0o0 Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Jeg har det siste halve året blitt dårligere og dårligere i kroppen. I begynnelsen hadde jeg symptomer som oppblåsthet, forstoppelse og kvalme. Litt diare innimellom. Gikk til legen og tok blodprøve som viste positiv HLA DQ2 men ingen store utslag på anti-tTG. I forkant av denne prøven hadde jeg ikke spist noe særlig gluten på et år. Jeg hadde jo spist pizza ol. innimellom men ikke brød i det daglige. Jeg mistenker derfor at jeg ikke har spist nok gluten til at det har gitt utslag på prøven. Hadde også ultralyd av mage uten at de fant noe galt. Etter at jeg hadde tatt prøven reiste jeg på ferie til Italia i 10 dager. Der ble det mye brød, pasta og pizza hver dag. Jeg ble skikkelig dårlig og prøvde derfor å leve glutenfritt noen dager. Det hjalp! Jeg har fått henvisning til gastroskopi/spesialister på mage/tarm etter å ha godsnakket med legen og spiser derfor en del gluten hver dag.Har nå spist mye gluten (minst 3 skiver) i ca 6 uker og merker at symptomene i kroppen har endret seg veldig. Jeg er ikke lengre så oppblåst og forstoppet som jeg tidligere var. Nå har jeg gått over til å bli ekstremt trøtt og slapp. Totalt uten krefter og sover lett 12-14 timer. Skjelver og svimler mye. Følelse av at jeg har influensa og er fortsatt ofte kvalm. Orker såvidt å løfte vannglasset fra bordet. Har også hatt uregelmessig mens. Tror du at det er cøliaki jeg har? Siden det er ventetid til gastroskopi tar det sikkert 7-8 uker før jeg får time. Er det noen farer forbundet med å fortsette å spise gluten når situasjonen er som den er? Var hos legen på ny, men han ville ikke ta nye blodprøver siden de første jeg tok var fine. Noen som har hatt det slik? Evt kan skjønne hva dette er? Legen min skjønner ikke hva det er. Har så lyst til å komme tilbake til normalen og spise sunt og trene igjen. Setter pris på svar.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Du kan ta en hjemmetest, celiac test. Jeg har ikke tatt den selv, men den skal være rimelig sikker tror jeg.. enkelte apoteker selger den, tror Boots har den i allefall. Anonym poster: f1b3b240ea522a8d079bc862f7b83aab
iev Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Hei! Gikk selv i 2 år og trodde at jeg hadde cøliaki. Det hadde jeg ikke, selv om min lege mente at jeg mest sannsynlig hadde det. etter tid og stunder, ble jeg videresendt til spesialist hvor jeg fikk Gastroskopi undersøkelse. Der finner de ut om man har det eller ikke. Helt garantert.Og det gjør man via biopsi :-) Ettersom jeg gikk på helse & Sosial / Helseservice i denne perioden, hadde jeg naturligvis nok mye om cøliaki på skolen og hadde t.o.m. foredrag om dette. Har dessverre ikke notatene mine lenger :-/ men influensa symptomer høres ikke ut som cøliaki. Dog det med oppblåstbarhet osv, kan høres ut som det. Jeg tror om du hadde hatt cøliaki, så ville du merket innen kort tid om du hadde spist noe som inneholdt gluten. En av mine gode venner har cøliaki. jeg kan godt høre med hun for deg? Det som hjalp for meg (jeg omtrent helt likt som deg!!) var og omlegge kosten, trene og være i aktivitet. Har du mye stress og sliter du noe spesielt psykisk? jeg var selv deprimert og hadde det ikke så veldig fint da. Husk at det psykiske påvirker det fysiske i en mye større grad enn det man tror. I tillegg til de symptomene du beskriver, så kastet jeg mye opp. Var konstant kvalm. Spis masse frukt og grønnsaker. slapp av og ta det med ro. Forsøk og ikke stresse deg over ting eller bekymre deg unødig for ting. Lykke till! Krysser fingrene for deg at det ikke er cøliaki :-)
AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #4 Skrevet 19. august 2012 Det kan være at du har cøliaki eller at du rett og slett er en av dem som har glutenintoleranse. Du kan ikke få noe sikkert svar før du har vært på gastroskopien, hjemmetesten slår feil ut en del ganger. Snakker av egen erfaring. Du må bare holde ut og fortsette frem til legetimen, det er den enste måten å få dette bekreftet på. Jeg har like symptomer som deg, slapphet, kvalme, dårlig osv osv før jeg fikk diagnosen cøliaki. Men det trenger ikke å bety at du har det. Anonym poster: c660f7050729541487de7acde9b67d9b
0o0 Skrevet 20. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2012 Det kan være at du har cøliaki eller at du rett og slett er en av dem som har glutenintoleranse. Du kan ikke få noe sikkert svar før du har vært på gastroskopien, hjemmetesten slår feil ut en del ganger. Snakker av egen erfaring. Du må bare holde ut og fortsette frem til legetimen, det er den enste måten å få dette bekreftet på. Jeg har like symptomer som deg, slapphet, kvalme, dårlig osv osv før jeg fikk diagnosen cøliaki. Men det trenger ikke å bety at du har det. Anonym poster: c660f7050729541487de7acde9b67d9b Endret dine symptomer seg underveis? Takk for alle svar folkens!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå