Gå til innhold

Leksehelvete i gang..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis leksene er så uoverkommelige for ham må det vel være mulig å kunne hjelpe ham på en eller annen måte fra skolens side? Kan leksemengden reduseres en periode slik at han kommer litt ovenpå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes veldig enkle tiltak. Sørg for å sperre all tilgang til data og annen elektronikk, samt forbud mot å gå ut før leksene er gjort. Det handler om rutiner hvor barna skal bli vant til å ta leksene som det første de gjør etter at de kommer hjem.

Har en 12-åring som bruker å sette seg på bakbeina av og til når leksene skal gjøres. Jeg aksepterer ikke klaging, syting og at han nekter å gjøre lekser. Gjør kort prosess: 10 min timeout på fryseboksen. Blir ikke mer enn to runder dit før leksene gjøres i full fart og uten surk! Ps: forhold deg rolig og ikke bli sint. Bare gi klar beskjed om hva som skal gjøres og konsekvenser - deretter er det bare å følge opp konsekvensen :-) Lykke til!

Setter du 12-åringen på fryseboksen???? Haha. Hos oss hadde hun blitt der i ca. 1 sekund. Binder du han fast eller??

Skrevet

Setter du 12-åringen på fryseboksen???? Haha. Hos oss hadde hun blitt der i ca. 1 sekund. Binder du han fast eller??

Må du virkelig binde fast ungen din for at hun skal høre??????

Høres mer ut som barnet over har respekt for sine foreldre, noe som er litt sunt i grunn.

Skrevet

Lekser bør gjøres so kort tid etter skolen som mulig. Mens fagene fortsatt sitter friskt i minnet, og ikke er blitt jaget ut til fordel for fotball, PC spill, TV etc.

Slik hadde vi det. Vi hatet lekser men gjorde det slik uansett, hvis ikke så kunne vi fint sitte på rommet til vi ble ferdige. Husker en gang jeg var skikkelig trassig og NEKTET å gjøre lekser. Kastet bøkene i veggen og hylte og ropte. Husker jeg satt på rommet hele dagen. Mine foreldre var langt ifra sinte, de var rolige og bestemte. Til middag fikk jeg ei skive. Mens de andre hadde en vanlig middag. Når jeg innså at jeg ikke fikk komme ut til middag engang satte jeg meg ned og gjorde leksene i full fart og ble ferdig på en halvtime. Da hadde foreldrene mine satt til side en porsjon med middag til meg som de varmet opp og satt med meg mens jeg spiste. Pratet ikke om hvor teit jeg hadde vært, men om helt dagligdagse ting.

Tror aldri jeg utsatte leksene igjen etter det.

Om gutten din er sulten når han kommer hjem så må han jo ha ei skive eller frukt eller noe, men før han kan leke eller se TV så må leksene gjøres. Ikke utsett de til etter middag eller lignende. Med en gang. Forklar han hvor greit det vil være å bare være ferdig med leksene, og da ha hele resten av dagen til å gjøre som han vil med. Uten å tenke på skolearbeid.

Her må du være bestemt. Ikke unngå de store diskusjonene med han. Ta tilbake lederrollen for den virker det som om du mistet for lenge siden! Hvem er egentlig sjefen i huset ditt?

• Liker 3
Skrevet

Måtte sette meg ned sammen med min og hjelpe når første leksene kom inn dørene. Det har full protest og det ble brukt alt som et barn kan bruke av midler for å slippe. Min fant ut at ingenting hjalp, så det var likegodt å gjøre leksene så han fikk komme seg ut og leke med kompisene som ventet i gata.

Så oppdaget han hvor mye fritid han fikk når leksene ble gjort uten å bruke opp en halvtime på å protestere.. og så fikk han skryt av læreren.. og kom hjem igjen full av pågangsmot til neste lekse.

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

Dersom gutten sliter og har lærevansker, så er det forferdelige råd som gis her. Tough love fungerer ikke på de med lærevansker.

Jeg stemmer for å ta kontakt med skolen, eventuelt en spesialpedagog som kan være til leksehjelp for han. Dersom dere foreldre i tillegg forsøker å sitte ned med han å gjøre de sammen med han, så er dette selvsagt bra, men dere innehar nok kanskje ikke pedagogiske kunnskaper på samme måte som en spesialpedagog.

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Hvor mye pedagog må en være for å sitte sammen med barnet sitt? LEkser er jo repetisjon på det de har gått igjennom på skolen;) hadde jeg satt 13 åringen på fryseren så veit jeg jammen ikke hva ungen hadde gjort.. Men det har ikke vært nødvendig for hun skjønner hvorfor en må gjøre lekser;)

• Liker 3
Gjest HunterLady
Skrevet

Hvor mye pedagog må en være for å sitte sammen med barnet sitt? LEkser er jo repetisjon på det de har gått igjennom på skolen;) hadde jeg satt 13 åringen på fryseren så veit jeg jammen ikke hva ungen hadde gjort.. Men det har ikke vært nødvendig for hun skjønner hvorfor en må gjøre lekser;)

Nå hintet jeg til barn som kanskje har lærevansker utover det normale. Nå vet jo ikke jeg om TS sitt barn er en bortskjemt unnasluntrer eller om han faktisk har atferdsproblemer eller lærevansker. Dersom han har det sistnevnte, så er det uten tvil en del foreldre som ikke er "bra nok". Når det finnes mennesker med spesielle kompetanser som kan hjelpe barna våre, hvorfor ikke bruke de?

Skrevet

Dersom gutten sliter og har lærevansker, så er det forferdelige råd som gis her. Tough love fungerer ikke på de med lærevansker.

Sant nok, og derfor tar jeg også forbehold om at det ikke gutten ikke har spesielle problemer. Har han det, blir det en helt annen diskusjon. Men dersom det ikke foreligger lærevansker eller andre faktorer, er jeg helt enig med de som sier at dette må mor og far kontrollere, ikke gutten.

Og skyt meg om jeg tar feil, TS, men på måten du ordlegger deg om "leksehelvetet" virker det som om du mener at løsningen ligger i å gi gutten mindre lekser? Hvis han merker den holdningen hos deg, er jeg sikker på at han vil utnytte det til det fulle. At han blir demotivert av mengden og er sliten etter skolen osv kan ikke være gyldige argumenter ( da skal det bli moro på ungdomsskolen), jeg tror du må sette hardt mot hardt og forlange at leksene blir gjort før all annen moro, og sette deg sammen med ham hvis han trenger en dytt til å komme i gang. Og fokuser positivt på leksene: de gis ikke for å plage ham, men for å repetere og tilegne seg kunnskap som han trenger.

Det endrer seg ikke over natta, men over tid kan du få til store endringer, det er jeg sikker på! :)

Skrevet

Vi hadde aldri et krav om lekser hjemme, og vi trengte ikke gjøre dem om vi ikke ville. Mamma sa alltid "Det er din egen læring det går ut over". Vi fikk aldri trusler og det ene eller det andre.

Samtidig så innser jeg i ettertid at hun var veldig flink til å få oss til å arbeide med det, for hun spurte alltid hva vi hadde lært på skolen, og om vi kunne vise henne det. Så ble vi sittende og skravle etter middag med litt frukt og godt på bordet - og leksene ble gjort mer som et samspill mellom oss, og de ble gjort hver dag. Etterhvert så var det litt gøy å gjøre lekser for å fortelle mamma om det, for hun lyttet og var engasjert. Det var ikke en "du må gjøre lekser og så skal jeg kontrollere dem".

Vet ikke om det er så korrekt måte å gjøre det på - men jeg har gjort lekser hver dag, på ungdomsskolen, videregående og universitetet. Jeg føler jeg alltid tenker "jeg gjør dette for min egen del" og det har motivert veldig.

• Liker 3
Skrevet

Takker for alle råd. Han er meget bestemt. så ja jeg unngår de store diskusjonene med han. Nå skal middagen på bordet og etterpå skal lekser gjøres.

Anonym poster: 430e50f875ee759252d6d369e4cb62e7

Du unngår og skyr store diskusjoner, og det merker og vet han, så han lager en stor greie ut av det.

Husk på at han en dag skal ut i samfunnet, ta høyere utdanning, og da kreves gode arbeids- og leserutiner, også i jobbsammenheng så vil han av og til måtte oppdatere seg og også der kreves gode rutiner.

Slik som det høres ut nå, så har han ingen gode rutiner eller faste rammer rundt dette, og en av årsakene er en konfliktsky mor.

Din oppgave er å gi poden en best mulig start i livet, og det er å styre ham med en fast hånd, men samtidig gi ham frihet (men IKKE på hans premisser) og det han trenger nå, er en bestemt mor, som gir ham faste rammer og slik starter du med å bygge at han skal bli vant til å ha noen rutiner, det vil lønne seg i det lange løp. Det er HAN som vil tape på det i fremtiden om han ikke får faste rammer, og lære seg rutiner.

Og du må se til at han faktisk gjør leksene, ikke bare slurve og slarve i vei et og annet "bare for å bli ferdig" - han må gå inn for å gjøre skikkelig arbeide.

Som en annen sier, du har gitt ham mange gulroter, og det funker dårlig, så på tide å bruke pisken og bli mer fast, bestemt og begynne å strake kursen for ham. Det er faktisk til hans eget beste. For han kan virkelig ikke fortsette slik, skal han klare seg ute i samfunnet om få år, med dårlige rutiner, bortskjemt og vant til å få viljen sin etc. Det er en oppskrift på en katastrofe om få år. Du har ikke mye tid på å rette opp i dette, men fortsatt litt tid. Start i dag!

Lykke til! :) Oppdater oss gjerne hvordan det går!

Anonym poster: 08639cbf22dddad6b543b72b993e54f5

Gjest annemor30
Skrevet

Vi hadde aldri et krav om lekser hjemme, og vi trengte ikke gjøre dem om vi ikke ville. Mamma sa alltid "Det er din egen læring det går ut over". Vi fikk aldri trusler og det ene eller det andre.

Samtidig så innser jeg i ettertid at hun var veldig flink til å få oss til å arbeide med det, for hun spurte alltid hva vi hadde lært på skolen, og om vi kunne vise henne det. Så ble vi sittende og skravle etter middag med litt frukt og godt på bordet - og leksene ble gjort mer som et samspill mellom oss, og de ble gjort hver dag. Etterhvert så var det litt gøy å gjøre lekser for å fortelle mamma om det, for hun lyttet og var engasjert. Det var ikke en "du må gjøre lekser og så skal jeg kontrollere dem".

Vet ikke om det er så korrekt måte å gjøre det på - men jeg har gjort lekser hver dag, på ungdomsskolen, videregående og universitetet. Jeg føler jeg alltid tenker "jeg gjør dette for min egen del" og det har motivert veldig.

Viktig for aktiv læring dette:-)

Skrevet

Det finnes veldig enkle tiltak. Sørg for å sperre all tilgang til data og annen elektronikk, samt forbud mot å gå ut før leksene er gjort. Det handler om rutiner hvor barna skal bli vant til å ta leksene som det første de gjør etter at de kommer hjem.

Niks. Han sitter der til han får beskjed om å gå der i fra.

Skrevet

Vi fikk ikke ut og leke oss før alle leksene var gjort. Vi hadde selv ansvar for å passe på at de ble gjort da vi var 11 år. Så vi begynte så fort vi var hjemme for å få max leketid.

Skrevet

Var du eller barnefar like i mot lekser som sønnen din?

Anonym poster: aa4c5e128537de957bead4c5b66c090c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...