Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2002 #1 Del Skrevet 29. mai 2002 Håper noen kan hjelpe meg med mitt spørsmål. Jeg er fast ansatt som ekstra-/sommerhjelp på timelønn, har man ikke da krav på overtid når man jobber mer enn normaluken på 40 timer? Nei, fikk jeg høre av arbeidsgiver, jeg får kun vanlig betalt for det jeg jobber. Et annet sted hvor jeg har jobbet før (også timebetalt), fikk vi overtid så lenge dette oversteg de vanlige 40 timene, er dette da en privat policy hos dem? Kan også nevne at det ikke står noe om overtid i kontrakten, da det liksom ikke skal forekomme. Men i sommer kommer jeg til å jobbe 45 timer (eksl. lunsjpausen) i uken. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 29. mai 2002 #2 Del Skrevet 29. mai 2002 Svaret finner du i Arbeidsmiljøloven §49 - jeg har klippet ut følgende § 49. Overtidsarbeid og merarbeid. 1. Vilkår for å nytte overtidsarbeid og merarbeid. Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over den alminnelige arbeidstid etter § 46, jfr. § 47, regnes det overskytende for overtidsarbeid. For arbeidstaker som har redusert arbeidstid (jfr. § 46 A) eller som er deltidsansatt, regnes den arbeidstid som går utover den avtalte, men innenfor den alminnelige arbeidstid, som merarbeid. Som du ser så er alt du jobber innenfor alminnelig arbeidstid merarbeid = timelønn og alt du jobber utover alminnelig arbeidstid = overtid. For overtid skal du ha et tillegg på minst 40 %. Det betyr at hvis alminnelig arbeidstid for tilsvarende stilling er 40 timer så skal du ha overtid når du i en uke jobber utover 40 timer. Hvis du derimot går i turnus - dvs jobber kveld, natt og helger så kan arbeidstiden gjennomsnittsberegnes i en gitt periode f.eks sommeren. Dvs at du da en uke jobber 30 timer og neste uke jobber 50 timer. Dette gir jo i snitt 40 timer og ingen overtid. Håper du ble litt klokere av dette. Ellers så kan det være greit å ta kontakt med LO's sommerkampanje hvis du er usikker i forhold til lønn og avtale for sommerjobber.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå