AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Jeg begynner virkelig å lure her jeg sitter. I helga har en gruppe tenåringer hatt det veldig morsomt rundt i nabolaget. Ringer på og stikker av, og hamrer og slår på vinduer hos alle. Greit nok, den delen er normal. Alle har vel gjort det en gang? Men disse her de driter i hvor de løper, og har trampet ned småvokste busker vi har, og blomster. Hos flere naboer har de løpt over leker til små barn og bøtter og spader er blitt ødelagt, og baller er blitt sparket vekk når de har stukket av. På toppen av det hele har de gjemt seg bakom bilen til mannen min, og når de har stukket av har de faktisk klart å skrape opp ene døra! Så nå må det fikses. På toppen av det hele stod to gutter utenfor huset vårt her og blottet rumpa foran barna våre på 7 og 3 år!! På kvelden etter barna hadde lagt seg og vi satt i stua hørte vi et forferdelig bråk. Da stod de og hamret på vinduene til ungene og vekket dem og skremte vettet av dem! Og ja, de vet hvor barna sover. Hvem ellers skulle hatt racerbiler og Minnie Mus på gardinene...? I vinter når snøen var fuktig lagde de snøballer som var skikkelig harde (nesten som isklumper) og kastet på vinduer hos både oss og hos naboer. Hos oss ble ytterste glasset knust fordi de stod for nærme og kastet med all makt. Greit nok at det ble erstattet, men tydeligvis har de ikke lært noe av det! Foreldrene bedyret da at de skulle få dem til å kutte ut, og at de skulle sørge for at det aldri skulle skje igjen. Tydeligvis ikke... Er dette normal oppførsel for tenåringer (13-14 år), eller er det rett og slett mangel på oppdragelse og folkeskikk? Jeg håper virkelig ikke mine barn vokser opp og oppfører seg sånn, da blir jeg inderlig skuffet.... Anonym poster: 04c70bdb31f8400703abd6932e8db4e8
Gabler Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Det virker som om de regelmessig gjør slike ting? Det er ikke normalt, du får ringe politiet neste gang, da blir nok barnevernet kontaktet.. 11
Sign Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 For meg er dette ikke normal oppførsel for 13-14 åringer. Ikke i det hele tatt. Vanskelig å si om det skyldes dårlig oppdragelse eller annet, men uansett er det fullstendig uakseptabelt. Hvis det ikke er mulig å ordne opp i dette ved å kontakte foreldrene ville jeg anmeldt det til politiet. 4
Gjest Doh Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Det virker jo som om du vet hvem foreldrene er. Da tar du kontakt med de og sier at neste gang ringer du politiet og barnevernsvakten. Kanskje de tar mer tak i problemet da. Høres forresten ut som noen ufyselige drittunger disse ungdommene.... 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Jada, vi vet hvem foreldrene er. De har jo tross alt byttet ut et stort vindu for oss i vinter! De lover gang på gang å ta tak i det. Har til og med sagt at det skal bli lenge til de får være alene hjemme igjen i helgene, men det gjelder tydeligvis bare en helg så er det alene og tilbake til det samme gamle igjen. Jeg har vel stort sett gitt opp å få noe gehør hos foreldrene. Men heretter får vel kameraet være klart slik at det kan dokumenteres. Og det å ta kontakt med barnevernvakten har vi ikke tenkt på, men det skal jeg ha i bakhodet Takk for tips Godt å høre at det ikke bare er vi som er sure og sære egentlig. Kan jo begynne å lure når foreldrene selv ikke tar det mer alvorlig enn de ser ut til å gjøre TS Anonym poster: 04c70bdb31f8400703abd6932e8db4e8
daemonia Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Høres ikke ut som om foreldrene er særlig tilstedeværende utover det å være der rent fysisk. Ingen her oppfører seg slik. Og jeg kan ikke huske at hverken jeg eller andre på min alder oppførte seg slik når vi var tenåringer. Og spesielt ikke så unge!
charactouy Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Ringe på og løpe/gjemme seg har vel alle gjort, også kastet snøballer på (stue)vindu til intetanende naboer - men den oppførselen der er langt over det som er normalt/vanlig for veltilpassede og oppegående 13-14-åringer! 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 Ringe på og løpe/gjemme seg har vel alle gjort, også kastet snøballer på (stue)vindu til intetanende naboer - men den oppførselen der er langt over det som er normalt/vanlig for veltilpassede og oppegående 13-14-åringer! Det var det jeg også tenkte. Alt med måte. Men å drive hærverk og så nekte å ta ansvar for det både som "gjerningsmenn" og foreldre er noe helt annet enn typiske barnestreker. TS Anonym poster: 04c70bdb31f8400703abd6932e8db4e8
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Kanskje greit å snakke med barnevernet også? jeg vet av erfaring at veldig utagerende oppførsel på barn ofte kommer av at de ikke har det godt hjemme Anonym poster: 2d5dab6f6697b230e0e6348a8c5ba2c2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Synes ikke det er noe normal oppførsel for tenåringer. Her var vi ganske idiotiske, men var ikke sånn. Vi ringte på dører en gang i blandt også kalt "ringespring", kastet snøballer en gang i blandt og en SJELDEN gang kastet vi steiner på biler. Småe selvfølgelig! Vet ikke om det bare var vi som var fryktelig "snille" da, men den oppførselen til de ungdommene der virkelig jo heeeelt badundas. Anonym poster: 1923351a0f7404046f7335899fd418d1
Thomasine Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Syns ikke det er normal oppførsel 13-14-åringer jeg! 8 - 10-åringer, kanskje...men ikke 14-åringer!!! Kan ikke tenkte meg en slik oppførsel fra min sønn... Jeg hadde anmeldt gutta for hærverk...tydelig at foreldrene ikke tar seg sitt ansvar godt nok! Syns ikke du skal vente og tenke på det en gang, disse gutta trenger å vite at dette ikke er akseptabelt - helst i går!! Lykke til!
Brunhilde Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Hvor mange er disse ungdommene? Er det brødre? En vennegjeng? Det kommer ikke helt frem i innlegget, selv om det kan virke som om det er en eller to som er hovedproblemet? Hvis det er snakk om 13-14 åringer som er alene hjemme i helgen og ikke mestrer dette, så ville jeg sendt en melding til barnevernet. Ellers ville jeg rett og slett anmledt hele greia. Et pek i ny og ne bør man kanskje tåle, men slik du beskriver dette grenser det til trakassering. Det skal ingen måtte finne seg i! 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 Hei igjen folkens, TS her! Det dreier seg om en vennegjeng. 3 av dem er søskenbarn. Jeg har pratet med foreldrene til 2 av dem, men svaret vi fikk var faktisk at det bare var til å slutte å gå ut etter dem, og bare overse det hele. Vel, den strategien har både vi og andre naboer prøvd, uten at det er blitt noe bedre. Over tid har de bare blitt verre og verre. Jeg sa også det at dersom de kom tilbake så kom jeg til å politianmelde for trakassering og at jeg også da kom til å ta med det at de blottet seg for småbarn, for slik jeg ser det så var det nettop det de gjorde. Og at jeg ikke bryr meg om hva konsekvensene for dem måtte bli, fordi nå har vi gitt nok beskjeder. Da sa de (som vanlig) at de skulle prate med dem og at de ikke godtar slikt. Jada... Så får vi se... Tviler på at det blir noen endring, i helga er de vel tilbake regner jeg med. Forresten: Nå ligger det et speilreflekskamera som tar ett bilde i sekundet og litt til så neste gang får vi faktisk dokumentert idiotien! TS Anonym poster: 04c70bdb31f8400703abd6932e8db4e8 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2012 #16 Skrevet 21. august 2012 det er absolutt ikke normalt. det er nok lurt å ha kamera så dere har bevis også. jeg blir faktisk overrasket at ungdommer gjør slikt! det verste vi gjorde var: å gå på eple slang hos naboen. fikk med oss 5 epler. og vi tok gummi strikk rundt gate skilt å skrev noe annet på en lapp som vi festet på. vi skrev med penn så jeg tror de fleste skjønte at det bare var vas fra barn:) Anonym poster: 55e035bbc78796c061435baa1acb91e3
betrayed Skrevet 22. august 2012 #17 Skrevet 22. august 2012 Jeg oppførte meg ikke slik, men har inntrykk av at det var normalt fordi VELDIG mange gjorde det og gjør det..
Celtic Heart Skrevet 22. august 2012 #18 Skrevet 22. august 2012 Hadde mine unger oppført seg slik hadde jeg vært så flau at jeg hadde tatt de med og flytta langt inn på vidda. Et pek i ny og ne kan man nok forvente, men ikke i det omfanget der. 2
Gjest Sinnamagda Skrevet 22. august 2012 #19 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde tatt kontakt med lokalavisen og fortalt historien. Både om foreldrene som ikke har tatt tak i barna sine, og om ungdommene som er litt for gamle til å blotte seg for småunger og til å drive ramp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå