Gå til innhold

Enkel og grei vaffelkake oppskrift?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I alle oppskrifter jeg har googlet meg til nå, så er det fancy innslag av krydder og alskens tilsetninger man kan ha oppi for å få de perfekte vaflene. Eller, for meg er det i allefall litt fancy, siden jeg ikke har krydder av typen kardemomme og slikt...

Noen som har noe enkelt å dele med en student med grenser, både på kjøkkenet og i krydderskapet?

Anonym poster: 838d07e0c409b68ea71c09402cc6aeb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke noe problem å bare droppe kardemomme :)

Skrevet

Takk!

Anonym poster: c3f983e9a8765c1ee2405cda73051d0a

Skrevet

jeg bruker

2 egg

2 ss sukker

en halv ts salt

en liten ts vaniljesukker

en litt mindre enn det ts bakepulver om jeg vil ha enda lettere vafler men sløyfer det like ofte

hvetemel

melk

til jeg har så mye røre jeg vil ha , og litt tynnere enn jeg vil ha den og lar den stå en halvtime time før jeg steker da har den tyknet, og har den blitt for tykk så rører jeg inn litt mer melk

smeltet margarin til å pensle jernet med

Skrevet

Holder i massevis med mel, sukker, melk, smør og egg! Evnt vaniljesukker/dråper

Skrevet

Mitt beste tips er å bruke sur melk, altså utgått på dato. Da blir det mye bedre!

Gjest gjest17
Skrevet

Jeg bruker denne, den er kjempegod!

2 egg

1 dl sukker

2 dl skummet kulturmelk

1 1/ 2 dl søtmelk

1 dl vann

350 g hvetemel

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

1/ 2 ts natron

1/ 2 ts kardemomme

125 g smeltet smør

:-)

Skrevet

Er kardemomme fancy nå? Jøssenam tom. min nøysomme oldemor hadde råd til kardemomme i vaflene sine.

• Liker 2
Skrevet

Vafler blir nesten alltid godt uansett ingredienser ;)

Mangler du melk - hiver du i lift rømme eller yoghurt naturell

Har du lite mel - spe i med havregryn

Dersom dere skal spise dem med syltetøy, rømme eller brunost så trenger de ikke så veldig mye smak i form av vanilje eller kardemomme heller! Med smør og sukker på kreves kanskje litt mer smak...

Mitt råd er: Finn deg en oppskrift og bare juster etter hva du har i skapet! Litt vaniljesukker kan du også alltids hive i røra!

Anonym poster: 647c02f1078989df1b8771218342748b

Skrevet

Jeg syns kardemomme er et must for å få gode vafler.

Tar et par egg, rører sammen med sukker etter smak og 1/2 ts salt. Blander i melk, mel og kardemomme og litt smeltet (eller flytende) melange.

Lar røra stå en halv times tid, og har i litt iskaldt vann rett før jeg steker.

:heks:

Skrevet (endret)

Denne oppskriften er opprinnelig en røre som et idrettslag bruker her jeg bor. Knallgode vafler.

2 egg

250 gr sukker

250 gr smeltet smør/margarin avkjølt

500 gr hvetemel

1 ts vaniljesukker

1 ts bakepulver

5 dl melk.

Pisk egg og sukker sammen ha i vekselsvis det tørre (mel mm) og det våte (melk og smør).

La stå å svelle 30 min.

Bland så inn 2-3 dl vann, til røren er passe "tynn". Mel absorberer væske forskjellig, derfor 2-3 dl vann.

Endret av Belima
Skrevet

Kardemomme koster sånn ca 15 kroner eller noe for en krydderdings, og den har du leeenge hvis du bare bruker den til vafler. Til og med oss studenter har råd til det. Det er også et helt normalt krydder, ikke noe fancy. Godt å bruke i boller også.

Skrevet

Jeg er ikke noe glad i kardemomme, så jeg dropper det med glede.

Mitt tips er å huske salt, bruke litt bakepulver og gjerne hive oppi en dæsj rømme eller surmelk om du har det stående. Da blir vaflene saftige og gode.

Og la røren svelle før du begynner å steike.

Anonym poster: b0afbe582e7e5252087506000424c504

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...