Gjest Gjest Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Jeg ble forkjølet for 1 år siden, med feber osv. Så gikk det over, men kom tilbake etter 2 mnd. Da var det kun når jeg trenet, hostet meg i hel etterpå, og hadde ALLTID tett nese. Men nektet å bruke nesespray da du kan bli avhengig. Så ble jeg skikkelig syk igjen. Med halsbetennelse og feber. Etter det er jeg fortsatt tett, slakk tung pust og trøtt hele tiden. Jeg har vært hos legen og blitt sjekket for det meste, men de finner ingenting! Noen andre som har det sånn? Og er forkjølet hele tiden? Det kan vell ikke være normalt det?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Jeg ble forkjølet for 1 år siden, med feber osv. Så gikk det over, men kom tilbake etter 2 mnd. Da var det kun når jeg trenet, hostet meg i hel etterpå, og hadde ALLTID tett nese. Men nektet å bruke nesespray da du kan bli avhengig. Så ble jeg skikkelig syk igjen. Med halsbetennelse og feber. Etter det er jeg fortsatt tett, slakk tung pust og trøtt hele tiden. Jeg har vært hos legen og blitt sjekket for det meste, men de finner ingenting! Noen andre som har det sånn? Og er forkjølet hele tiden? Det kan vell ikke være normalt det? For et par år siden så hadde jeg et slikt år der jeg nærmest gikk kronisk forkjølet og ble syk med feber og masse masse snørr kanskje 1 gang i mnd. legen fant aldri ut av hvorfor og plutselig gikk det bare over av seg selv. Svaret mitt gjorde deg nok ikke særlig klokere,men du får hvertfall vissheten om at du ikke er den eneste. God bedring
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 For et par år siden så hadde jeg et slikt år der jeg nærmest gikk kronisk forkjølet og ble syk med feber og masse masse snørr kanskje 1 gang i mnd. legen fant aldri ut av hvorfor og plutselig gikk det bare over av seg selv. Svaret mitt gjorde deg nok ikke særlig klokere,men du får hvertfall vissheten om at du ikke er den eneste. God bedring Uff. Bra det gikk over. jeg sliter sånn med tett nese og tung pust. Håper det går over av seg selv snart. Hatt det sånn i 1 år no, men blitt verre i det siste:( Noe gale må det jo være?!
Meridian Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 (endret) Jeg ble forkjølet for 1 år siden, med feber osv. Så gikk det over, men kom tilbake etter 2 mnd. Da var det kun når jeg trenet, hostet meg i hel etterpå, og hadde ALLTID tett nese. Men nektet å bruke nesespray da du kan bli avhengig. Så ble jeg skikkelig syk igjen. Med halsbetennelse og feber. Etter det er jeg fortsatt tett, slakk tung pust og trøtt hele tiden. Jeg har vært hos legen og blitt sjekket for det meste, men de finner ingenting! Noen andre som har det sånn? Og er forkjølet hele tiden? Det kan vell ikke være normalt det? Det er pga maten. Kroppen reagerer på ting du spiser, og som hemmer immunforsvaret ditt. Spiser du mye melkeprodukt? Spiser du mye hvetemel og gluten generelt? Hva med sukkerinntaket? Kumelk, gluten og sukker er uansett ikke bra for kroppen, og mange går syke uten å vite det. Samtidig har de kanskje et elendig kosthold uten så mye fett og grønt.. Får du i deg nok fett og protein, frukt, grønt og bær, og ikke minst VANN? Endret 20. august 2012 av Bølle
Gjest Gjøa Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Jeg var sånn i flere år. Legene fant aldri noen ting, og ville egentlig ikke hjelpe heller, siden jeg bare var forkjøla. Det gikk over da jeg flyttet til ny bolig med bedre inneklima og stabil innetemperatur (ikke store svingninger mellom varmt og kaldt). Virker kanskje banalt, men skift tannbørste ofte.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 Jeg var sånn i flere år. Legene fant aldri noen ting, og ville egentlig ikke hjelpe heller, siden jeg bare var forkjøla. Det gikk over da jeg flyttet til ny bolig med bedre inneklima og stabil innetemperatur (ikke store svingninger mellom varmt og kaldt). Virker kanskje banalt, men skift tannbørste ofte. Vi har sjekket fuktigheten osv på rommet mitt.. Jeg skifter tannbørste kanskje for ofte hehe
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 Det er pga maten. Kroppen reagerer på ting du spiser, og som hemmer immunforsvaret ditt. Spiser du mye melkeprodukt? Spiser du mye hvetemel og gluten generelt? Hva med sukkerinntaket? Kumelk, gluten og sukker er uansett ikke bra for kroppen, og mange går syke uten å vite det. Samtidig har de kanskje et elendig kosthold uten så mye fett og grønt.. Får du i deg nok fett og protein, frukt, grønt og bær, og ikke minst VANN? Jeg spiser yoghurt hver dag. Drikker sjeeeeldent melk. Spiser snop i helgene, og spiser ofte is ( saftis) i ukene Spiser mye fisk og grønnsaker. Drikker ikke rent vann, men vitamin vann. Liker ikke vann uten smak.
Meridian Skrevet 20. august 2012 #8 Skrevet 20. august 2012 (endret) Jeg spiser yoghurt hver dag. Drikker sjeeeeldent melk. Spiser snop i helgene, og spiser ofte is ( saftis) i ukene Spiser mye fisk og grønnsaker. Drikker ikke rent vann, men vitamin vann. Liker ikke vann uten smak. LES UNDER Endret 20. august 2012 av Bølle
Meridian Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Du burde prøve å drikke springvann. Jeg pleier alltid å tilsette sitron eller lime-skiver i vannet mitt. Presser oppi litt frisk sitron eller lime også. Det smaker godt og er veldig sunt og bra for kroppen. Til frokost eller middag lager jeg en stor mugge med vann og har i lime eller sitron. Alle liker det iallfall Det er viktig å lage ting fra bunnen av. Om du kjøper mye ferdigmat, så er ikke det noe særlig bra ... Iallfall, sukkkerprodukt og melkeprodukt(inneholder ofte sukker) gjør at man blir slimete i øre-nese-halsområdet. De som reagerer på hvetemel eller gluten, blir også ofte syke - dette har jeg selv erfart... Om du er veldig glad i saftis, burde du heller lage din egen saftis. Er mange oppskrifter på nett med saftis lagd av frukt og bær, uten sukker. Det er bra du spiser mye fisk og grønsaker, men pass på at du får i deg nok fett også. Avokado, frø, nøtter og fet fisk inneholder mye sunt fett og viktige proteiner. Jeg pleier å kjøpe økologiske sesamfrø, og de bruker jeg i/på all mat, og det er proppfull av omega3, fett og proteiner bl.a. Jeg velger å spise meg mett på fett og proteiner(sammen med grønt) da dette gir en god metthetsfølelse og et stabilt blodsukker så du holder deg god og mett lenge, istedenfor å spise meg mett på karbihydrater som pasta, brød, boller, ris, potet som gir et svingende blodsukker som gjør at du må spise mer og oftere... Iallfall er det viktig å tenke at du må gi kroppen det den trenger for å fungere, og det er hovedsaklig fett, protein, grønt, frukt, bær og vann(med lime eller sitron) Mennesker er slik at noen kan spise hva de vil og være sunne, sterke og friske, andre tåler bare litt av hvetemel/gluten og melk og sukker og klarer seg bra, men burde kutte det ut, mens andre igjen blir fort syke av dette og tåler ikke en smule engang...
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Jeg hadde det sånn lenge. Gikk til legen. Det første han sier er at her er det nok i magen problemet ligger. Jeg ble ganske overrasket over dem responsen. Men diverse førte til at jeg kuttet gluten og har omtrent ikke vært syk siden. Det var altså sannsynligvis en intoleranse/allergi/ something som fucka opp immunforsvaret. Blodprøver viste at immunforsvaret var veldig aktivt, noe som bar litt rart siden jeg var konstant syk. Men greia var jo at det var opptatt med andre og større ting.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Takk for langt bra svar Har du noen gode oppskrifter til middag? lunsj eller kvelds? som er sunt. Og forslag til hva jeg kan spise når jeg blir snopesyk? Er det sunt med cashewnøtter uten salt og som ikke har olje på seg Legen sa jeg hadde lite hvite blodlegemer , men vet ikke hva det betyr.
Meridian Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Takk for langt bra svar Har du noen gode oppskrifter til middag? lunsj eller kvelds? som er sunt. Og forslag til hva jeg kan spise når jeg blir snopesyk? Er det sunt med cashewnøtter uten salt og som ikke har olje på seg Legen sa jeg hadde lite hvite blodlegemer , men vet ikke hva det betyr. Oi, hadde du lite hvite blodlegemeer? Jeg vet ikke hva det betyr, men det betyr iallfall at du er syk. Men med rett kosthold blir du frisk igjen. Men jeg syns du skulle teste deg for om du har glutenallergi og melkeallergi. Bor du i nærheten av oslo? For da anbefaler jeg deg å dra til Balderklinikken til dr.Knobel. Han er flink med kosthold og sykdom og sånt. Jeg tror det ikke hjelper å dra til fastlegen, for de tenker sjelden sammenheng mellom kosthold og helse. Jeg var selv hos fastlegen, og testet meg for gluten og melk, men de sa at jeg tålte det, noe jeg faktisk ikke gjorde. Men når jeg kom til Balderklinikken, sa legen at jeg hadde Cøliaki. Det var iallfall veldig deilig en dagen jeg kunne legge om kosten, men jeg måtte vente til alle tester var tatt. Jeg pleier å lage alt fiskewok, eller kyllingwok. Bruker som regel squash, brokkoli, paprika og champignong. Husk å strø masse økologiske sesamfrø på!!! :D Eller jeg lager taco med masse deilig hjemmelaget guacamole. Jeg pleier å ta avokado og mose, også tilsetter jeg chili oppskjært i små biter, hvitløk i små biter, vårløk i små biter og salt, pepper og lime eller sitron. Smak til Noe som er godt er å koke ris og å steke kjøttdeig og å krydre godt og blande ris og kjøtt sammen. Så tar jeg å fyller uthult auberginer, paprika og løk med ris og kjøtt og steker i stekeovn. Kjempesunt og kjempegodt! Eller du kan lage ting med kokkosmelk, det ligger mange oppskrifter på nettet. Du må bare slipper fantasier løs! :D Fotballfrue har mange gode oppskrifter, men siden jeg ikke kan spise melk, bytter jeg ut melkeprodukter med kokkosmelk der jeg kan. Til frokost kan jeg lage egg og bacon, også har jeg masse ruccula eller annen bladgrønsak til. Steker kanskje champignong og tomater også - mmm. Eller jeg lager brød av hampmel(er litt dyrt men verdt det). Hampmel kan du kjøpe på helsekost. Jeg har ikke oppskrift på dette brødet, men det finnes kanskje på nettet, eller du kan spørre på helsekost? Man kan også bake mandelbrød av mandelmel. Ha gjerne frø eller nøtter i om du vil. Å, du kan bake knekkebrød av nøtter og frø! Jeg pleier alltid å ha mye godt på brød eller knekkebrød. Alt fra egg til pølsepålegg til fisk. Og husk grønsaker som tomat, agurk, paprika, salat, bladgrønsaker. Ikke vær redd for majones! Poenget er at man skal spise fett og proteiner og grønsaker, og fett er ikke farlig. Fett metter! Så pleier jeg å spise mye smoothie av bær, frukt og juice, og spiser jeg cashewnøtter til, og da spiser jeg helst den med salt og olje på Valnøtter er jeg også veldig glad i, og de spise jeg rå. Det er noe på helsekost som heter chia-x, og det er frø fra sør-amerika som inka-indianerene brukte før lenge siden. Det er utrolig sunt og næringsrikt, og det pleier jeg å ha i smoothien. Jeg blir mett og dagen begynner bra. Chia-x må ligge litt i vann før du kan bruke det, for de må bli litt myke. Anbefaler deg å kjøpe det, fins på helsekosten. Beklager at dette ble veldig rotete skrevet, men har litt dårlig tid. Bare spør igjen om det er noe.
Meridian Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Når det gjelder snop, så kan du som sagt lage deg smoothie av frukt og bær. Det er mye bedre å spise frukt og bær enn å spise snop. Du kan jo lage deg eggedosis, og heller bruke sukrin istedenfor sukker. Sukrin er naturlig sukker fra frukt og bær, som ikke er skadelig for tennene, og som holder blodsukkeret stabilt. Diabetikere kan spise sukrin, så det er ikke farlig. Jeg har lagt mye godt - både kaker og t.o.m. bounty-sjokoalde. oppskrifter er på bloggen til fotballfrue. Husk at jeg kun brukte kokkosmelk der hun brukte fløte og rømme og sånt. Jeg lagde iallfall bountyen av kokkos og kokkosmelk og sukrin, og brukte mørk sjokolade som trekk. Jeg liker ikke mørk sjokolade, men dette var faktisk veldig godt! Jeg er sånn at jeg fint kan spise litt godt hver uke. Prøver å vente til helgen, spiser iblant flere dager ... Ellers hjelper det å spise mye fett og protein som avokado, nøtter, frø, fet fisk, da søtsuget forsvinner. For du vet, når du spiser ting som holder blodsukkeret stabilt, så blir du ikke så fort sulten. Når du har et ustabilt blodsukker, fordi du har spist feil, eller ikke har spist på en stund, så slår søtsuget til. Forstår du? Angående det jeg sa om at du burde teste deg for gluten og melkeallergi hos legen. Det er ikke sikkert du har cøliaki, men jeg tenkte at det skader ikke å teste seg. Men prøvene hos fastlegen skal du ikke alltid stole på da det slo ut helt feil hos meg. Hadde jeg ikke dratt til balderklinikken, ville jeg fortsatt gått og vært syk, om jeg trodde på fastlegen som sa jeg var frisk...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Når det gjelder snop, så kan du som sagt lage deg smoothie av frukt og bær. Det er mye bedre å spise frukt og bær enn å spise snop. Du kan jo lage deg eggedosis, og heller bruke sukrin istedenfor sukker. Sukrin er naturlig sukker fra frukt og bær, som ikke er skadelig for tennene, og som holder blodsukkeret stabilt. Diabetikere kan spise sukrin, så det er ikke farlig. Jeg har lagt mye godt - både kaker og t.o.m. bounty-sjokoalde. oppskrifter er på bloggen til fotballfrue. Husk at jeg kun brukte kokkosmelk der hun brukte fløte og rømme og sånt. Jeg lagde iallfall bountyen av kokkos og kokkosmelk og sukrin, og brukte mørk sjokolade som trekk. Jeg liker ikke mørk sjokolade, men dette var faktisk veldig godt! Jeg er sånn at jeg fint kan spise litt godt hver uke. Prøver å vente til helgen, spiser iblant flere dager ... Ellers hjelper det å spise mye fett og protein som avokado, nøtter, frø, fet fisk, da søtsuget forsvinner. For du vet, når du spiser ting som holder blodsukkeret stabilt, så blir du ikke så fort sulten. Når du har et ustabilt blodsukker, fordi du har spist feil, eller ikke har spist på en stund, så slår søtsuget til. Forstår du? Angående det jeg sa om at du burde teste deg for gluten og melkeallergi hos legen. Det er ikke sikkert du har cøliaki, men jeg tenkte at det skader ikke å teste seg. Men prøvene hos fastlegen skal du ikke alltid stole på da det slo ut helt feil hos meg. Hadde jeg ikke dratt til balderklinikken, ville jeg fortsatt gått og vært syk, om jeg trodde på fastlegen som sa jeg var frisk... Takk for svar ! :D Sukrin bruker jeg selv i forskjellige ting. Jeg har ikke testet meg for cøliaki. Så regner med at de prøvene jeg tok hos legen var fine? Hva var det som viste feil hos deg? Og hva gjorde balderklinikken_?
Meridian Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Takk for svar ! :D Sukrin bruker jeg selv i forskjellige ting. Jeg har ikke testet meg for cøliaki. Så regner med at de prøvene jeg tok hos legen var fine? Hva var det som viste feil hos deg? Og hva gjorde balderklinikken_? Jeg gikk iallfall til fastlegen og sa at jeg ville teste meg for Cøliaki, fordi jeg følte at noe var galt. Hun testet meg for alt mulig, men alle prøver kom tilbake som fine. Testene hos fastlegen slår ikke alltid ut for alle. Den slår bare ut hos visse pasientgrupper, kanskje har det med blodtypen å gjøre? jeg vet ikke.. Men så kom jeg over balderklinikken, og de er leger som er spesialister innen kosthold og helse. De tar spesielle, nøyaktige prøver som de sender for analyse i utlandet, (danmark, tyskland eller USA), der man får skikkelige svar og analyse tilbake. Man får svarene tilbake som diagram der det viser hvor mye utslag det er på hver enkelt matvare. Jeg hadde f.eks fult utslag på hvetmel, rug, bygg bl.a. som inneholder gluten. Hadde også ganske høyt utslag på melk. Så måtte jeg ta gastroskopi på sykehuset, og først etter gastroskopien kunne jeg legge om kosten. Feilen mange gjør, og som mange fastleger også gjør, er å si at man kan begynne på glutenfri kost før gastroskopien, men da blir jo reslutatet feil. DA blir man jo frisk før gastroskopien, og da er hele hensikten med å ta gastroskopi borte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå