daemonia Skrevet 22. august 2012 #21 Skrevet 22. august 2012 (endret) *siterte feil innlegg* Endret 22. august 2012 av daemonia
daemonia Skrevet 22. august 2012 #22 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde tatt kontakt med lokalavisen og fortalt historien. Både om foreldrene som ikke har tatt tak i barna sine, og om ungdommene som er litt for gamle til å blotte seg for småunger og til å drive ramp. Greit nok at de oppfører seg som drittunger, men det å henge dem ut i mediene må da vel være i meste laget, eller...? Hvis TS skulle gått ut med dette så ville alle visst hvem det var enten gjennom bilde av henne eller ved at nabolaget ble nevnt. Og hvem vil det gå utover da, bare fra voksent hold? Nei, det er bedre å ikke dra inn alle utenforstående. Det å gi beskjed om at hvis det ikke tar slutt så blir det politianmeldelse nest er det lengste jeg vil råde TS til å gå.
Gjest Skrevet 22. august 2012 #23 Skrevet 22. august 2012 Jeg ville nok rett og slett ringt politiet ja! Greit nok å gjøre pøbelstreker, men så fort det går utover andres eiendom syntes jeg det blir for ille!
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2012 #24 Skrevet 2. oktober 2012 Hei igjen, TS her. Nå har vi hatt flere helger med denne oppførselen igjen, og barna har våknet hver gang de har vært her. Ingenting nytt i så måte altså. Denne helga tok jeg dem på fersken og så hvilket hus de løp inn for å gjemme seg i. Selvfølgelig fulgte jeg etter og gav klar beskjed om at jeg forventer at denne oppførselen tar slutt, og at jeg kommer til å anmelde dem hvis dette skjer en eneste gang til. Og at i så fall så kommer jeg ikke bare til å anmelde for langvarig trakassering, men også blotting ovenfor små barn. Som vanlig fikk jeg frasen jeg har fått opplest mange ganger før. Det er jo bare til å overse dem, det er jo ikke mulig å overvåke dem uansett så det er lite de kan gjøre for å styre dette. Når jeg spurte hvor lenge de mener at det er hensiktsmessig å overse fremfor å gjøre noe for å få slutt på det svarte de ikke på det, men sa heller at anmeldelse var jo litt vel langt å gå. Og som "hevn" for at jeg tok dem på fersken kom de hit igjen i går. Denne gangen var det flere som stod og hamret og slo på vinduene slik at det bråkte veldig. Barna og hunden var helt fra seg, og jeg gikk etter dem. Så hvor de var og gav dem en skikkelig overhaling. Ja jeg var sint. Nei, forresten; jeg for forbannet! Og skyllebøtta inneholdt noe som å oppføre seg som om de var 14 og ikke 5 år, at det er på tide at noen lærer dem noe folkeskikk, og at jeg kommer faktisk til å anmelde. De reagerte ikke noe særlig, de løp gjennom busker og fniste og lo. Derimot sendte foreldrene til en av dem bestefaren på døra vår for å si at det var unødvendig av meg å være så sint, og at vi måtte jo gi beskjed før det var gått så langt. Det var mannen som måtte snakke med dem, for jeg hadde faktisk ikke klart å holde meg fra å si noe dumt tror jeg... Ikke at det er noe å være stolt av, men ja... Til slutt forstod visstnok bestefaren til denne ene alvoret, og snakket med foreldrene til resten. Det førte til telefonstorm på kvelden hvor det da ble sagt at det var unødvendig av meg å gå etter dem på den måten, men om det virkelig var et så stort problem så skulle de se hva de fikk gjort. Og de spurte om vi vær så snill kunne la være å anmelde dem. Så nå er jeg altså den sure og gærne i nabolaget, men de skulle se å få dem til å kutte ut. Så får vi se hvor lenge det varer.... Anonym poster: bd6c2b5ea109029753b417a5f215baca 1
Gjest Little princess Skrevet 2. oktober 2012 #26 Skrevet 2. oktober 2012 Dette må anmeldes! I alle fall når foreldrene er så tafatte at de ser på trakassering av naboene som "lek". 5
Chloe- Skrevet 2. oktober 2012 #27 Skrevet 2. oktober 2012 Jeg mener de har fått nok sjangser, jeg ville anmeldt. Både for din del og for deres del, da det virker som om det er noe som skurrer i heimen. 3
Leeloo Skrevet 3. oktober 2012 #28 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg hadde klikket i vinkel!! Det er ikke søte, uskyldige pek, men ren trakkassering fra 13-14 åringer som kan flyttet hjemmefra om ett år eller to (om man bor der dette er vanlig når videregående starter). Foreldrene høres jo fullstendig blåst ut, de har tydeligvis ingen kontroll på ungene sine. Anmeld, til både politi og barnevern. Foreldrene kunne f.eks gitt husarrest (som jeg vanligvis ikke har noen tro på, men i dette tilfellet er det ikke så mye annet som hjelper). De kan faktiske nektet gutta å henge sammen, selv om de er i slekt. 1
Nerdemamma Skrevet 3. oktober 2012 #29 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg er enig med nesten alle sammen her. En politi/barnevernsanmeldelse er nok veien å gå. Jeg ville nok valgt å sende inn til begge instanser. Barnevern er som regel ikke like raske som politiet til å undersøke siden de har en noe lengre behandlingstid. Men til gjengeld så blir du ikke kvitt barnevernet like lett. Mens politiet nok har mulighet til å ta saken raskere, samt de vil sende rapport videre til barnevernet hvis du har sendt inn sak til de også. Beklageligvis så har du kommet med tomme trussler ganske lenge nå virker det som. "Neste gang anmelder jeg de!" så skjer det igjen uten at du følger opp trusselen din. Neste gang de hamrer på vinduer, kaster stein, riper bil etc. ringer du politiet med en eneste gang. Ikke vis de noen som helst reaksjon. Hvis du overser de en stun vil de prøve enda hardere å terge dere, men det vil kanskje gi politiet nok tid til å dukke opp og ta de på fersk gjerning. Dagen etter politiet har vært der (hvis de dukker opp) sender du inn et saklig brev til barnevernet eller ringer inn en bekymringsmelding. Ungdom som får lov til å herje på slikt vis tyder for min del på omsorgssvikt som barnevernet skal ta seriøst. Eventuelt kan du ta kontakt med barnevernvakta i ditt distrikt men de fungerer mer ambulerende etter det jeg har fått med meg, og bør ikke kontaktes med mindre det er svært alvorlig. Stop threatening, and start acting 2
AmandaVI Skrevet 3. oktober 2012 #30 Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Ja, dette er uakseptabelt. Hadde dette skjedd i nabolaget mitt hadde det ikke tatt lang tid før de "rette" instanser ble koblet inn. Jeg forstår at det er frustrerende og kjipt at disse ungdommene ødelegger eiendom og gjør livet surt for de yngste. Men før du ringer purk og barnevern ta kontakt med foreldrene til disse ungdommene en gang til, og opplys dem om at du vil gjøre det dersom du møter på noen av dem. Bare konfronter dem. Hvis du skal hanskes med unge "pøbler" kan du ikke være redd for å konfrontere dem. Ikke bruk barnevernet som trussel. Tolv-trettenåringer skjønner ikke det. Si heller ifra til foreldrene, om du så må gjøre det gang på gang. Det hadde heller ikke skadd å få med noen naboer på dette. Er dere flere, er det større sjanse for å bli hørt av tafatte mennesker, som politi og barnevern. Når det er snakk om en gjeng med urokråker i den alderen er det gjerne snakk om en, max to som får de andre med seg. Denne personen har gjerne erfaring med vandalisme fra før av, og i den rekkefølgen, adferdsvansker eller andre bakenforliggende årsaker. Det betyr ikke at det de andre i gjengen gjør er akseptabelt, eller fritar lederen for det som skjer. Hvis foreldrene fraskriver se ansvaret, kan du begynne å nevne barnevernet, men bare for foreldrene. Jeg vet ikke om du har gjort det, det sier du ikke noe om i innlegget. Gjerne i forbindelse med å sende regning for ødelagt eiendom; hvis du kan bevise at de har vandalisert eiendommen, vel og merke, så det kameraet var en god ide, i og med at de fortsetter å komme tilbake. Med sånne mennesker nytter det dessverre ikke med sinne og trusler. Du må faktisk vende det andre kinnet til. du kan for eksempel si at du ikke er ute etter å gjøre livet surt for dem, bare å ha hagen din i fred. Barna mine leker i hagen, den betyr mye for oss. Jeg er i utgangspunktet veldig kritisk til å blande barnevernet inn i sånne saker, da jeg har både sett og erfart hva barnevernet kan gjøre mot en familie. Det beste er selvfølgelig hvis foreldre og barn/ungdom kan komme til bunns i dette på egen hånd. Hvis det er mulghet for det. Hold tråden åpen du, og oss oppdatert! Endret 3. oktober 2012 av AmandaVI
Gjest marianne4388 Skrevet 3. oktober 2012 #31 Skrevet 3. oktober 2012 Jeg syns det er fint at du prøver å ta det opp på en ordentlig måte før du gjør noe drastisk, men nå er det på tide med no more mr nice guy og bare anmelde. Når det går ut over dine barn og hunden har de gått LANGT over streken! Og jeg syns det er særdeles merkelig at foreldrene til disse ungene ikke klarer å håndtere situasjonen ordentlig... 2
Leeloo Skrevet 3. oktober 2012 #32 Skrevet 3. oktober 2012 Har du forresten vist bildene til foreldrene? Foreldre har en lei tendens til å tenke det beste om sine håpefulle og luller seg inn i "sure kjerring, SÅ ille er det sikkert ikke, gutter er gutter". Ta gjerne video-opptak også, har som regel sterkere effekt. Be dem om et offisielt møte, helst med flere naboer (kan noen av de andre kanskje også ta bilder?) der du viser bevisene og si i fra om at at du er ferdig med tomme trusler, fra nå av blir det anmeldelse hver gang. Gjør det klart at du og naboene forventer at de klarer å holde kontroll på sine mindreårige barn og at det ikke er noen menneskerett å få gå ut uten tilsyn, husarrest er fortsatt gangbar straff. Hvis de ikke kan holde guttene hjemme forlanger dere at en forelder skal være "frimerke" på dem hver gang de går ut på fritiden. Er det tre gutter vil det si at det er minimum seks voksne som kan bytte på. Avklar med politiet på forhånd om denne oppførselen er nok til at de vil komme hvis du ringer, ellers ender du opp med at det likevel blir en tom trussel. Be om et kort møte der du viser frem bildene og gir et kjapt sammendrag av hvordan ting har vært, evt. ta det på tlf. Politiet har ikke akkurat ubegrenset med ressurser, men ofte er de interessert i å hjelpe når det er snakk om å forebygge at disse guttene havner helt på galeien. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå