Gå til innhold

Bare en stemor...

Anbefalte innlegg

Gjest nattegjest
Skrevet

Sitter søvnløs og venter på trøtten. Har vært runden hos barna og de sover søtt, både de "ekte" og "bonus". I min ensomhet roter jeg rundt på forumet her, og jeg må si at jeg blir kvalm av alle forståsegpåerne. Herregud så mange oppskrifter på hvordan en stemor skal være, og det også fra barnløse.? Jeg er selv både mor og stemor, men også er jeg en datter,søster, kone,venn, kollega, osv... Og alle de kjenner meg slik jeg er. Jeg kjefter, gråter,trøster,ler,leker,hyler,roper,koser. Med Andre ord: jeg er meg. Barna forventer ikke noe annet, og vi lever sammen som en harmonisk familie, med mye takhøyde. Vi må alltid lytte til barna og deres ønsker, men herregud de er da barn som må oppdras. Jeg fikk kjeft av nabokjærringa som jentunge, fikk ingen arr på sjelen av det. Så jeg roser og kjefter på barna og de elsker meg for det. Her forleden så sto min stesønn på 8 år og viftet med hendene opptil mine øyne, så spørr han: er du redd for "morene" dine? Det heter ikke morene sier jeg, jeg har bare en jeg. Da svarer den kjekke unge mannen: hmm.. jeg har to, verdens beste mamma og verdens beste stemor:o) Det er plass for oss alle her. Og du skal ikke tåle så inderlig vell, den urett som ikke rammer deg selv. Ha en god natt til dere alle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syntes jeg var godt skrevet! :-D som du sier: plass til alle!

• Liker 4
Skrevet

Den likte jeg :) ... jeg er så heldig at t.o.m. moren til mitt bonusbarn sier at barnet er heldig som har to "mammaer" :)

• Liker 2
Skrevet

Det er mange som skal ha meninger om så mye. Men skal man ikke få lov å ha noen meninger om barn/barneoppdragelse/steforeldre om man er barnløs?

Selv om jeg har barn er ikke nødvendigvis mine meninger mer kvalifiserte enn en barnløs sine meninger? Alle barn er jo forskjellige?

Skrevet

Det er mange som skal ha meninger om så mye. Men skal man ikke få lov å ha noen meninger om barn/barneoppdragelse/steforeldre om man er barnløs?

Selv om jeg har barn er ikke nødvendigvis mine meninger mer kvalifiserte enn en barnløs sine meninger? Alle barn er jo forskjellige?

Det er litt sånn i Norge av og til at kunnskap ikke gjelder med mindre man har selvopplevd erfaring. Hvis man "bare" har lest/studert, så kan man det egentlig ikke.

Jeg kjenner en jordmor som har det problemet. Hun har ikke barn selv, men hun har tross alt vært med på noen hundre fødsler. Likevel finnes det gravide/fødende som mener hun ikke kan det hun skal fordi hun ikke har født selv.

• Liker 1
Skrevet

Hvis ting må være selvopplevd før man kan få ha en mening om det, må det jo i så fall være en helt lik situasjon da? Angående jordmora; alle graviditeter og fødsler er jo forskjellige. Skal jeg si til min jordmor at dersom hun ikke hadde bekkenløsning kan hun ikke uttale seg om min form?

• Liker 1
Skrevet

Hvis ting må være selvopplevd før man kan få ha en mening om det, må det jo i så fall være en helt lik situasjon da? Angående jordmora; alle graviditeter og fødsler er jo forskjellige. Skal jeg si til min jordmor at dersom hun ikke hadde bekkenløsning kan hun ikke uttale seg om min form?

Det er nettopp det som er så absurd!

• Liker 1
Skrevet

Sitter søvnløs og venter på trøtten. Har vært runden hos barna og de sover søtt, både de "ekte" og "bonus". I min ensomhet roter jeg rundt på forumet her, og jeg må si at jeg blir kvalm av alle forståsegpåerne. Herregud så mange oppskrifter på hvordan en stemor skal være, og det også fra barnløse.? Jeg er selv både mor og stemor, men også er jeg en datter,søster, kone,venn, kollega, osv... Og alle de kjenner meg slik jeg er. Jeg kjefter, gråter,trøster,ler,leker,hyler,roper,koser. Med Andre ord: jeg er meg. Barna forventer ikke noe annet, og vi lever sammen som en harmonisk familie, med mye takhøyde. Vi må alltid lytte til barna og deres ønsker, men herregud de er da barn som må oppdras. Jeg fikk kjeft av nabokjærringa som jentunge, fikk ingen arr på sjelen av det. Så jeg roser og kjefter på barna og de elsker meg for det. Her forleden så sto min stesønn på 8 år og viftet med hendene opptil mine øyne, så spørr han: er du redd for "morene" dine? Det heter ikke morene sier jeg, jeg har bare en jeg. Da svarer den kjekke unge mannen: hmm.. jeg har to, verdens beste mamma og verdens beste stemor:o) Det er plass for oss alle her. Og du skal ikke tåle så inderlig vell, den urett som ikke rammer deg selv. Ha en god natt til dere alle.

Vel, det finnes flust av innlegg her fra stemødre som IKKE har barn selv. Har ikke de heller rett til å uttale seg? Noen har jo vært stemødre i kort tid? Hvor langt tidsperspektiv er det snakk om en må ha ansvar for andre sine barn før en kan uttale seg? Og hva med stemødre uten egne barn og som bare ser stebarna i ferie?

Gjest nattegjest
Skrevet

Man trenger å sitte på en hest for å lære og ri, det hjelper ikke å kjenne en som gjør det.

En jordmor skal ta imot andres barn, ikke leve med de. Det er uvesentlig om jormor har egne barn, det viktige for meg er om hun har vært med på å forløse mange barn. Det kan da ikke være slik i 2012 hvor sikkert 1/3 av alle familier består av dine,mine og våre barn, at ordet stemor likestilles med ordet heks. Ikke belær andre om ting du ikke har erfart eller har inngående kunnskap om.

Jeg er sikker på at det er mange jenter/damer det ute som gjør en fabelaktig jobb i å være seg selv, stemødre eller ei. Og sikker mange som gjør det motsatte.

Men budskapet mitt var: ikke halshugg noen for et begrep. Middelalderen er forbi!!!

Skrevet

Man trenger å sitte på en hest for å lære og ri, det hjelper ikke å kjenne en som gjør det.

En jordmor skal ta imot andres barn, ikke leve med de. Det er uvesentlig om jormor har egne barn, det viktige for meg er om hun har vært med på å forløse mange barn. Det kan da ikke være slik i 2012 hvor sikkert 1/3 av alle familier består av dine,mine og våre barn, at ordet stemor likestilles med ordet heks. Ikke belær andre om ting du ikke har erfart eller har inngående kunnskap om.

Jeg er sikker på at det er mange jenter/damer det ute som gjør en fabelaktig jobb i å være seg selv, stemødre eller ei. Og sikker mange som gjør det motsatte.

Men budskapet mitt var: ikke halshugg noen for et begrep. Middelalderen er forbi!!!

Det med jordmoren var ment som et eksempel på den holdningen du nettopp uttrykker nå. Jeg kunne godt brukt andre eksempler, som ikke var relatert til barn i det hele tatt. Man kan faktisk lære seg ting selv om det ikke er gjennom egen (kroppslig) erfaring. Studier, observasjon, forestilling, fantasi, samtale.

Å bruke ordtak for å illustrere er forsåvidt greit, men det funker ikke helt som "bevis". De fleste ordtak er så fiffig formulert at de som regel har en motpart som betyr det motsatte. Slik kan man alltid finne det som passer til egen situasjon. Min favoritt:

"Motsetninger tiltrekker hverandre" vs "Like barn leker best"

Skrevet

Problemer oppstår med generalisering. Et eksempel på dette er selvfølgelig "alle stemødre er dårlige folk". Et annet eksempel på dette er "alle stemødre er fantastiske".

I tillegg: man har lov til å uttale seg om det man vil. Selv om du har barn vet du ikke noe om hvordan det er for meg å ha barn. Vi er ulike individer. Jeg må innrømme at alle de "fantastiske" rådene jeg har fått av bestemødre og svigermødre som vet hvordan jeg skal te meg til mitt barn fordi de har hatt barn selv har vært langt dårligere enn de jeg har fått av f.eks. en barnløs småbarnspedagog jeg har kontakt med.

Har man vokst opp med en grusom stemor kan man si noe om hvordan det var å vokse opp med en grusom stemor. Det må være like lov som å si at man selv oppfatter seg selv som en god stemor.

Gjest nattegjest
Skrevet

Vil bare først poengtere at jeg sa ikke uttal deg om ting du ikke har erfart eller har inngående kunnskap om.

Og jeg vil jo si at en småbarnspedagog (eller førskolelærer som man som regel kaller de) faktisk har høyskoleutdanning om barn til og med fjerde trinn, bør kunne uttale seg om barn og barns relasjoner.

Og hvordan i all verden får du til dette? sitat:Man kan faktisk lære seg ting selv om det ikke er gjennom egen (kroppslig) erfaring. Studier, observasjon, forestilling, fantasi, samtale. Sitat slutt.

Og at jeg bruker metaforer i forklaringene mine forandrer vell ikke budskapet?

Samtidig så kan man selfølgelig uttale seg om hva man vil, men det er en vesentlig forskjell på å uttale seg og det å belære...

Mitt budskap igjen: ikke halshugg noen for et begrep.

Skrevet

Studier: man kan lese, studere (kall det hva du vil) fag

Observere: se hva andre gjør/ikke gjør, bedømme resultatet

samtale: snakke med andre (var det vanskelig å forstå?)

Forestilling/fantasi: Man kan lese skjønnlitteratur (faglitteratur er ikke nok til å dekke alle menneskelige aspekter), og man kan ha nok empati til å sette seg inn i andres situasjon

Jeg er litt usikker på hva vi egentlig diskuterer her. Mitt poeng i utgangspunktet var at i Norge så er det en tendens til at man setter kroppslig erfaring foran teoretisk kunnskap. "Man kan ikke noe før man har vært på gølvet". Se feks hvordan toppolitikere omtales. "De kan ingenting, de har aldri jobba". My mistake, jeg trodde det faktisk var en jobb å være toppolitiker. De har lengre arbeidsdager enn jeg har ihvertfall.

Og jeg tror egentlig ikke jeg skjønner helt hva du mener med å halshugge noen for et begrep. Har jeg gjort det? Jeg leste ikke så nøye, kanskje det er noen andre du svarer.

Selvsagt kan du bruke metaforer, men de bør jo underbygges. Når de bare står der og på egenhånd skal fungere som "bevis" blir de verdiløse.

Skrevet

Men hva om hesten din er en snill gammel fjording mens min er en spenstig uinnridd unghest? ;)

Skrevet

synes det var veldig fint det du skrev:) er stemor selv men etter og blitt medlem her og lest meg i hel om alt ( har ikkje barn selv , men elsker barn og er vell mamma til flere av veninnene mine sine barn) men fy så masse negativt det er mot stemødre!! moren til min stesønn vil ikkje se han og ha noe med han og gjøre men eg stiller på alt .. synes enkelte folk må åpne opp øynene og begynne og endre innstilling littt .

Skrevet

Veldig fint å lese! Er selv stemor, og med en veldig motarbeidene mor, er ikke livet alltid like lett for meg og min samboer.. Og er man stemor har man jo ingen rettigheter, man har ikke født selv og vet ikke noe om noe, man har ikke rett til å ha noen følelser eller å være en del av barnets liv, da skal man stå på sidelinjen, man skal ikke bry seg for mye om barnet, eller være glad i barnet, å om barnet blir veldig knyttet til deg, og du er så uheldig å engasjere deg, jo da er du respektløs og prøver å ta over!

Til alle mødre der ute som synes det er vanskelig å akseptere at barna har fått en ny og viktig person i livet sitt, som blir en slags erstatning for mor når barna er hos far, men som aldri, aldri kan ta fra dere rollen som mor! Tygg litt på dette.. Jeg vokste opp med et par ulike stemødre, og ingen av dem engasjerte seg, eller gjorde noe som helst for at jeg skulle føle meg inkludert.. Dette er veldig sårbart for et barn, uansett alder.. Tenk om ditt barn hadde følt at det ikke hørte hjemme sammen med pappaen, pga en stemor som ikke ville ha noe med barnet å gjøre? Bit i deg de vanskelige følelsene, og vær gla for at ditt barn har enda en person som bryr seg, engasjerer seg, stiller opp og gjør alt i sin makt for at ditt barn skal ha det bra!

Det er ikke bare bare å være stemor heller! Og respekt er ikke en enveisgate...

Gjest Nattegjest
Skrevet

Føler det blir litt oppgulp og gjenta mitt poeng om og om igjen.

Så for å forklare. Det med å lære seg å ri uten å sitte til hest betyr: er du stemor eller har vært det (lenge nok til å føle på det) eller har inngående kunnskap om evnet, da lærer/ har du lært å ri.

Halshogge noen for et begrep betyr: når enkelte hører ordet stemor, så tenker de automatisk at det er en ond person som vil ødelegge forholdet mellom far/barn/mor...

Men selvfølgelig er det noen der ute som er egoister og sverter begrepet eller grupper. For er det noe man er god på i Norge, så er det å sette folk i bås. Og slik blir noen grupper mennesker forbunnet med typiske kvaliteter eller mangler på slike.

Som f.eks: alle muslimer er terrorister, eller alle mannlige frisører er homofile, osv... Trist men sant.

Og vil bare understreke at jeg ikke står for slike holdninger, jeg prøver å se enkeltindividet:o)

Gjest Nattegjest
Skrevet

Men hva om hesten din er en snill gammel fjording mens min er en spenstig uinnridd unghest? ;)

Da får du en heisatur og jeg en hyggelig :gjeiper:
Skrevet

Da får du en heisatur og jeg en hyggelig :gjeiper:

Ha, ha, stemmer det :hoppendeglad:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...