AnonymBruker Skrevet 19. august 2012 #1 Del Skrevet 19. august 2012 "Alle" klager over å være fattig som student. Men er det virkelig så ille? Man får 7000kr i måneden. Leia for kollektiv i Oslo er ofte 5000 +/- inkl. strøm, nett, kabeltv etc. Da har man få regninger igjen. Mistenker at det er mange som prioriterer helt feil. Kan jo ha en lørdagsjobb feks. Kan noen sette opp et typisk studentbudsjett løpet av en måned? Anonym poster: 59cd41abadf3616cc034566da6670f47 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myosotis Skrevet 19. august 2012 #2 Del Skrevet 19. august 2012 Med 7000kr minus husleie blir det bare 2000kr igjen. Som er typisk det man bruker på mat og husholdningsartikler i måneden. Hva blir det da igjen på klær, reise, legebesøk, skoleutstyr, kino, buss? Ikke mye. Er glad jeg ikke valgte å studere i Oslo. Hybelen jeg bodde på kostet 3500kr og jeg levde ganske ok. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 19. august 2012 #3 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Som veldig mange studenter må jeg jobbe ved siden av studiene. Siden jeg ikke bor i Oslo, og fordi det har vært litt vanskelig for studenter å få jobb her, har jeg tatt den jobben jeg kan få,dvs en 50%-stilling. Jeg lever veldig godt, pga jobben, men jeg kunne aldri levd kun på studielån. Jeg lever forøvrig sparsommelig, men 9400 kr hver måned er ikke nok (94000 kr får man i studielån i år, over 10 mnd). Jeg har faktisk en husleie jeg må betale i sommerferien, og selv om jeg ikke har bil må jeg har busskort. Jeg har heldigvis både strøm og internett inkludert i leia, jeg har allikevel utgifter på mellom 6-7000 kr hver måned. Da er dette inkludert mat. Så kommer selvsagt bøker i tillegg. I år slipper jeg unna særlig med utgifter, men selv om jeg har kjøpt de fleste bøkene mine på engelsk på nettet har utgiftene til nye bøker vært på minst 2000 kr hvert semester. Dette fordi det er snakk om gjerne 8 bøker i hvert emne. Ja, studenter er veldig heldige som får studielån i det hele tatt, for all del, samtidig: det er en realitet at det ikke er nok for en del. Nå som det også er manko på studentboliger fører dette til at folk må ta til takke med dyre rom i kollektiver, her jeg bor tar de glatt 6000 kr i mnd + strøm og internett. Jeg er heldig som fikk det gjennom studentskipnaden og slipper dette. Det er heller ikke enkelt når ekstrajobbene er vanskelige å få tak i (da snakker jeg om alt fra butikkjobb til en vaskejobb), ofte fordi en del arbeidstakere vil ha folk som kan jobbe mer enn 1 gang i uka, ihvertfall har jeg sett en del tendenser til det her. For de som kun ønsker å vie tiden sin til sine studier så er det nok ikke så lett nei. Det er tross alt lån, som må tilbakebetales, men jeg synes godt man kunne økt lånet noe slik at ikke alle må ha en ekstrajobb ved siden av. Selv vet jeg med meg selv at det å jobbe 50% ved siden av egentlig er altfor mye, men må man, så må man. Mvh Yvonne Endret 19. august 2012 av Yvonne 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mermaid Blues Skrevet 19. august 2012 #4 Del Skrevet 19. august 2012 Jeg har rundt regna 9300,- i mnd (får utbetalt to ganger i året, og deler opp selv) hvis man regner skoleåret som 10 mnd. Husleie: 3015,-/mnd Strøm: ca 250,-/mnd (enorme variasjoner mellom sommer og vinter) Transport: ca 200,-/mnd (mer i eksamenstida og perioder med prosjektarb) Mat/drikke: ca 1500-2000,-/mnd (inkluderer alt av festing, byturer, spise ute, kafé, etc) Telefon: ca 500-600,-/mnd (har to abn) Internett: 350,-/mnd Obligatoriske aktiviteter (forestillinger, etc): ca 300,-/mnd Ellers kommer fritidsaktiviteter, klær, generelle husholdningsartikler, medisiner og ikke minst skolebøker. Veldig variable poster, men kan si at skolebøker og materiell gjerne koster meg en 7.000,- i semesteret. (Og ja, jeg må ha papirutgaver av de fleste bøkene.) Får heldigvis litt tilbake av å selge dem etter eksamen. Har gratis lege, fysio og tannlege så lenge jeg studerer, så eneste utgiftspost der blir allergimedisin og evt annet jeg trenger. Jeg kommer veldig godt utav det, eneste utfordringen min er sommerferien dersom jeg ikke får noen jobb. Deltidsjobb i skoleåret er sterkt frarådet (og veldig vanskelig tidsmessig) der jeg går, så jeg er innmari glad jeg ikke trenger det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 19. august 2012 #5 Del Skrevet 19. august 2012 Husleie: 4000 inkl strøm og internett (studentbolig) Mat: 2000 Trening: 300 Telefon: 100 Buss: 200 Får utbetalt 7400 pr. måned, så da har jeg igjen 800 til andre ting (klær, kino). I tillegg tar jeg vare på storutbetalingen fra Lånekassen og bruker jevnt over året, som dekker tannlege, optiker, bøker og den type ting. Sommerens forbruk dekkes av sommerjobb. Greier meg helt fint, men hadde leia vært 1000 høyere hadde det ikke gått uten ekstrajobb. Å "bare" skaffe seg en lørdagsjobb er søren meg ikke enkelt, de fleste ønsker at man jobber en dag i uka også. For min del funker ikke det da jeg har 2 dager med sen forelesning (til kl 18), og i tillegg er med i studentaktiviteter som foregår på kveldstid (trening som ikke kan skippes). Så skjønner godt at mange klager, og priser meg lykkelig for at jeg fikk studentbolig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 19. august 2012 #6 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Mener forresten du, TS, at det er feil å prioritere penger på mat? Siden du påstår at mange må prioritere feil når de ikke greier seg med 2000 til mat, telefon og transport? Endret 19. august 2012 av alille 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #7 Del Skrevet 20. august 2012 Jeg lever foreløpig kun på lån, men er på utkikk etter en jobb. Fordelt på de neste 12 månedene har jeg ca. 7700 kr å leve for. Dette er kun lånet jeg får fra Lånekassen. Mine utgifter er som følger: Husleie + strøm: 4000 Telefon: 200 Buss: 400 Trening: 400 Mat/hygieneartikler: 1600-2000 Regninger (som forsikringer): Ca. 150 kr I tillegg er det pensum som skal kjøpes. I gjennomsnitt ligger det på et sted mellom 1500 og 2000 pr. semester. Kjøper en del brukt, men det er ikke alltid at det er mulig. Utover dette kommer jo klær/sko osv, men det kjøper jeg stort sett et par ganger i året. Er som sagt på jakt etter en deltidsjobb, og håper da å kunne spare meg noen kroner i BSU og sparekonto. For min del er dette et stramt budsjett. Husleien er høy, men det er såpass jeg må ut med nå. Måtte flytte, og fikk ikke student bolig, som her faktisk er like dyrt, om ikke dyrere enn på det private markedet. Anonym poster: de1375d420d50608954af2be826fdb49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2012 #8 Del Skrevet 20. august 2012 6800 utbatalt i mnd Husleie 5500 inkl strøm. Nett 250 Telefon 300 Mndkort (husker ikke hva det koster siden det er lenge siden jeg har hatt råd til å kjøpe det) Underkant av 200 kr i uken til mat Forsikring(hva er det??) Og så har jeg en brukket tann jeg gjerne skulle ha fikset på, skulle vært hos legespesialist med noe som plager meg veldig++++ Den store utbetalingene går stort sett til pensumlitteratur, utstyr jeg trenger til studier, fornye litt hullete og utslitte klær, litt sminke og kanskje en parfyme og en fuktighetskrem, og eller betale regninger og penger jeg skylder venner/familie som har hopet seg opp... Jo, jeg synes det er vanskelig ja! (og i tilleg kommer hundemat og forsikring, men det får jeg vel kjeft for å ta med, i typisk KG-stil)<br /><br /> Anonym poster: 3c05c4729ec9902ab23f39686cd9d7a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest cool_water Skrevet 20. august 2012 #9 Del Skrevet 20. august 2012 Man kan absolutt klare seg på det man får fra lånekassen, men det innebærer at du må finne deg et sted å bo som koster lite, samtidig planlegge skikkelig hvordan du skal bruke pengene. Det er ikke alle som har mulighet til å jobbe ved siden av studiene pga. krevende studie. Her er iallefall mitt budsjett: Husleie: 3850 Strøm: ca. 500 i mnd Tlf.: 200 Felles mat: 1250 i mnd. Egen mat: ca. 500-100 i mnd. Utover dette så har jeg jo også utgifter på forsikring, pensumbøker, trening, tannlege og lege. Har en jobb ved siden av studiene som gir mellom 0-5000, spørs litt på om jeg har mye å gjøre på skolen og om det er noen som har ferie/er syke. Er utrolig glad for at jeg kun har et år igjen, blir godt med penger og det å kunne unne seg ting :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solkrem Skrevet 21. august 2012 #10 Del Skrevet 21. august 2012 (endret) Jeg hadde aldri noe budsjett, og er veldig usikker på hvor mye jeg har brukt på ulike ting. Husleie med strøm var i alle fall på 4250. I tillegg når det gjelder faste utgifter kom mobil, transport, internett og tv-abonnement. Etter å ha betalt alle faste utgifter og mat hadde jeg vanligvis igjen en stor tusenlapp som jeg kunne bruke til hva jeg ville. Sluttet studiene i fjor, holdt på i 4 år. På grunn av at jeg jobbet i alle ferier og mange helger har jeg spart maks på BSU alle årene, og i tillegg lagt meg opp en del egenkapital. Synes selv jeg har levd et kjempefint liv som student, og har ikke sagt nei til noe på grunn av dårlig råd. Nettopp pga at jeg orka å jobbe. Jeg synes absolutt ikke det var ille å leve på "studentbudsjett". Jeg er takknemlig for all den støtte jeg har fått gjennom utdannelsen, og synes ikke jeg har noen som helst rettighet til å klage på noe jeg tross alt FÅR. Å bo utenfor sentrum for å spare penger var en selvfølge for meg. Om andre velger å bo dyrere i sentrum når det finnes billigere et stykke unna, så er det helt greit, men da synes jeg også man kan holde opp å sutre om at man har dårlig råd. Det er også en selvfølge for meg å jobbe i ferier og helger. Om man jobber omtrent hele sommeren får man spart seg opp ganske mye penger, og mye mer å leve på per måned. Man skaffer seg også verdifulle erfaringer og referanser. Derfor synes jeg det er litt rart når det gjelder beregninger om hvor mye en student har å rutte med i måneden. Det blir vanligvis regnet ut fra utbetalt stipend og lån. Hvorfor er det så få som tar med pengene som blir tjent om sommeren med i beregningen? Generelt mener jeg at studentene som sutrer mest er de som har minst grunn til å klage. Slik er det i alle fall i min omgangskrets og venners facebookstatuser. Noe som er ganske typisk er studenter som har vært på fylletur et par uker i syden, tatt en shoppingrunde i London, kjøper seg vesker til 4000 kroner og er ute på byen minst en gang for uka - det er de som skriver aller mest om at studenter får så lite i lån og stipend. Jeg synes så absolutt at man skal nyte studentlivet, men man bør også jobbe litt for det. Skjønner at ikke alle har like lett for å finne seg ekstrajobb, men får inntrykk av at veldig mange rett og slett ikke gidder og er alt for kresne i jobbvalg. Endret 21. august 2012 av solkrem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 22. august 2012 #11 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er student nå for å si det sånn. Ikke alle er så heldig å få studentbolig, og ikke alle er så heldig å få deltidsjobb. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2012 #12 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg er sjeleglad for at jeg ikke er student nå for å si det sånn. Ikke alle er så heldig å få studentbolig, og ikke alle er så heldig å få deltidsjobb. Ikke sant! Ikke alle har mulighet til å bruke 1 1/2 time på reisevei heller, midt oppimellom skole og jobb, for å få redusert leien med en hundrelapp eller to, og ikke alle får en jobb hvor de kan jobbe akkurat sånn som passer dem! <br /><br /> Anonym poster: 3c05c4729ec9902ab23f39686cd9d7a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 22. august 2012 #13 Del Skrevet 22. august 2012 Først og fremst er det ingen som FÅR 7000 kr, det skal betales tilbake. 5000 kr av 7000 er mye penger, men sånn er dessverre leieprisene i Oslo. Jo lenger ut du bosetter deg, dess større blir også månedskortutgiftene + reisetiden, så hvor mye man egentlig sparer er vel så som så. Det vil hvertfall si at de 2000 kronene man har igjen etter å ha betalt husleia skal dette alt av mat, månedskort, mobilregning, eventuelt lege- og tannlegebesøk osv. Å ta en klesvask hos SiO koster nå 20 kr per vask, ekskl. vaskemidler. En vask i uka = 80 kr mnd + vaskemidler. Jeg er sjeleglad for at jeg har fått byttet ut overpriset "leilighet" på Majorstua (17kvm) til 5500 kr i mnd, til 19 kvm på Sogn til 4200 kr i mnd. De 1200 kr er mye penger for en student. Når det er sagt er det ikke bare bare å få hybel/leilighet inne i byen, og da jeg begynte å studere i fjor var jeg sjeleglad for at jeg i det hele tatt fikk noe. Jeg har beregnet mine bokutgifter dette semesteret til å bli et steds mellom 3-4000 kr, da jeg tar 50 studiepoeng, men dette er usikre tall. Heldigvis har jeg kjøpt alt det engelske pensumet gjennom amazon.com, og således spart noen tusenlapper. Alt jeg tjente i sommer har gått til husleie (5500+4200x2) samt depositumsøkning på 3000 kr, og det jeg får utbetalt nå må gå til husleie, da jeg ennå ikke har fått gjeldsbrev fra Lånekassa. Jeg kjøpte meg Mac i fjor høst (er ikke interessert i å ta den diskusjonen), så jeg slipper å kjøpe ny data nå. Månedskortet for studenter innenfor sone 1 i Oslo koster nå 380 kr. Strømmen her i bygget betales kvartalsvis. Jeg er så heldig at jeg har jobb ved siden av, det hadde blitt mye nudler ellers.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HunterLady Skrevet 22. august 2012 #14 Del Skrevet 22. august 2012 Jeg synes studenter har elendig råd og spesielt på plasser der leiemarkedet robber deg for alt du har. Jeg er student med eneansvaret for et lite barn. Hvordan i alle dager skulle det gått dersom vi skulle bodd i kollektiv med festerglade og fremmede mennesker? Jeg klager ikke på økonomien min, siden jeg får ekstremt mye mere penger enn en vanlig student gjør, og jeg jobber ikke ved siden av lengre. Men jeg ser hvor dårlig råd alle andre har, og jeg husker selv hvordan det var før jeg fikk barn. Noen måneder hadde jeg ikke råd til telefonregningen eller busskort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå