Shinana Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Ser til stadighet at journalister skriver at noen har "tatt selvmord". Høres veldig merkelig ut, synes jeg. Er det ikke lenger slik at en så tragisk handling beskrives med verbet "begå"? En person kan ta sitt eget eller andres liv, men vedkommende kan ikke ta hverken et mord eller et selvmord. Uansett; like tragisk samme hvilket verb man bruker.
Øydis Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 (endret) Hørte på Språkteigen en gang der de snakket om dette. Før i tiden var selvmord en forbrytelse og en synd, på lik linje med mord. Å begå mord er selvfølgelig fortsatt straffbart, men selvmord har gjennomgått en forandring og folk ser annerledes på denne handlingen nå. Dette reflekteres i språket, og det føles mer naturlig for mange å si "ta selvmord" siden det ikke lenger blir betraktet som en forbrytelse. Selv synes jeg det høres riktigere ut med "begå selvmord" og skriver det som regel slik (ikke at jeg skriver så mye om det), men muntlig kan jeg fint finne på å si "ta" uten å tenke meg om. Muntlige endringer i språket kommer alltid før de skriftlige reglene blir endret, og det er det man ser i dette tilfellet. Synes det er veldig interessant med slike forandringer i språket! Endret 20. august 2012 av Øydis
Shinana Skrevet 20. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2012 Ser poenget ditt, men jeg synes ikke verbet og substantivet henger sammen. Mulig at det kun er "gammel vane" som gjør at dette skurrer, men det høres utrolig rart ut. Da kan man snart "ta et bankran", "ta en forbrytelse" og "ta et innbrudd". Det ville vært bedre å bytte ut"begå" med "gjøre" i stedet for "ta". Mye rart man gidder å bry seg med :-)
Øydis Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 (endret) Nei, om det henger så bra sammen er jo en annen sak. Man gjentar jo bare det man hører andre si, og om man hører det mange nok ganger slutter man til slutt å tenke på om det er bra eller ikke. (Det gjelder jo mye annet også! ) Det kan jo hende man begynte å si "ta selvmord" fordi man sier "ta livet sitt". Tror ikke man vil kunne komme til å si "ta et innbrudd" og de andre eksemplene, nettopp fordi disse handlingene fortsatt er lovbrudd. Noe må man jo tenke på! Endret 20. august 2012 av Øydis
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå