Gå til innhold

Behandling når kortisol er utenfor normalen?

Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

Gjest LadyAntebellum

Heisann

Jeg sliter med endel symptomer og har tatt en haug med blodprøver, de er fine - men jeg tok kortisolprøver morgen og kveld. Morgenprøven må jeg ta på nytt fordi de har ikke klart og registrere svaret. Men den om kvelden var for lav.

Om begge skulle ligge utenfor normalen, hvordan behandles dette? Jeg er trøtt fra jeg står opp til jeg legger meg og ble plutselig veldig deperimert og har på en måte mistet kraften i kroppen.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vanskelig å tolke kveldsprøven uten å vite morgenverdien. Kortisol skal være høy om morgenen og lav om kvelden - kveldsverdien skal være < 50 % av morgenverdi.

Det man kan tolke ut fra kortisolprøver er enkelt fortalt:

- Høye prøver (morgen + kveld) og ingen døgnvariasjon --> tenker på Cushing syndrom/sykdom eller stress (eller noen sjeldnere tilstander)

--> Dette er altså ikke aktuelt for deg, siden du har lav kveldsverdi

- Høye prøver (morgen + kveld) men med døgnvariasjon --> vanlig ved p-pillebruk, graviditet og annen østrogenpåvirkning

--> Heller ikke aktuelt for deg

- Lave prøver --> kan være aktuelt med utredning for Addisons sykdom. Kan også oppstå hvis du har gått på en kraftig steroidbehandling.

Håper dette var til hjelp!

PS: Ikke les masse om Addisons sykdom nå og bli engstelig, så lenge du ikke vet morgenverdien er det ingenting som tyder på at du har dette! Det behandles for øvrig med kortison-tabletter.

Anonym poster: 9d513b43c6bd97b2c301839af8d77f03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du burde lese om binyretretthet (adrenal fatigue) på nettet. Dette er ikke noe vanlige leger har noe særlig greie på desverre. Har slitt veldig med det selv men begynner å bli bedre nå med riktig kost tilskudd, mye hvile osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei, du burde lese om binyretretthet (adrenal fatigue) på nettet. Dette er ikke noe vanlige leger har noe særlig greie på desverre. Har slitt veldig med det selv men begynner å bli bedre nå med riktig kost tilskudd, mye hvile osv.

Ja binyretretthet har jeg også hatt, og har det litt ennå, men er på bedringen. Var ille en stund, følte meg som om all kraft og saft var støvsuget ut av kroppen, og jeg gråt hele tiden, det hører også med som symptom.

Jeg fikk Cortef av en lege som er litt bra i tankegangen, og begynte å fungere igjen etter noen dager.

Men det er som du sier noe helt vanlige leger ikke forholder seg til.

Selv synes jeg det er merkelig at en så plagsom tilstand ignoreres av helsevesenet, og at man må lete med lys og lykte etter noen som har litt peil.

Jeg måtte i tillegg til å ta Cortef hvile mye. Man har også godt av fett- og proteinrik kost hvis man har denne tilstanden, karbohydrater stresser binyrene.

Så unngå sukkervarer, juice og frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vanlige leger" har ikke greie på dette fordi det ikke er en diagnose som eksisterer i skolemedisinen. Kun i alternativ medisin, og vi vet jo alle hvilket nivå evidensen i alternativ medisin ligger på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

"Vanlige leger" har ikke greie på dette fordi det ikke er en diagnose som eksisterer i skolemedisinen. Kun i alternativ medisin, og vi vet jo alle hvilket nivå evidensen i alternativ medisin ligger på...

En lege som også så verdien av alternativ medisin reddet meg!!

Det KAN jo hende at det er "vanlige" skolemedisinere det er noe galt med, at de ikke ser vidt og bredt nok og "hele bildet".

Mange er syke nesten hele livet og skolemedisinerne kan ikke hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...