også - eller ihvertfall sendt en e-post og gjort oppmerksom på det! Jeg tiner aldri i varmt vann, og ihvertfall ikke i varmt vann i kjøleskapet! Det er da bortkastet bruk av energi. Bortsett fra at det er best å tine i kaldt vann, av en eller annen grunn. Vet ikke jeg -mamma som alltid tinet med varmt vann i kjøleskapet, så akkurat denne har jeg bare stolt på. Hehe, men det er kanskje ikke all barnelærdom man bør ta med seg videre?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Hva er poenget med varmt vann i kjøleskapet? Man kan jo like godt tine kjøttet på benken i varmt varm. Det går ikke an å både varme og kjøle kjøttet samtidig. Men det aller beste er å lufttine eller tine i lunket/kaldt vann, med tanke på bakterier. Ang varmt vann i kjøleskapet så varmer det opp temp i kjøleskapet og da bruker man mer strøm (ikke ekstremt mye), og det er bare unødvendig. TS: det går helt sikkert fint å spise kjøttet snart, jeg har opplevd det samme flere ganger og lever ennå Anonym poster: 5a3b31616153f59e143ea92e6314a57e 1
AdelineA Skrevet 22. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2012 Tusen takk for svar! Jeg tror jeg tar sjansen så fremt det ikke lukter helt forferdelig. Litt kjipt å kaste to burgere til 40 kr liksom
skrue Skrevet 25. august 2012 #11 Skrevet 25. august 2012 Dette er jo kvernet kjøtt og da synes jeg man skal respektere datoen for siste bruk. Men, stekes det hardt så har det vel ikke alt å si.
Gjest Raindrops Skrevet 25. august 2012 #12 Skrevet 25. august 2012 Jeg ville stolt mer på mine egne sanser enn på datomerkingen. Hvis det ser ut og lukter helt fint så ville jeg spist det uten å nøle. 1
Gjest Fairydust Skrevet 25. august 2012 #13 Skrevet 25. august 2012 Noen ganger er datomerkingen "feil". Kjøttet er ikke ødelagt akkurat på den datoen som merkingen sier. Andre ganger stemmer datomerkingen ganske nøyaktig. Forrige gang jeg kjøpte kyllingfilèt åpnet jeg den på siste forbruksdatoen og da luktet det surt av hele greia. Man kan stole på sin egen luktesans når det gjelder sånne ting. Fordervet kjøtt luktes. Men nå har du jo fryst produktet, så da får du jo ikke luktet på det....
Gjest mari kontrari Skrevet 27. august 2012 #14 Skrevet 27. august 2012 Dersom du frøs det bare én dag over utløpsdato tror jeg det kan gå fint å bruke, selv om kvernet kjøtt ol. er blant det jeg er mest skeptisk til. Men om det ikke ser/lukter rart ut når du tiner det, og du steker helt gjennom som nevnt tidligere hadde jeg tatt sjansen. (Dog ikke rett før jeg skulle på jobb el. ) Du kan evt. sende en epost til butikken og forklare - mulig du får refundert beløpet. Om du har mulighet ville jeg i såfall lagt ved bilde av kvitteringen dersom du har den, og datostemplingen på pakken, bare for å være litt ekstra troverdig, men det er nok ikke nødvendig. 1
Ignatios Skrevet 28. august 2012 #15 Skrevet 28. august 2012 Så lenge maten lukter og ser grei ut, så er den nettopp det. Kjøtt som ikke bør spises vil skifte farge og lukte "off". Folk kaster altfor mye mat fordi de slavisk følger datomarkeringen snarere enn fornuften!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå