Gå til innhold

merkelige symptomer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått til omtrent hver eneste lege i området, (+ optiker og tannlege)

for å finne ut hva som er i veien med meg, men jeg ender aldri opp med noen svar. Jeg har med meg en helt rull med symptomer, men det virker som om de heller vil behandle ett og ett symptom uten å se om noen av dem kanskje hører sammen og egentlig er en sykdom.

Så nå må jeg spørre smartingene her inne, ut ifra disse symptomene, kan dere komme opp med en sykdom (eller flere) eller forslag til hva slags undersøkelser jeg bør be om?

Vi starter på toppen av kroppen og jobber oss ned.

-Svimmelhet, nautisk. Som om jeg er på en båt. Det kommer og går og kan like gjerne skje når jeg sitter eller ligger som når jeg står eller beveger meg.

-En del vondt i hodet med migrener innimellom

-Prikking og nummenhet i leppene og tennene

-Fått en del kviser

- Er veldig tørst ofte, og så ti minutter etter jeg har drukket noe så tisser jeg som en flodhest, så kan jeg godt tisse som en flodhest igjen 15 minutter etterpå uten å ha drukket noe.

-tidvise diffuse smerter i mellomgulvet

-Menssmerter når jeg ikke har mens. Gikk to år uten mensen, så kom den tilbake for ikke så lenge siden, så blødde jeg konstant i tre uker, og siden har jeg ikke sett noe til den. I tillegg til vanlige menssmerter så stikker det til noen ganger

-vondt i underlivet, innimellom så stikker det til og så forsvinner det noen timer og så stikker det til igjen, gjerne samtidig som det stikker til nederst i magen

-Har begynt å gro "skjegg" på steder hvor jeg før bare hadde tynne lyse babyhår, sånn som på lårene, armene, magen

- Er veldig overvektig. Men jeg spiser sunt og trener, men går ikke ned i vekt. Og ja jeg spiser faktisk sunt :blush:

Så er det noen som har noen forslag på hva som kan være iveien med meg, begynner å bli sliten og fattig av å gå til leger hele tiden, og nå har jeg vært innom så mange ganger at jeg er redd de vil tro at jeg er hypokonder eller noe sånt og så avfeier meg helt.

Anonym poster: 48f469c06564ffcf99107257b42eda22

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange av symptomene kan minne om PCOS. Har mange av de samme symptomene og har denne diagnosen.

Resten; svimmelhet, nummenhet osv passer inn i de fleste diagnoser. For min del så er det en del av Fibromyalgien jeg har, men det kan väre noe helt annet for deg.

Skrevet

Mange av symptomene kan minne om PCOS. Har mange av de samme symptomene og har denne diagnosen.

Resten; svimmelhet, nummenhet osv passer inn i de fleste diagnoser. For min del så er det en del av Fibromyalgien jeg har, men det kan väre noe helt annet for deg.

Jeg har vært innom tanken på PCOS jeg også, alle symptomene kom på rekke og rad etter at jeg sluttet på p-piller for fire år siden, det var da vekten feis i været også. Jeg tenker at kanskje p-pillene har holdt hormonene mine i sjakk og da jeg sluttet på dem så gikk kroppen min helt i fistel?

Skrevet

Ja, det kan nok hende at det var p-pillene som holdt PCOS'en i bakgrunnen så du ikke la merke til det så godt da.

Lurer på om det er Diane (kan väre et annet merke også) som ofte blir gitt til de med denne diagnosen.

Selv har jeg valgt å holde meg unna da jeg nå er livredd hormonpreparater etter å ha brukt p-spröyta siden det var da alt begynte :(

Skrevet

Jeg har p-piller liggende, Yasmin, men har ikke turt å begynne på de fordi jeg er redd for blodpropp nå som jeg har blitt så overvektig. Har gått på p-piller siden jeg var 15 og har aldri reagert negativt på dem, før jeg sluttet. Men det var et annet merke.

Skrevet

Minner om hormonforstyrrelser. Du beskriver symptomer jeg har i perioder jeg går på medisiner i forbindelse med prøverørsforsøk.

Det er ikke så mange måter å behandle dette på. Det eneste som virker (for mange) er vektreduksjon. Men P-piller som nevnt kan for mange hjelpe en del da det overstyrer egne hormoner.

Skrevet (endret)

Høres ut som en hormonell forstyrrelse, og det virker kanskje som en forstyrrelse i flere hormoner.

Økt vekt og mensforstyrrelser kan skyldes mye forskjellig, blant annet en forstyrrelse i kortisol. Har du lagt på deg mest rundt magen? Hvordan er fettet fordelt på kroppen din? Uregelmessig mens, økt hårvekst og kviser kan også tyde på forstyrrelse i prolaktin. Ekstrem tørste og mye vannlating kan tyde på en forstyrrelse i hormonet ADH (antidiuretisk hormon).

Kombinert med hodepine og svimmelhet synes jeg det er fornuftig å tenke på en hypofysesykdom.

Hvis dette ikke allerede er tenkt på, ville jeg spurt om en MR av hodet og hormon- og stoffskifteprøver (TSH, fT4, LH, FSH, prolaktin, ACTH, kortisol, østrogen).

Endret av Metamorf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...